Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gaat er om wie je bent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gaat er om wie je bent

Jij en de jongerencultuur

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een collega jeugdwerker vertelde me dat hij op een jeugdbijeenkomst skaters zag rondlopen, maar ook meisjes met ruitrokken. Dat kon ik me nog niet zo direct voorstellen bij een jeugdbijeenkomst van onze kerk. Toen ik aan een jongere vroeg: "Wat denk jij van skaters? " kreeg ik als antwoord: "Daar is toch niks mis mee. Je hebt tegenwoordig ook in de refokring skaters. Dat zijn gewoon jongens die er sportief uitzien, met wijde skatebroeken en ze houden van skaten." Hoewel ik zulke jongeren niet elke dag tegenkom, realiseer ik me wel dat je voorzichtig moet zijn met een typering als 'refo-jongeren'. Je wekt de indruk dat ze allemaal hetzelfde zijn, en dat is niet zo. Jongeren laten zich trouwens niet zomaar in een hokje stoppen. Dat doen sociologen. Ze spreken graag over gabbers, alto's, skaters en refo's om maar een paar groepen te noemen.

Wie zijn de jongeren?

Kun je zeggen dat kerkelijk jongeren echt anders zijn dan hun ouders? Is het waar dat ze net als anderen gericht zijn op het materiële en nogal veeleisend zijn? Is het echt waar dat ze denken dat de maatschappij een grote 'efteling' is, als je maar kunt genieten? Is het werkelijk zo dat tieners zo op zichzelf gericht zijn en dat ze zich best thuisvoelen in de moderne maatschappij? Maar hoe komt het dan dat een groeiend aantal kerkelijke jongeren denkt dat ze in de wereld van vandaag niet voor vol worden aangezien? Wat is er waar van de bewering dat veel refo-jongeren een dubbelleven leiden? 's Zondags netjes naar de kerk, maar kijk niet naar de zaterdagavond.

Vragen genoeg. Vragen waar je geen eensluidend antwoord op kunt geven. Het gaat er intussen wel om wie jij als jongere bent. Anderen hebben een beeld van jou. En jij hebt je eigen kijk op jezelf. Sporen die twee visies met elkaar?

Wie ben jij?

"Ik weet niet echt wie ik ben. Moet dat dan? Daar denk ik helemaal niet over na." (Margreet 17 jaar).

" Ik loop vaak op m'n tenen. Ik wil graag iets presteren en mezelf bewijzen. Af en toe vraag ik mezelf af waarom ik dat doe." (Jan-Kees 18 jaar).

"Ik ben gewoon mezelf. Ik zou niet weten wat ik daar verder over moet zeggen." (Ellen 17jaar).

"Ik ben vrij rustig en hou me meestal op de achtergrond. Ik kijk maar liever de kat uit de boom." (Steven 19 jaar). "Ik lijk heel vrolijk, maar dat ben ik eigenlijk helemaal niet. Ik doe maar een beetje alsof. Niemand hoeft te weten dat ik niet met mezelf uit de voeten kan." (Martine 18 jaar).

In jouw omgeving

In het kader is een zestal reacties van jongeren opgenomen. Ik heb hen ook gevraagd iets te zeggen over hun thuis, vrienden, school of werk. Misschien herken jij je in een van hen.

"Ik zit in mbo-3. Ik heb een heel stel vrienden. We gaan regelmatig uit.

Mijn ouders doen daar wel eens moeilijk over. Niet nodig, denk ik. Ik ga gewoon naar de kerk en de catechisatie."

"Ik loop stage. Daar hangt wel wat van af. Als het niet lukt, krijg ik problemen op school. Ik vind datje als refojongere negatief bekeken wordt. De mensen denken dat je van de kerk niets mag. En als ik alle regels van de kerk moet uitleggen, dan kom ik er zelf ook niet uit."

"In mijn omgeving is geen reformatorische school. Ik zit op een mbo-v. Ik word wel erg bevraagd op mijn geloof.

