Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen, wat heb ik er aan?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen, wat heb ik er aan?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zó! Met een zucht slaat hij zijn boek dicht. Wat was dat spannend! Voorzichtig glijdt hij z'n bed uit. Hij schrikt toch nog van het geluid van het lichtknopje. Zouden vader en moeder het hebben gehoord? Ze hadden nog zó gezegd dat hij vlug moest gaan slapen. „Nog wel uit je Bijbeltje lezen hoor", had moeder nog gezegd. Hij sluipt weer terug naar zijn bed en schuift zonder geluid te maken onder de dekens. Wel flitst het door zijn gedachten dat hij tóch nog vergeten is uit z'n Bijbeltje te lezen. Nu ja, dan morgen maar dubbel. Moeder neemt het vaak zo nauw. Alsof het zóveel uitmaakt of je 's avonds nog uit je Bijbeltje leest. Hij hoort al genoeg uit de Bijbel lezen, dus.... Het duur! maar even en dan verraadt de regelmatige ademhaling dat hij slaapt.

Heb jij jezelf in dit voorbeeld herkend? Wat kan een spannend boek je in beslag nemen. Je kunt er bijna niet mee stoppen. Zelfs niet als je moet gaan slapen. Maar als het lezen van een boek het lezen uit hét Boek der boeken verdringt, dan wordt het wel bedenkelijk. De jongen uit ons voorbeeld had vergeten uit zijn Bijbeltje tc lezen. Hij zag er overigens ook het nut niet zo van in. En nu opnieuw de vraag: heb je jezelf herkend? Je denkt misschien: Bijbellezen, wat heb ik er aan?

De Bijbel is Gods Woord

Je zult hel al meerdere keren hebben gehoord: e Bijbel is het Woord van God. Het wordt als GODS WOORD aangewezen als hét middel tot bekering. ..Onderzoekt de Schriften...", zegt de Heere Jezus, „en die zijn het. die van Mij getuigen" (Joh. 5:39). Bijzonder de verkondiging van het Woord in de kerkdiensten wil de Heere gebruiken om het geloof tc werken of te versterken. Maar ook het Bijbellezen bij andere gelegenheden kan de Heere zegenen. De Bijbel is dus geen gewoon bock. maar hét Boek der boeken. Onze geloofsbelijdenis spreekt over dit Woord van God in artikel 2 t/m 7 (lees dit maar eens na!).

Lezen en bidden

Nu ja, zeg je misschien, dat geloof ik wel. maar ik hoor het toch ook aan tafel, op de vereniging, op school. Is dat dan niet genoeg? Daarbij ga ik 's zondags twee keer naar dc kerk. En trouwens, dc meeste verhalen uit de Bijbel ken ik al. Heel veel andere gedeelten begrijp ik niet. Dus. wat heb ik er aan? Je kunt toch ook óver-vroom worden.

De Bijbel is geschreven door mensen die de Heere vreesden, door kinderen van God. Bij dit schrijven werden zij geïnspireerd door de Heilige Geest. Deze Geest leidde zo. dat ze de „Woorden van God" geschreven hebben. Om dat Woord van God écht tc kunnen verstaan, heb je als lezer ook die Heilige Geest nodig. Je moet. om het in

onze woorden le zeggen, op dezelfde ..golflengte" zitten. Dan kan dat Woord Zijn kracht doen in je hart. Daarom hoort het lezen samen le gaan me! bidden. Een gebed om, door de Heilige Geest, dat Woord te verstaan. Dc Heilige Geest moet dat Woord toepassen in je hart!

Düs. kan je konklusie luiden: als ik onbekeerd ben. kan ik dat Woord toch niet verstaan. Wat heb ik dan aan Bijbellezen?

Een toebereide akker

Het is van onschatbare waarde als je de Heere mag vrezen. Niemand heeft eigenlijk het recht onbekeerd te zijn. ook jij niel! Dat is dus geen exkuus. Maar. en daar gaat het om. dat Woord is juist hét middel wat de Heere gebruiken wil óm je te bekeren. Denk eens aan de gelijkenis van de zaaier. Een deel van dal zaad valt in de goede aarde. Die aarde is de akker van ons hart. Vraag daarom of dc Heere door de Heilige Geest de akker van je hart bereid maakt om dat zaad. dus dat Woord, tc ontvangen. Laat daarom het Bijbellezen niet na. Ook het persoonlijk Bijbellezen niet. Voorzover het dat niet is. maak er dan een gewoonte van om 's avonds, voor je gaat slapen, jc knieën te buigen. Maar óók om een stukje uit de Bijbel tc lezen. Als jc het moeilijk vindl om hier lijn in le krijgen, gebruikt dan bijvoorbeeld het bijbelleesrooslcr uit Daniël of gebruik een goed dagboekje. De Heere heefl ons aan de middelen gebonden, dan moeten we deze ook gebruiken. En Gods Woord lezen is één van de belangrijkste middelen.

Ook als je het moeilijk hebt

Je kunt hel als tiener zo ontzettend moeilijk hebben.

Er kunnen zoveel vragen zijn. waar je het antwoord niel op weet. Zoveel twijfels waarover je mei niemand zou durven praten. Wat kan hel dan van grote waarde zijn als je aan het einde van dc dag in je Bijbeltje leest: ..De Heere hoort de jonge raven als zij roepen" (een raaf was een onreine vogel!). Als je problemen hebt op school en je mag dan lezen: „Werp al uw bekommernis op Hem. want Hij zorgt voor u." Als je niet meer weet hoe het verder moet en je mag lezen: „Doe uw mond wijd open. cn Ik zal hem vervullen." Of op een „gewone" dag. zonder speciale problemen: „Mijn zoon. geef Mi j uw hart." Of aan het einde van ccn dag vol prei cn plezier: „Gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap”.

Als de Hccrc dat Woord wil loepassen in je leven dan gaat dat Woord waarde krijgen. Nu nogmaals dc vraag: „Bijbellezen, wat heb ik cr aan? "

Veel. nee alles is in dat Woord te vinden. Voor de tijd cn voor de eeuwigheid. De Heere zegt het niet voor niets: „Die Mij vroeg zoeken, die zullen Mij vinden.”

Woudenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1990

Daniel | 32 Pagina's

Bijbellezen, wat heb ik er aan?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1990

Daniel | 32 Pagina's