Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet mismoedig worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet mismoedig worden

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Helaas zijn er nog altijd mensen die menen dat ze het met de Heere goed kunnen maken. Iemand die een klein beetje in Gods Woord thuis is. moet echter toegeven dat dit niet tot onze mogelijkheden behoort. Mogelijk dat sommige jonge lezers hier ook in de praktijk achter zijn gekomen. Wat voelen we ons hopeloos als we merken dat het niet tukt! Het is gewoon onmogelijk! En hoe moet het dan?

Vooral als we over de uitverkiezing denken, kan het zo onmogelijk lijken ooit vergeving te ontvangen. De Heere heeft immers een bepaald getal mensen al voor de schepping uitverkoren cn anderen verworpen, dus wat is er dan eigenlijk aan te doen? Zo kan het leerstuk van dc verkiezing ons als het ware verlammen! Moedeloos en neerslachtig zitten we dan op onze stoel. Heeft het wel zin om te zoeken?

Zij gebruiken de middelen en toch....

In 1618/1619 hadden onze vaderen op de Synode van Dordrecht oog voor mensen die zo in de put kwamen als ik boven heb proberen te tekenen. In de artikelen van de Dordtse leerregels is een artikel waarin de zin voorkomt', die moeten niet mismoedig worden. Over dat artikel gaat het in dit stukje.

We kunnen het vinden in hoofdstuk 1 en het is het 16e artikel. Lees bet maar eens.

Het gaat in artikel 16 over mensen die het levend geloof in Christus nog niet krachtig voelen. Zij hebben dat zekere vertrouwen niet en durven niet te roemen in God. Toch laat het hen niet los en zij gebruiken de middelen die de Heere heeft aangewezen.

Over wie gaat het?

Wat zijn dat voor mensen?

Op die vraag worden verschillende antwoorden gegeven. Sommigen zeggen dat hel over echte kinderen des Heeren gaat die wel wat voelen in hun hart. maar nog niet zo krachtig. Zij hebben wel geloof, maar niet zo levend. Het zou dan over moedeloze kinderen van God gaan. Anderen denken dat het hier gaat over ernstige mensen die onbekeerd zijn, maar niet echt onverschillig.

Het zou volgens hen gaan om moedeloze onbekeerde (jonge) mensen.

Ik wil er niet over twisten, maar ik ben cr in ieder geval van overtuigd dat onze vaderen hier geen mensen aanspreken die in hun eigen ogen 'bekeerd" zijn. Zij richten het woord tot hen die er voor hun gevoel zo ver vandaan staan. Zij zijn zo onbekeerd. En hoe moet het nu verder? Ais er een uitverkiezing is, vall er dan nog iets te doen? Of moeten we maar lijdelijk afwachten?

Moedeloosheid staat bekering in de weg

Wat is het antwoord op die vraag mooi geformuleerd: die moeten niet mismoedig worden.

Dat in ieder geval niet. Van der Groe (een van onze oudvaders) zegt dat moedeloosheid de bekering in de weg staat. En inderdaad, dat geloof ik ook. Als we

moedeloos zijn, doen we er niets meer aan en kan het voor ons toch niet. Dan zijn we vaak bitter en wordt er niet meer gezocht naar bekering.

O, laat niemand van ons mismoedig zijn. Ezechiël kwam ook moedelozen tegen.

Zij zeiden: „Onze overtredingen en onze zonden zijn op ons en wij versmachten erin. Hoe zouden we dan leven? " Het antwoord van dc HEERE was: „Zo waarachtig als Ik leef. spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve". Zij hoeven niet moedeloos tc worden want het kan van Gods kant vandaan. En dat geldt nog. Moedeloosheid hoeft niet!

Waarom zouden we geen genade kunnen krijgen?

Het staat cr nog sterker: die hoeven zich niet onder de verworpenen te rekenen!

Misschien hebben we dat al gedaan. Mogelijk hebben we het bange vermoeden dat wc toch niet tot dat getal der uitverkorenen behoren.

Laat ik daarvan allereerst zeggen dat wc hebben verdiend verworpen te worden. Dat mag wel goed tot ons doordringen. Als dc HEERE in het gericht treedt en onze ongerechtigheden gadeslaat. wie zal dan bestaan? Ik hoop dat er veel van ons zijn die beleven dat ze waard zijn verworpen te worden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat we ook metterdaad verworpenen zijn. We weten dat immers niet! Waarom zouden we geen genade kunnen krijgen?

Niet stilzitten

Bovendien: wij moeten niet stilzitten. Laten we niet bij de pakken neerzitten want dat is de weg niet. Wij moeten vlijtig voortgaan. Voortgaan met wat we hopelijk al deden: de Heere zoeken. Hij wil gezocht worden met vlijt en volharding. We moeten niet af en toe wat zoeken, maar voortdurend en met ernst. We moeten er werk van maken, al weten wc dat we de zaligheid nooit kunnen verdienen. De Heere heeft deze weg toch Zelf aangewezen in Zijn Woord. Ben je cr al mee bezig? Zoek je met ernst en ijver die God. die het zo waardig is? Waarom doe je dat niet? Wie houdt je tegen? Je kunt er niets mee verliezen en cr wel winst mee doen.