Pas ging het over seksualiteit en intimiteit. Aan onze groep werd gevraagd hoe we voorgelicht waren. De hele klas antwoordde: "veilig vrijen." Toen het mij werd gevraagd, heb ik uitgelegd dat wij tegen seks voor het huwelijk zijn. Nou, toen werd ik wel ongelovig aangekeken. Zegt iemand: "Uit welke tijd kom jij zeg? " "Ik zit op een refo-school. Alles is geregeld zoals het hoort. Maar als je oplet, dan merk je dat er heel veel gebeurt dat niet volgens de regels is.

Roken mag niet; maar veel jongens en meiden doen het toch. Popmuziek mag niet, maar iedereen heeft CD's met popmuziek. Naar de bios mag niet, maar veel gaan er wel heen. Geen enkele vader en moeder die het in de gaten heeft. Als ik iets positiefs zeg over onze jeugdvereniging, dan kijken ze me ongelovig aan. Hoe kan zoiets, met de Bijbel erbij, nou leuk zijn? " Nogal uiteenlopende reacties, vind je niet? Hoe is dat bij jou? Jij leeft als jongere niet op een eiland, maar je maakt deel uit van verschillende groepen: op school of je werk, in de kerk en in je vrije tijd. En zo komt heel wat op je af.

Zuigkracht van de moderne cultuur

Er wordt in onze moderne maatschappij

een geweldig appél gedaan op jou als jongere. Ik wil enkele voorbeelden geven.

Je wordt overal gestimuleerd om toch vooral voor jezelf op te komen. Je behoort tot een generatie die geld heeft en de genotscultuur van vandaag ziet jou als een interessante doelgroep waaraan te verdienen valt. Je leeft in een informatiemaatschappij waarin zich voortdurend nieuwe dingen aan je voordoen en waarin je keuzes moet maken.

Je groeit op in een digitale beeldcultuur waarin het voor bijna iedereen om je heen vanzelf spreekt datje er alles vanafweet.

Je leeft in een geseculariseerde wereld. De kerk en het Woord zijn steeds meer een randverschijnsel en hebben niets meer te zeggen over leven en dood, over de keuze van je levenspartner, over samenwonen of welke vorm van samenleven ook.

Jij leeft in een pluriforme samenleving, ledereen moet de ruimte krijgen. Christenen moeten vooral niet denken dat ze de waarheid in pacht hebben.

Jongerencultuur

Jongeren zijn de seismograven van de tijd waarin ze leven. Een seismograaf registreert feilloos of er ergens een aardbeving is geweest. Zo registreren jongeren wat onze moderne cultuur hen aanreikt. Je kunt ook zeggen: jongeren ademen de lucht van de tijdgeest in.

Waaruit merk je dat? Opnieuw enkele voorbeelden.

Jongeren gericht. zijn nogal op zichzelf

Je wordt op school gestimuleerd om toch vooral voor jezelf op te komen. Wees alert. Kom voor je mening uit. Wees jezelf. Dat kunnen goede eigenschappen zijn, tegelijk dreigt er gevaar) Je hoort jongeren dan zeggen: dat maak ik zelf wel uit. Ik zie niet in waarom ik geen verkering zou kunnen hebben met een jongen die niet naar de kerk gaat!

Jongeren zijn best materialistisch.

Ik verdien mijn eigen geld en waarom zou ik dat niet besteden? Ook refojongeren zijn te typeren met de slogan: 'I want it all and I want it now' (Ik wil alles hebben en ik wil het nu hebben).

Het wordt steeds moeilijker jezelf dingen te ontzeggen die je voor het oprapen hebt. Trouwens, welk voorbeeld geven de ouderen? Geldt ook niet voor veel ouders dat de auto, het huis, de vakantie en de computer hoog genoteerd staat? Jongeren volgen de trends als het gaat om kleding, mobiele telefoon en cd's, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het gevaar is niet denkbeeldig datje als jongere steeds meer op je zelf gericht bent en het idealisme wegebt. En juist daar is vandaag zo'n behoefte aan!

Het leven van jongeren is gefragmenteerd.

Je kunt ook zeggen: het bestaat uit heel verschillendewerelden. Je kunt in elke 'wereldje' weer anders zijn. In jullie gezin, in de vriendengroep, je vrije tijdsbesteding, op school en in de kerk. 't Staat los van elkaar. Dat kan betekenen dat er ook heel verschillende waarden en normen zijn. Als jongere loopje het gevaar om je zo aan te passen datje in elke omgeving andere normen hanteert. Thuis bid je en lees je uit de Bijbel. Dat doe je niet op school. In je vriendengroep van de kerk ben je serieus bezig. In je vrije tijd doe je heel andere dingen. Wie ben jij dan echt?

