Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer en Leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer en Leven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(10.)

I. Het Woord Gods. (i)

Nu we achtereenvolgens stilgestaan hebben bij de Auteur, de inhoud en het doel der Godsopenbaring, zoals we die in de Heilige Schrift beschreven vinden, is het tevens van groot belang na te gaan, waar de Schrift eigenlijk vandaan gekomen is. Dit te weten is voor het recht begrijpen van Gods Woord van grote betekenis. Immers, de Bijbel is niet van Nederlandse oorsprong! Het Boek der Boeken vindt zijn ontstaan in een heel ander deel van de wereld. Met dit feit dienen we dan ook terdege rekening te houden bij de beschouwing der Heilige Schrift.

De Bijbel behelst, zoals U weet, de b ij z o n d e r e openbaring Gods, meer bepaald ten opzichte van 's mensen eeuwig heil, waarom men naast het woord Gods-openbaring ook wel het woord h e i 1 s-openbaring gebruikt.

We kunnen echter ook nog van een andere, namelijk van een algemene Godsopenbaring spreken. In de natuur, in ons geweten en in de wereldgeschiedenis kunnen we deze algemene Godsopenbaring opmerken.

Uit de natuur kennis van God te verkrijgen is mogelijk, omdat de natuur niet slechts een werk Gods is, maar bepaald bedoeld is een openbaring Gods te zijn, een openbaring Gods omtrent Zichzelven. Een werk is altijd een openbaring. Reeds het werk van een mens is altijd een openbaring van die mens, waaruit enige kennis kan verkregen worden van wat hij als werk-

meester is. Maar God heeft met heel de schepping bedoeld en heel * de schepping daarop aangelegd, dat zij zou zijn een openbaring van wat Hij is. En zo is heel de natuur „voor onze ogen als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid." (Ned. Gel. Bel. Art. 2.)

We zien in de natuur dus de werken Gods, zoals die openbaar komen in de schepping en de onderhouding aller dingen. Alle schepselen vinden hierin een getuigenis, dat er een levend God is, die al het geschapene nog onderhoxidt en naar vaste wetten regeert. Regen en zonneschijn, zomer en winter, opkomst en ondergang van zon en maan wisselen elkander regelmatig af. Wil de dwaze mens Gods hand in dit alles echter niet opmerken, dit doet aan het feit zelf niets af of toe. Gods almacht en grootheid blinkt ons tegen vanuit het rijk der natuur. Al kan een blinde de zon niet zien, daarom is die zon er toch wel en al kan een dove de donderslagen niet horen, niettemin zijn ze er in werkelijkheid wel. In de werken der natuur openbaart God dus Zijn majesteit, ook al let de natuurlijke mens daar niet op.

Vervolgens spreken we van een algemene openbaring, die merkbaar is in de stem van het geweten van de mens. Hoewel ons geweten niet zuiver en niet volkomen betrouwbaar is, toch waarschuwt die stem ons wel als we kwaad doen en geeft ons bij benadering wel aan, wat goed en kwaad is. In ons geweten openbaart God Zich aan ons als de Alwetende en Heilige.

Tenslotte is er de openbaring Gods in het regeren en straffen der gehele wereld. Vanaf de schepping tot aan de laatste oordeelsdag is er een geschiedenis der wereld en der volken. De Heere Jezus getuigt ervan in Matth. 24: En gij zult horen von oorlogen en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet." Wie er oog voor heeft, ziet het reeds vervuld in onze dagen. Er is een wedijver in bewapening en de een meent nog beter wapenen te bezitten dan de ander. De Volkenbond van onze dagen, de Verenigde Naties, weet geen raad meer om vrede te bewaren. Alle landen wapenen zich tot aan de tanden en een dreigende derde wereldkrijg hangt in de lucht. Ellende op ellende staat ons te wachten als God het niet verhoedt. Hij is het dan ook alleen. Die de teugels van de wereldhistorie in de hand houdt. Ook als de volken tegenover elkander in het harnas staan, dan is Hij het, die de ganse wereld met Zijn straffende hand bezoekt. „Komt, aanschouwt de daden des Heeren, Die verwoestingen op aarde aanricht; Die de oorlogen doet ophouden tot aan het einde der aarde, de boog verbreekt en de spies aan twee slaat, de wagenen met vuur verbrandt." (Ps, : 9, 10.) 46t

Gaan we nu een vergelijking maken tussen de bijzondere en de algemene openbaring Gods, dan bemerken we spoedig een ingrijpend verschil. Die algemene openbaring spreekt ternauwernood van zonde in het geheel niet van genade, althans niet van de weg om tot genade te komen. De bijzondere Godsopenbaring daartegenover kan er niet van zwijgen. Haar hoofdthema is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave!" (Ef. 2 : 8)

Maar er is nog meer verschil en dat is voor ons onderwerp van groot belang.

De algemene Godsopenbaring is aan geen tijd en plaats gebonden. Ieder schepsel, van het begin der wereld af tot nu toe, kan ze waarnemen, ongeacht waar hij ook woont. Maar met de b ij z o n d e r e Godsopenbaring is het anders gesteld. Hier in de Westerse landen, heeft de Heere Zijn heilsopenbaring nimmer rechtstreeks doen plaats vinden. De Oosterse wereld had Hij daartoe voorbestemd. In ons volgend artikel willen we daar bijzonder de aandacht op vestigen.

J. KRAMP.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1950

Daniel | 8 Pagina's

Leer en Leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1950

Daniel | 8 Pagina's