+ Meer informatie

Geschiedenis van de werf

3 minuten leestijd

Scheepswerf Vuyk of om precies te zijn A. Vuyk en Zonen's Scheepswerven N.V. werd op 15 december 1872 opgericht te Capelle aan den IJssel door Adrianus Vuyk. In da jaar had een explosie van industriële activiteiten plaats ten gevolge van de opening van de Nieuwe Waterweg.

Aanvankelijk bouwde men houten binnenschepen, doch zes jaar na de oprichting — in 1878 — kwam het eerste ijzeren schip gereed; het was de „Immaiiud" een scliip van 650 t/ dwt.

Aan het einde vara de negentiende eeuw werd een nieuwe werf (die thans nog wordit gebruikt) in gebruik genomen op ca. 3 km afstand van de oude werf, terwijl deze laatste daarna uitsluitend werd gebruikt voor reparatie van schepea

EERSTE ZEESCHIP

In 1900 werd het eerste zeeschip gebouwd. Na de Eerste Wereldoorlog m^oest de werf teru-gvaJlen op de bouw van bianensohepen, doch later kon de bouw van zeeschepen worden hervat. Br gleden hierna relatief grote zeeschepen van de helling, totdat de crisis kwam in de jaren dertig. Rood 1939 kwam er weer een oplevang in de scheepsbouw en Vuyk bouwde toen een* aa;ntal schepen voor Engeland wat uiteindelijk leidde tot een opdracht van de Maaitschappij Houtvaart, voor welke rederij de werf al meer schepen had gebouwd. Het werd een lO.OOOntonner, de „Merwede" die tijdens de Tweede Wereldoorlog kon worden gebouwd. Verder viel er in die periode niet veel te doen,

HAVSSE

Nade bevrijding volgde een hausse in de scheepsbouw. Duitsland mocht geen schepen bouwen en Japan lag plat. Vuyk was een der eerste Nederlandse werven die in staat was om nieuwbouwoprdrachten uit te voeren.

Tot de grootste schepen, die in de jaren vijftig werden gebouwd, behoren de motorschepen „Amstelkroon" (8010 brt) en „Amstehneer" (8377 brt) voor de Reederij Amsterdam. In het begin van de jaren zeventig volgden enkele contaanerschepen, luj-op/ rij-af schepen voor Zweedse rekening, tankschepen eni baggervaartuigen.

MOEILIJKHEDEN

Eind 1972 kwam de werf in financiële moeilijkheden, doch nu is men die vrijwel te boveai'. De huidige directeur, ir. E. D. Vuyk, zegt, dat dit alleen mogelijk was, omdat het gehele personeel achter het bediiijf is gaan staan.

Een duidelijk voorbeeld hienvan is het feit, dat de werknemers indertijd een half uur langer per dag werkten. De heer Vuyk zegt verder dat voor het overwinnen van financiële moeilijkheden een deskundige bewindvoerder een absolute voorwaarde is. „Gelukkig had de werf het voorrecht om de in persoon van de heer J. A. Nagtegaal zo'n bewindvoerder te hebben."

VIJF ZUIGERS

De werf zit momenteel goed in de opdrachten. Voor IHC Holland gaat de werf vijf sleepzuigers bouwen, terwijl onlangs een opdracht werd ontvangen voor een pijpenbevoorradingsschip voor de offshore-industrie.

Er werken in totaal 500 mensen bij scheepswerf Vuyk, verdeeld over de nieuwbouw- en de reparatiewerf. ciation zijn aangesloten scheepswerf „De Biesbosöh" te Dordredit, de „IJsselwerf" te Hotterdam, De Groot en Van Vliet te Slikkerveer en Jonker en Stans te H. I. Ambacht. ' De eerste contacten voor het boeken van nieuwe orders lopen via de HSA, De zuiger „Mot Dredge V", dié bij Vuyk wordt gebouwd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.