Beeldcultuur en muziek zijn belangrijk voor jongeren.

Er wordt intussen veel informatie over jou uitgestort. Onderweg naar school krijg je een gratis Metro of Spits. Op school is er digitale informatie. Onder jouw leeftijdsgenoten gaan de CD's en CD-roms van hand tot hand. Intussen selecteren jongeren uit alles wat op hen afkomt en daar hoort dan ook vaak radio 538 en Sky Radio bij. Welke selectie maak jij? In de moderne jeugdcultuur speelt muziek een grote rol. Opvallend dat de grote meetings weer in trek zijn. Festivals zoals Dance Valley, Dynamo Open Air trekken

tienduizenden jonge bezoekers. De muziek is veelal oorverdovend en intussen hossen heel wat jongeren eenzaam en alleen temidden van velen. Het beeld-scherm verdringt intussen het lees-en luistergedrag van jongeren. Wie redt het nog om in stilte een goed boek te lezen? Hoe is dat bij jou?

Jongeren zijn meer geseculariseerd.

Secularisatie betekent verwereldlijking. Het komt als een vloedgolf over onze westerse samenleving. Onderzoeken wijzen uit dat in het jaar 2010 in

Nederland nog maar een van de acht jongeren enige betrokkenheid bij een kerk heeft. Er zijn dan meer moslims in Nederland dan serieuze kerkgangers. Je zult zeggen: bij ons valt het gelukkig nog mee. Je hebt gelijk, in reformatorische kring kan het aan de buitenkant nog heel wat lijken, maar wat is de werkelijkeid? Is er geen sprake van een sluipende secularisatie onder jongeren? Heeft de Bijbel nog zeggenschap over de keuzes die jij maakt? Neem je vrije-tijdsbesteding.je uitgavenpatroon, je vakantie, interneten je zaterdagavondbestedingeens onder de loep. 's Zondags naar de kerk, maar doordeweeks? Moet van jou gezegd worden datje als refo-jongere een dubbelleven leidt? Als het gaat om de leer van de kerk, dan is er niets aan de hand. Maar klopt jouw leven daar ook mee?

Jongeren weg. zoeken een eigen

Je ervaart als jongere steeds meer dan je deel uitmaakt van een minderheid in de samenleving. De meeste mensen doen nergens meer aan. Veel jongeren kunnen daar best mee leven. Als je de ander in z'n waarde laat, gaat het best. En uiteraard is respectvol omgaan met je naaste ook een christelijke opdracht. Dat wil echter niet zeggen dat een christen niet geroepen zou zijn tot getuige-zijn. Het gevaar dreigt dat we de Bijbel niet meer zien als het onfeilbare Woord van God. We proberen onszelf dan voor te houden dat het zonder de Bijbel en zonder het zaligmakend geloof in Christus ook wel gaat. Kijk maar om je heen. En serieuze moslims doen het toch net zo goed als christenen?

Jongeren echtheid. zijn open en op zoek naar

De jongeren van vandaag staan open voor nieuwe ontwikkelingen. Dat is op zichzelf genomen positief. Je krijgt als oudere soms zomaar een goed gesprek met een jongere over wezenlijke zaken. Op catechisatie, de vereniging of een zomerkamp reageren jongeren vaak heel open. Als oudere merkje dan ook waardoor jongeren zich laten leiden. Dat kan nogal verschillend zijn. Mag ik je vragen waardoor jouw keuzes bepaald worden? Door watje leest in Metro of Spits of wat je hoort op jouw favoriete radiozender? Of is er iets anders in jouw leven dat richting geeft? Jij groeit op in een 'open' wereld. En daar kun je alleen staande blijven als je Bijbel je kompas is. Ik merk dat veel jongeren dat serieus nemen. Bijbellezen en gebed horen er voor hen bij. En dat is belangrijk. Het zijn immers de genademiddelen die de Heere wil gebruiken. Vaak is er bij jongeren ook strijd en twijfel. Over het godsbestaan. Over het unieke van het christelijk geloof. Over de vraag of de Heere mij wel hoort. Wat hebben jongeren behoefte aan identificatiefiguren. Aan mensen die de Heere kennen en een goed woord van Hem spreken!

