Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen:
te Aalburg: ds. J. Baaijens te Enkhuizen; te De Valk Wederom: ds. Mol te Werkendam.

Bedankt:
voor Vlissingen: ds. Kattenberg te Arnhem.

VERSLAG bevestiging en intrede Ds. P. van Ruitenburg te Dordrecht

Woensdag 15 januari 1992 was het een blijde dag voor de gemeente van Dordrecht. Na een vakante periode van slechts enkele maanden mocht zij in de persoon van Ds. P. van Ruitenburg weer een nieuwe herder en leraar ontvangen. De Heere heeft grote dingen aan de gemeente gedaan.

De bevestiging geschiedde door de consulent Ds. B. van der Heiden.

Deze bediende Gods Woord uit Joh. 3 : 34: Want Dien God gezonden heeft, Die spreekt de woorden Gods; want God geeft Hem de Geest niet met mate". De discipelen van Johannes ontdekten, dat vele de rabbi van Nazareth navolgden en zij hebben daarover hun vragen. Als Johannes dit hoort is hij verblijd.

Want van Jezus kon gezegd worden, dat Hij van boven komt en getuigt, wat Hij gehoord en gezien heeft. Johannes kan slechts spreken, wat God hem heeft geopenbaard. Toch is er ook overeenkomst. Wat van Christus gezegd wordt n.l. "Dien God gezonden heeft", geldt ook van Zijn dienaren. Dat wij dan ook de te bevestigen dienaar mogen ontvangen als een van God gezondene.

Christus heeft ook de woorden Gods gesproken, tot de discipelen, tot de schare, en anderen. Deze woorden waren vermanend, bestraffend, onderwijzend. Ook nu nog spreekt Hij door Zijn dienaren. Deze moeten wijzen op Hem, in Wie alles te vinden is: "want God geeft Hem de Geest niet met mate". Christus was vervuld met de Heilige Geest.

Ook Zijn dienaren hebben de Heilige Geest nodig: de Geest der Waarheid, der liefde, der zachtmoedigheid. Dat zij dan ook maar veel bij Hem mogen komen. Die op de discipelen blies en zeide: "Ontvangt de Heilige Geest".

Na het lezen van het formulier ter bevestiging van de Dienaren des Woords verbond Ds. Van Ruitenburg zich met een "Ja ik, van ganser harte" aan de gemeente. In een persoonlijk woord wenste Ds. Van der Heiden de bevestigde predikant toe de voetstappen van Christus te mogen volgen. Die altijd de eer van Zijn Vader heeft beoogd.

In de avonddienst vond de intrede plaats. In een inleidend woord deelde de nieuwe predikant mede, dat de Heere de gemeente van Dordrecht hem op het hart gebonden had. Hij had hem iets laten zien van de nood van de gemeente, zodat zijn hart er naar overgebogen werd.

Het Woord Gods werd verkondigd uit Galaten 1 : 10 t/m 12. Het gaat in deze tekstwoorden om het Evangelie van Jezus Christus. Dit was een Evangelie niet naar de mens, maar wel voor de mens; ook een Evangelie uit God tot God. In de gemeenten van Z-Galatië liet een grote joodse invloed zich gelden, door met werken de zaligheid trachten te verdienen. De apostel Paulus was hierdoor diep bewogen. Hij voelde, dat er een ander Evangelie gekomen was. Zo'n ander Evangelie is er nu ook nog, als wij rechten gaan ontlenen aan het verbond en waarde gaan zien in het geloof.

Paulus moest de gemeenten van Galatië gaan tegenspreken en zeggen: er is geen ruimte voor eigen werk; het geloof is een gave Gods. Het ware Evangelie is niet naar de mens: "Wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen". Dit Evangelie is echter wel vóór de mens, als er plaats gemaakt wordt voor Christus en Hij alleen de Weg wordt, waar alle andere wegen worden afgesloten. Het Evangelie van Jezus Christus is ook een Evangelie uit God tot God. Paulus had het niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus. Hij heeft het van de Heere ontvangen en persoonlijk ondervonden, toen het Gode behaagde Zijn Zoon in hem te openbaren. Daarom is hij ook een dienstknecht van Christus, de grote Ambtsdrager. ­

Spreker begeerde ook zo een die naar van Christus te zijn, opdat het een Evangelie zou zijn uit God, maar ook tot God. ­

Het voornaamste doel van de predi king is de ere Gods, niet de zaligheid van zondaren. Waar God op het hoogst verheerlijkt wordt en de mens op het diepst vernederd, vindt de mens de zaligheid. De Heere geve, dat dit ook voor de prediking in Dordrecht zou mogen gelden en dat er zo ook mag worden geluisterd. Wat van de mens is, houdt geen stand in de eeuwigheid, maar "uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen".

Ds. B. van der Heiden werd dank ge­bracht voor de bevestiging en de wijze, waarop hij dit gedaan had.

De gemeente van Dordrecht werd toegewenst opening te mogen ontvangen van oor en hart; bijzonder de jeugd, die hem nadrukkelijk op het hart gebonden was.

Ds. Van Ruitenburg werd toege­sproken door Ds. D. Hakkenberg namens de classis en de Particuliere Synode Zuid-West en door Ds. A. van der Weerd namens enige plaatselijke kerken. Ouderling P.C. Riedijk sprak namens kerkeraad en gemeente. Hij riep de dominee en zijn gezin een hartelijk welkom toe en gewaagde van de band die reeds ontstaan was door het aannemen van het beroep.

Na het toezingen van psalm 119 : 9 en het uitspreken van de zegen over de gemeente werd deze bijzondere dienst beëindigd.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 1992

De Saambinder | 12 Pagina's