De middelen

Wat moeten we dan doen? Wel, er staat in dit artikel dat we 'in het waarnemen der middelen vlijtig moeten voortgaan". We worden gewezen op de middelen.

Laten we daarom biddend naar Gods huis gaan en vragen om een zegen over de dienst. We moeten onder de preek onze oren openzetten en het niet over ons heen laten komen. Zorg dan dat je zaterdags niet te laat naar bed gaat anders heb je slaap in dc kerk. Zing de psalmen mee en bedenk wat we zingen. Het zijn zulke mooie psalmen die vaak aan ons voorbijgaan. De Heere zou het kunnen gebruiken om je stil te zetten. Overdenk de tien geboden als zc voorgelezen worden. Tegen al die geboden hebben we gezondigd. Bedenk het na ieder gebod: ik heb gezondigd! De Heere geve de ware verbrokenheid van het hart. Luister met aandacht naar het Woord als het voorgelezen wordt aan tafel en lees het zelf met ernst. Lees liever een klein stukje goed dan een groter stuk half en vraag telkens om licht over dat Woord. Als de Heere het zegent is het voor ons tot groot voordeel.

Laten we het persoonlijk gebed niet vergeten. Wat

kunnen wc daarin toch slap zijn. Het is onze eigen schuld als we onze aandacht er niet hij kunnen houden. Vraag ook om gebed, want wat wij van onszelf bidden is zo armzalig en leeg. Kom in het bidden zoals je bent. Denk niet dat je je in een bepaalde vorm moet wringen. De tollenaar bad ook geen mooi gebed. En toch was het in Gods oog ccn waar gebed.

Neem een boek

Er zou nog veel meer over te zeggen zijn. Ik denk aan het lezen van een goed boek. Ik bedoel geen christelijke romans, maar boeken en weekbladen waarin Gods Woord wordt uitgelegd. We raken het lezen in onze kring wat moe. geloof ik. Sommige jongeren kunnen nog net dc 'Daniël' lezen en veel verder komen ze niet. „Die boeken zijn zo moeilijk", hoor je vaak. Ik begrijp dat wel. maar kun je er niet gewoon aan beginnen? Je hoeft toch ook niet alles te begrijpen. Een paar bladzijden verder pakje de draad vast wel weer op. En als je je erin oefent gaat het al gauw beter. Het is dc moeite waard. Neem Smytegelt. Comrie. of als je wat makkelijker wilt beginnen met meditaties van ds. Vergunst of van ds. Van Haaren. Er staat beneden vast wel iets in de boekenkast. En geef de moed niet op als het niet gaat. Blader verder en zoek een ander stukje. Ik hoop dat je de smaak te pakken krijgt en het voedsel voor je ziel wordt.

Heb je een verlangen om bekeerd te worden?

Artikel 16 spreekt ook over verlangen. Verlangen naar overvloediger genade. Het is al genade dat we nog leven en het Woord mogen horen. maar laten wc naar meer verlangen, naar overvloediger genade. Bij de Heere is volheid!

Met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Ja, laten we niet denken dat we iels te zeggen hebben. We zijn zondaren cn hebben geen enkel recht. Ons past eerbied, ook in ons zoeken. De Heere geve ons ootmoed om te blijven zoeken ook al vinden wc het vooreerst niet. De Kananese vrouw moest ook aanhouden en ze werd niet opstandig. Nee. ze was niet meer dan een 'hondeke'. Die ootmoedigheid en eerbied bedoelden onze vaderen.

Het laatste deel van artikel 16 zal ik niet behandelen. Ik zal een samenvatting geven: Hebt u een groot verlangen tot God bekeerd te worden? Zou u graag zonder zonden willen leven? Maar kunt u niel zover komen als u zou willen? Wel, u hoeft zeker niet verschrikt te worden als u over de verkiezing hoort. De Heere heeft beloofd dat Hij 'de rokende vlaswiek niet zal uitblussen", dat wil zeggen Hij zal dat smeulende vuurtje niet doven. Hij is immers barmhartig.

De leer van dc verkiezing is wel verschrikkelijk voor onverschilligen en voor hen die zich aan dc wereld overgeven, tenminste zolang zij zo voortleven.

Jongelui, gebruik dc middelen ernstig. God heeft beloofd door deze middelen te werken. Ja. dat staat ook in dit artikel.

Ik was het bijna vergeten. De Heere heeft beloofd dat Hij een Hoorder is van het gebed.

Hij heeft nooit gezegd dat we hem tevergeefs zullen zoeken; integendeel. Die tot God komt. moet geloven dat Hij is een Beloncr dergenen die hem zoeken. Dal mogen we niet betwijfelen.

Dordrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1993

Daniel | 40 Pagina's

Niet mismoedig worden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1993

Daniel | 40 Pagina's