+ Meer informatie

Nettowinst Unilever 9 procent omhoog

Alleen verkoop van veevoeder lager

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - Het eerste kwartaal van dit jaar is voor Unilever gunstig verlopen. De nettowinst steeg 9 procent van ƒ 585 miljoen tot ƒ 635 miljoen of per gewoon aandeel van ƒ 2,08 tot ƒ 2,26, zo heeft het concern gisteren bekendgemaakt.

De netto-omzet steeg 2 procent van ƒ 13,45 miljard tot ƒ 13,69 miljard. De bedrijfswinst was in vergelijking met de eerste drie maanden van 1987 onveranderd ƒ 1,11 miljard. De daling van de rentekosten en van de belastingdruk hadden een gunstige invloed op het nettoresultaat. Uitgedrukt in ponden sterling ging de nettowinst met 3 procent omhoog en in dollars eveneens met 3 procent.

In Europa steeg de bedrijfswinst 4 procent, waaraan vooral eetbare vetten, ijs en speciale chemische produkten aanzienlijk bijdroegen. De winstmarges gaven een verdere lichte verbetering te zien. Het verkoopvolume was over het geheel genomen bevredigend, behalve in het geval van veevoeder.

In Noord-Amerika kwamen de resultaten overeen met de verwachtingen. De omzet was iets kleiner dan in het eerste kwartaal van 1987, toen de cijfers werden beïnvloed door forse introductieverkopen. Dit en de voor het eerste kwartaal van 1988 verwachte hogere investeringen in de markt door de wasmiddelendivisie van Lever drukten de bedrijfswinst. De speciale chemische produkten deden het goed.

Verkoopvolume

In de rest van de wereld steeg de bedrijfswinst met 5 procent. Uitstekende resultaten werden behaald in Latijns-Amerika en er werd opnieuw vooruitgang geboekt in Oost-Azië, waar het verkoopvolume verder toenam. Het voedingsmiddelenbedrijf Bushells in Australië droeg voor het eerst aan de resultaten bij.

In Europa steeg de bedrijfswinst van ƒ 703 miljoen tot ƒ 731 miljoen, in Noord-Amerika daalde hij van ƒ 142 miljoen tot ƒ 101 miljoen en in de rest van de wereld steeg hij van ƒ 269 miljoen tot ƒ 282 miljoen. De omzet in Europa bedroeg onveranderd ƒ 8,66 miljard, in Noord-Amerika kwam met ƒ 2,43 miljard evenmin veel wijziging in de verkopen en in de rest van de wereld steeg het verkoopcijfer van ƒ2,34 miljard tot ƒ2,61 miljard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.