Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Boston, En Henoch wandelde met God, Uitgeverij Den Hertog – Hertog, 122 blz.; € 12,90
Er zijn weinig belijders, maar oprechte christenen zijn er nog veel minder. Bij velen is de godsdienst veranderd in een voorwerp van spot, en onder degenen die de godsdienst aanhangen, is hij grotendeels geworden tot alleen maar een dor en droog begrip. Weinigen worden tegenwoordig aan de kerk gevoegd, of overgebracht uit het kamp van de duivel. De ware vroomheid verkommert, en de oprechte bevindelijke godsdienst wordt vergeten.
Bovengenoemde woorden zijn door de bekende leraar Thomas Boston (1676-1732) uitgesproken. Dit citaat is gezien de hedendaagse toestand waarin wij leven zeer actueel!
Boston heeft een bewogen leven gekend, niet alleen kerkelijk maar ook in zijn huiselijke omstandigheden. In zijn nagelaten geschriften kunnen we kennis nemen van zijn geloofsvertrouwen op de Heere. Onder alle omstandigheden mocht hij iets beoefenen van wat we van de geloofsheld Henoch kunnen lezen: Henoch wandelde met God.
Boston heeft in zijn gemeente te Ettrick een prekenserie over Henoch gehouden (Gen. 5:21-24). Het blijkt duidelijk dat zijn woorden geen zaak van beschouwing waren maar een diepe doorleving van de waarheid van Gods Woord. Boston noemt Henoch ’de helderste ster in de tijd van de oude wereld’, en legt uit dat zijn naam toegewijd aan, ingewijd, en onderwezen betekent. Zijn leven kwam met zijn naam overeen, want hij leefde toegewijd aan de Heere.
Nadat Boston in het kort op Henoch als persoon en omstandigheden wijst, beschrijft hij de grondslag van het wandelen met God, en begint terecht bij de noodzakelijke weder- geboorte, en behandelt vervolgens het geloof, de verzoening en bekering. Daarna legt hij de inhoud van het wandelen met God uit, namelijk de verborgen omgang met de Heere en de praktijk van de godzaligheid in het dagelijkse leven. In het hoofdstuk ’bevestiging van de leer’ zegt hij kernachtig: ’Alle andere praktijk van de godsdienst, zonder het wandelen met God, is slechts ’lichamelijke oefening’, die tot weinig nut is (1 Tim. 4:8). Dit wandelen kan God nooit behagen, omdat het niet overeenstemt met Zijn Wezen (Joh. 4:24).’ De verhandeling wordt toepasselijk afgesloten, waarin hij de uitwendige belijders bestraft en Gods volk oproept om met de Heere oprecht te wandelen.
Boston is in zijn uitleg van Genesis 5 vers 21 tot 24 vrij uitvoerig en maakt daarna korte toepassingen. De uitgever heeft er tussenkopjes ingevoegd, zodat de opbouw van zijn uitleg duidelijk wordt. Deze preken zijn eerder geschikt voor persoonlijk gebruik dan voor de eredienst. Het is onze hartelijke wens dat de Heere het lezen wil zegenen, opdat de tere wandel met de Heere in heel onze levenshouding openbaar komt.

---
Boekhandel De Roo – Zwijndrecht stuurde: Ds. C. Smits, De geopende Heilsfontein, tien predicaties, 219 blz.; € 16,90

Ds. C. Smits (1898-1994) was predikant binnen de kring van de Oud Gereformeerde Gemeenten. We kunnen hem omschrijven als een markant persoon, een zakelijke prediker die wars was van vroomheid en gemaaktheid en altijd wees op de noodzakelijke kennis van God in Christus. Zijn predicaties bevestigen dat hij geen leraar was die behoorde tot de groepering die leert dat er geen leven is voor de bewuste rechtvaardigmaking.
Ook was hij wars van vaktermen. Zo citeert hij dr. H.F. Kohlbrugge die opmerkte: ’Je hebt een hoop onbekeerde jongens die het altijd hebben over recht en gerechtigheid.’
Ds. Smits vervolgt dan en zegt dat het een eeuwige waarheid is, maar als we niet meer weten, dan komen we er hopeloos mee om.
Deze predikant vond het moeilijk om voor bekeerde mensen te preken, maar voor onbekeerde mensen mocht het nog wel eens gaan! Hij kon in zijn separerende preken krasse uitspraken doen die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar waren! Helder omschrijft deze leraar het werk van een Drie-enig God in het zaligen van verdoemelijke zondaars.
Hij sneed alles af wat van de mens is en stelde alleen de door God geopende Heilsfontein in Christus voor, opdat zielsbevindelijk gekend wordt:
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2012

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2012

De Wachter Sions | 8 Pagina's