Jij en de jongerencultuur

In dit artikel over jongerencultuur gaat het steeds om twee cirkels. De kleine cirkel waarin jij zelf staat en de ruimere cirkel van de jeugdcultuur daar om heen.

Je hebt vast wel eens voor de spiegel gestaan en jezelf afgevraagd: wie ben ik eigenlijk?

Dan kijkje naar jezelf. De Bijbel zegt dat jij er mag er zijn zoals je bent, met de gaven en talenten die je gekregen hebt. Soms is dat moeilijk. Als je worstelt met een handicap, met een ziekte, met een negatief zelfbeeld; als je last het van faalangst. Dan valt het niet mee.

Maar lees dan Psalm 139 nog eens.

David mag zien dat de Heere vanaf het allereerste moment van zijn ontwikkeling er bij is geweest. Toen hij 'als een borduursel gewrocht werd'. Zo mag jij ook jezelf zien en accepteren. Als een unieke schepping van God.

Evenzeer is het waar dat jouw en mijn portret getekend staat in Romeinen 3. Daar vind je dat wij allen gezondigd hebben en vanwege onze zonden voor God niet kunnen bestaan. Aangrijpende werkelijkheid. Toch wil dat niet zeggen dat jij niet waardevol zou zijn. Voor God heeft ieder mens waarde. Hij zoekt het verlorene!

Het kan ook zijn datje voor de spiegel staat en niet meer op jezelf let, maar op iets dat zich in je omgeving afspeelt. Stel je voor dat je in de spiegel ziet dat een groepje vrienden de kamer binnenkomt. Je draait je om. Je wordt opgenomen in hun kring. Jullie trekken er samen op uit. Wie ben jij dan?

Wees echt

Weet je wat belangrijk is? Of je bent wie je zegt te zijn. Op jouw identiteitskaart staatje naam en je foto. Maar wat zegt het over jou? Ik heb eens gelezen van iemand die bij een hulpverlener aanklopte vanwege zijn sombere buien. De hulpverlener adviseerde eens wat dingen te doen die vrolijkheid zouden geven. Hij zei: vanavond is er een circus in de stad. Daarin speelt een clown die zo goed is dat u er zeker van opknapt. De man keek de therapeut aan en zei: "Meneer, die clown, dat ben ik."

Je bent er dus niet door jezelf te verbergen achter een masker van vrolijkheid. Of een levensstijl die niet past bij een christen. Probeer jezelf te accepteren zoals je bent met je sterke en zwakke kanten. Maar wees vooral echt. Anderen weten dat jij deel uitmaakt van een christelijk gezin. Datje 's zondags naar de kerk gaat. Datje in je eigen kring voor bepaalde opvattingen wilt staan. Dan mag toch van jou en mij gevraagd worden dat we daar naar leven? Er zijn jongeren die met alle winden meewaaien. Weetje dan waarvoor je staat? En dat hoort nu juist bij iemand die echt is.

Houd Gods geboden

Jij bent jong. Jij leeft in deze tijd. Dat weet de Heere ook! Hij heeft jou juist in deze tijd geboren laten worden. Hij ziet jou. Hij kent jouw worsteling. Hij kijkt naar je hart. Hij zegt tegen jongeren in de cultuur van vandaag: eef Mij je hart! En als dat werkelijkheid mag zijn in jouw leven, dan wil je ook in Zijn wegen gaan. Dan krijg je Gods gebod lief. Zo was het met de jonge Daniël in het koninklijk paleis in Babel. Daniël nu nam voor in zijn hart, dat hij zich niet zou ontreinigen met de stukken van de spijs des konings (Daniël 1:8).

Een bijbelse weg gaan in de babelcultuur, dat is genade! Durf jij een Daniël te zijn in de jongerencultuur vandaag?

Kamerik, J.H. Mauritz

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 2001

Daniel | 32 Pagina's

Het gaat er om wie je bent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 2001

Daniel | 32 Pagina's