+ Meer informatie

Seniorenrit: opfrisser voor 60-plussers met lange rijervaring

5 minuten leestijd

DRS. C. WILDERVANCK „Bijdrage aan mobiliteit ouderen" De seniorenrit kan beginnen zou staan, had K. Damminga nooit kunnen denken. Desondanks zit de 72-jarige er ontspannen bij. Hij zou best een borreltje lusten. Z'n vrouw is hem echter voor: „Je moet nog rijden, joh". Van de honderd bejaarde deelnemers zal Damminga uit het Groningse Bedum als eerste de "seniorenrit" rijden. IJzig kalm kruipt het 'proefkonijn' achter het stuur van zijn eigen auto. Rij-instructeur A. H. Scholtens neemt naast hem plaats. Beiden hijsen zich in de veiligheidsgordels. Damminga heeft al 52 jaar het rijbewijs op zak. Zijn verrichtingen worden echter nauwlettend gevolgd...

Damminga tourt een half uur over het Groningse asfalt. Met aanwijzingen in de trant van „Bij de volgende kruising gaan we links" of „We pakken nu een stuk snelweg" bepaalt Scholtens de route. Terwijl de auto over een kruising zoeft, kijkt de rijinstructeur links en rechts en worden er aantekeningen gemaakt. Nog enkele meters en de rit zit er weer op. Het fietspad rechts wordt even 'genomen'. Bedaard stuurt de senior zijn Volvo-automaat in een parkeervak.

Onder het genot van een kopje koffie worden de ervaringen besproken. Aan het tempo lag het niet. Dat ging probleemloos. Waar het wel aan schortte krijgt Damminga aan de hand van voorbeelden te horen. De drukke kruising had hij best iets rustiger mogen oprijden. De chauffeur moet meer rekening houden met fietsers en het verkeer van links. Ook het opzij-kijken en de 'dode' hoek krijgen een beurt. Damminga is blij met de opbouwende kritiek op zijn rijstijl. Hij hoopt er in de toekomst gebruik van te maken. „Ik vind het heel nuttig dat we op onze leeftijd gecontroleerd worden. Je krijgt hier ook te horen wat je goed doet".

Gratis
De overige bejaarde deelnemers zijn die mening ook toegedaan. De gratis seniorenrit voor 60-plussers voorziet in een behoefte. Dat bleek gistermorgen toen de Groningse gedeputeerde J. W. Remkes het stratsein gaf. Ruim 600 belangstellenden hadden gehoor gegeven aan de oproep en zich aangemeld voor de proef van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Groningen (ROG), een orgaan dat de verkeersveiligheid in de provincie moet bevorderen.

De oudste senior bleek 86 jaar te zijn. Ongeveer honderd mensen komen tot en met vrijdag in Groningen en Winschoten aan bod. Met het experiment is een bedrag gemoeid van 9000 gulden.

Naast het ministerie van verkeer en waterstaat, de provincie Groningen en gemeenten, zijn in het ROG onder andere de (rijks)politie, Veilig Verkeer Nederland, de Bovag en de ANWB vertegenwoordigd. Aan het experiment werken ook de Rijksuniversiteit Groningen en twaalf Bovagrijscholen mee.

Langzamer

Ook het ROG is verrast over het aantal aanmeldingen. Secretaris drs. Cees Wildervanck over zijn initiatief: „De seniorenrit is beslist geen rijexamen, eerder een korte opfrissingscursus voor 60-plussers. De rit moet een bijdrage leveren aan de mobiliteit van ouderen. Het gaat om een groep volwaardige weggebruikers in onze samenleving, die door de vergrijzing steeds groter wordt".

Bij het debat om de geldigheidsduur van rijbewijzen te verlengen tot zeventig jaar, had staatssecretaris Scherpenhuizen de Tweede Kamer een vrijwillige begeleiding van de oudere automobilist(e) toegezegd. „Daar is het ROG op ingesprongen. Oudere mensen hebben iets meer ongevallen dan gemiddeld. In deze groep vallen meer doden, omdat ouderen minder kunnen hebben".

Wildervanck: „Het is onmogelijk om objectieve medische normen aan rijbewijsbezitters te stellen. Laat ou: deren daarom gewoon rijden en kijk ' hoe goed dat nog gaat. Het waarne. men, de reactiesnelheid en het bewe. gen van het hoofd zal over het alge' meen bij ouderen minder goed gaan functioneren. Daar staat tegenover dat ze veel meer rijervaring hebben en drukke en gevaarlijke tijden en plaatsen mijden. Bovendien nemen ze minder risico's dan hun jongere collega's in het verkeer".

Het gevaarlijke rijgedrag van jonge automobilisten is volgens Wildervanck geen kwestie van niet goed kunnen rijden, maar komt meer voort uit een imponeergedrag. „Men wil graag de vlotte boy uithangen. Jongeren zijn zeer gevoelig voor de mening van leeftijdgenoten", vertelt de psycholoog. Hun probleem vraagt om een heel andere aanpak. 'Den Haag' denkt aan een voorlopig rijbewijs of een strafpuntenstelsel. „Het ROG overweegt een televisiespot, waarin idolen jongeren zullen wijzen op hun rijgedrag".

Volgens Wildervanck is de proef met senioren geslaagd als aangetoond kan worden dat er in de toekomst minder ouderen betrokken zijn bij ongevallen. Pas dan zal de seniorenrit mogelijk landelijk worden ingevoerd. Een half miljoen bejaarde automobilisten zou voor de test in aanmerking komen. „De erkende rijschoolwereld is flexibel genoeg om na een gerichte bijscholingscurcus hierop in te kunnen spelen", meent Wildervanck.

„De mensen hoeven niet bang te zijn dat hun rijbewijs wordt afgenomen. Ze krijgen hier bij voorbeeld het advies om niet meer te rijden. Of ze dat zullen doen, is hun eigen verantwoordlijkheid".

Het ROG geeft de ouderen ook tips voor de auto. Het adviseert 60plussers een automaat aan te schaffen met stuurbekrachtiging en een rechter buitenspiegel.

Verrijking

Rij-instructeur Scholtens vindt het experiment een verrijking van zijn vak. „De seniorenrit is gericht op veiligheid en niet op perfectie. In de meeste gevallen gaat het om ervaren chauffeurs. Veel mensen denken; Laat die ouderen toch op.schieten. Na zo'n rit met een 60-plusser kun je je beter in hun situatie verplaatsen.

Wat, ik hier heb opgestoken zal ik zeker bij het lesgeven gebruiken".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.