Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerkelijk besef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerkelijk besef

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(•3)

De Gereformeerde Gemeenten bestaan niet sedert 50 jaar, zoals we twee weken geleden in de dagbladpers weer met grote koppen zagen staan. Zij waren er vóór 1907 ook al. Zij waren er in de gehele 19e eeuw.

Bewijzen? Neem slechts ons „Jaarboekje 19)7" ter hand. (Dit boekje behoort in elke bibliotheek van elke vereniging. Zijn er nu nog M.V.'s of J.V.'s, die het niet of nog nooit in hun bibliotheek opgenomen hebben? Dat moeten we 1111 toch gelijk maar even in orde brengen, voor we dit weer vergeten. Bestuursleden, noteert dit punt voor de eerstkomende bestuursvergadering!)

We zoeken in dit boekje maar eens de institueringsdata op van heel oude, bekende gemeenten, bijvoorbeeld Borsele, Goes, Iloedekenskerke, Krabbendijke, Rilland-Bath, Ierseke, Aagtekerke, Axel, Meliskerke, Middelburg, Oostkapelle, Terneuzen, Bruinisse, Haamstede, Nieuwerkerk (Z.), Tholen, Enkhuizen, Leiden, Lisse, Westzaan, Dirksland, Benthuizen, Moerkapelle, Nieuw-Beijerland, Rotterdam-Centrum, Rotterdam-Zuid, Vlaardingen, Barneveld, Beekbergen, Terwolde, Kampen, Lemmer, Rijsen, Opheusden, Tricht en Zeist.

Aan deze jaartallen zien we toch, dat wij er heus vóór 1907 al lang waren. Ja maar, zal iemand zeggen, ik begrijp al, waarheen u wilt. U wilt ons laten zien, dat onze gemeenten (zie bijv. het jaartal van de Kamper gemeente) eigenlijk uit de Afscheiding komen.

Hier komen we al een stap in de goede richting. Wij zijn inderdaad afkomstig uit cle Afscheiding van 1834. Wij zijn dus kinderen der „Scheiding" of „Afgescheidenen".

Maar die Afscheiding in cle dertiger jaren der vorige eeuw staat ook niet op zichzelf. Zij is ook geen begin der kerken geweest. Ook van vele dezer gemeenten geldt, dat zij toen niet pas zijn gesticht of ontstaan. Zij waren (en zijn) de wettige voortzetting van cle Gerefor-O O meerde gemeenten, die samenleefden in het verband van de kerk der Reforma-

tie. Zo gaan we'dus cle historische lijn zien, clie loopt vanuit vroeger eeuwen tot heden. „1907" was geen begin evenmin als „1834". Dit is negatief.

Nu positief: wat was „1907" clan wèl? „1907" betekent voor ons: de ver-eniging het weer-één-worden, het voortaan als één geheel optreden en gezamenlijk optrekken van twee gelijke delen van de (sedert 1834 gescheurde, verdeelde) Kerk des Heeren in ons land.

Welke twee delen waren dit? De Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis (der vervolging), kortheidshalve genoemd: de Kruisgemeenten. En ten tweede: de Gereformeerde Gemeenten, die hoorden bij de groep van wijlen ds. Ledeboer. Deze laatsten werden en worden vaak genoemd: cle Ledeboeriaanse gemeenten. Maar deze naam moeten wij liever niet gebruiken. Zij is allereerst historisch niet verantwoord en vervolgens komt het niet te pas, clat we de kerk noemen naar een of ander zeer invloedrijk predikant. De kerk is niet het bezit van enig mens, hoe voortreffelijk of godzalig ook: de kerk is niet van Calvijn, van Kuyper, van Ledeboer, van ds. Kersten of van wien dan ook. Zij is de „kuriakè ekklèsia" (lees: ku-ri-a-kè ek-fc/è-zi-a, klemtoon op derde lettergreep van achteren), clat is: cle kerk des Heeren, bezit van Christus dus.

„1907" bracht in practijk het woord der Afscheiding, clat elke Gereformeerde zal beamen:

„Wij willen ons verenigen met elke op Gods onfeilbaar Woord gegronde vergadering, aan wat plaats God clie ook verenigd heeft, betuigende met deze, dat wij ons in alles houden aan Gods heilig Woord en aan onze aloude formulieren van enigheid."

„1907" is een mijlpaal in onze kerkgeschiedenis. Maar niet de eerste. En hopelijk ook niet cle laatste! Want naar het woord van Professor Wisse, zit er in de hedendaagse kerkformaties van Gereformeerde belijdenis veel bijeen, wat niet bij elkaar hoort, maar leeft er andersdeels veel gescheiden, wat in wezen juist bij elkaar hoort.

Een mijlpaal dus, een gedenkplaat, waard om bij sfil te staan, om terug te zien èn om vooruit te zien.

Rest voor heden nog de vraag: hoe kwamen die twee delen van de ene Gereformeerde kerk in ons land los van elkaar? Dit was een gevolg van de kerkelijke strijd in de vorige eeuw, die allereerst cle Gereformeerden buiten de Hervorm-

de kerkmuren gedreven heeft (waarbij de eersten de Kerk bleven!) en die daarna de Gereformeerden onderling verdeeld heeft tot op vandaag toe. Tot hoelang nog?

P.S. 1. Hebben we thuis of op onze vereniging al geprobeerd een goed antw^oord te vinden op de voorgelegde vragen in het eerste artikel?

2. Brieven over deze rubriek s.v.p. adresseren: Kerkman, p.a. Administratie „Daniël, " Ridder van Catsweg 244a, Gouda.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1957

Daniel | 8 Pagina's

Kerkelijk besef

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1957

Daniel | 8 Pagina's