+ Meer informatie

Omkopen

2 minuten leestijd

De doelstellingen zijn bij de drie soorten artikelen duidelijk verschillend: bij een relatie-geschenk gaat het erom de relatie met de klant te verstevigen of een gewenst image op te bouwen, een premium is duidelijk gericht op het doen vergroten van de omzet, terwijl een reclame-artikel een boodschap wil brengen, anders gezegd: de consuirient naambekendheid of-herinnering wil bijbrengen.

Klinkt natuurlijk allemaal erg aannemelijk, maar in feite kun jé het gewoon heel simpel zo zeggen: met een relatie-artikel wordt gepoogd'de ontvanger om te kopen. Een van de sprekers op het symposium, een public • relations man van de Nederlandse Middenstands bank, was zo eerlijk dat ruiterlijk toe te geven.

Het is overigens nog de vraag of dit in de praktijk allemaal zo perfect werkt. Wie een mooie leren conferentiemap krijgt overhandigd zal zich wellicht een gunstige indruk van de gever, wiens naam in gouden letters op het geschenk staat afgedrukt, overhouden (laten we gemakshalve maar even aannemen dat die naamsvermelding niet averechts werkt en bij de begunstigde als opdringerig overkomt), maar wie met de jaarwisseling een fles champagne krijgt om hem pas enkele maanden later uit de kast te voorschijn te halen,' zal zich de afkomst waarschijnlijk niet meer herinneren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.