Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wereldstad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wereldstad

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik zal Rahab en Babel vermelden onder degenen die Mij kennen; ziet de Filistijn en de Tyriër met de Moor, deze is aldaar geboren, Psalm 87 : 4. Elke eeuw zijn er wereldsteden. De wereldgeschiedenis wijst ons er op. Vandaar dat ook in de Bijbel wereldsteden genoemd worden. Machtige, sterke steden. Maar ze zijn vergaan. Zo vergaat het met elke werelstad. Echter de Godsstad verduurt de eeuwen. Die stad is onwankelbaar, onvernietigbaar. Op welk een solied fundament heeft de Heere deze stad gebouwd. En in welk een heerlijkheid deelt deze stad. De eeuwige God woont er. Zijn tegenwoordigheid, Zijn liefde, Zijn zorg, Zijn bewaring wordt bemerkt. Bemerkt van dag tot dag. Wat gisteren was, zal vandaag zijn en wat vandaag is, zal morgen ondervonden worden. De stad ontvolkt nimmer. Zij is ook niet dunbevolkt. Het aantal burgers is niet gering. De burgers komen uit alle werelddelen. Alle nationaliteiten zijn tegenwoordig. Niet één volk ontbreekt. Waarom is dat zo? Het antwoord wordt ons gegeven. De Heere wil dit. De Heere werkt wereldwijd. Zijn stad wordt niet slechts bevolkt door Israëliërs, of Hollanders. In psalm 87 worden volken genoemd. En hoe komen de namen van dit volken bij ons over? Als kennisgeving? Of.... met dat soort weet ik me niet één? Daar distancieer ik me van. Of.... brengt het tot de gebedsuiting: “Heere, wat bent U groot en goed. Heere, U gun ik de eer. Veel, zeer veel onderdanen in Uw rijk. Burgers in Uw stad uit alle landen, voortgebracht door Uw machtige hand. Heere; mag ik onder hen een plaats hebben?”. Wie zo bezig is, is goed bezig. Leeft bij Pinksteren. Pinksteren kan er zijn door de arbeid van Jezus Christus. Zijn werk volbracht op aarde, aan het kruis, in het graf werpt rijke vruchten af. De God en Vader van de Heere Jezus kan tot machtige daden komen. Ingrijpen onder de volken. Vandaar de tekst. We worden gewezen op volken, die in de tijd van de dichter bekend waren. Rahab is een andere naam voor Egypte. Babel het machtige noorderrijk. Hoe hebben beide niet gestaan tegenover Israël, wat hebben zij niet gedaan met Isarël. Bij welke góden leefden zij niet. Ze wisten zich mede door hun góden machtig en sterk. Nu beide een plaats in de Godsstad. Beide kennis van de Heere. De Heere zal Zich aan hen bekend maken. Hij zal duidelijk laten zien wat hun kennis is, wat hun leven is en waar hen dit brengt. Van hun eigen kennis worden ze losgemaakt en worden gericht op en gaan leven door de kennis van de Heere. Kennis van ’s Heeren namen, deugden en eigenschappen wordt verkregen. Kennis van het machtige heilswerk Gods in Christus Jezus. Kennis van Zijn dienst, van zijn rechten en inzettingen. Welk een gebeuren. Maar de Heere gaat nog verder. Hij zegt zo met nadruk: geeft acht op de Filistijn, de Tyriër, de Moor. Ik ga aan hen niet voorbij. Zij worden geboren burgers. Welk een wonder. Wonder van Gods genade. De Filistijn, de aartsvijand van Israël. Steeds maar uit op de ondergang van Israël. De Tyriër, die Israël geestelijk zoveel kwaad deed. Denk aan Achabs tijd. De Baal en Astartedienst werden geïmporteerd. Hun dienst konden ze Israël aanbevelen. In hun dienst lag voor hen het leven.

Verder waren de Tyriërs handelslui. We komen ze in de Schrift tegen als lui, die ook op de sabbath hun waar aan de man wilde brengen. Geld en goed waren hun alles. We worden ook op de Moor gewezen. De bewoner van het verre zuiderland. met die Moor was het niet beter gesteld dan de genoemde volkeren. Ja is het met één volk, met een gezin, met een mens goed gesteld? Gaat het iemand goed? Geestelijk, eeuwig goed? Juist het tegendeel. Geloven wij al, dat het met ons mis is? Dat we geen grond hebben om te leven en te sterven. Buiten de Heere, buiten Jezus Christus, buiten het werk van de Heilige Geest is geen leven. Geen echt leven. Geen eeuwig leven. Nu gaat het machtige, ingrijpende werk van de Heere door. De Heere doet geboren worden in Sion, Zijn wereldstad. Zijn Woord, Zijn prediking werkt vernieuwend door de inwerkende en bedauwende werking van de Heilige Geest. De Filistijn, de Tyriër, de Moor geboren in Sion, de Godsstad. Het leven kennend van een burger. Leven als een burger. De rechten bezittend van een burger. Wie geboren is, heeft het over vader, moeder, over ouders. Middellijk geboren door een man en vrouw en dat naar Gods wil. De Schenker en Bewerker van alle leven. Nu in geestelijk opzicht is de Heere als Vader werkend en de kerk als moeder. Calvijn zegt het zo treffend: “wie God als Vader heeft, heeft de kerk als moeder”. De Filistijn, Tyriër en Moor gaan in de Godsstad al meer sterven aan hun bestaan en houding voor God en mensen, maar ook al meer leven als burgers. Gericht op de Koning van de stad. De grondwet van de stad. De dienst in de stad. De verkondiging in de stad. De verkondiging door de herauten van de Koning. Het leven in eenheid in de stad is geen wens op zich, maar wordt werkelijkheid. Hoe het moet, gelet de werkelijkheid van heden, is een vraag, maar het geschiedt, want er is maar één Heere, één geloof, één God en Vader van allen, Die daar is boven allen en door allen en in allen. Efeze 4 : 6.

Welk een Goddelijk werk. Eensgeestigheid, eenheidsleven onder de volkeren. Eenheid tussen jood en heiden. Welke rijke woorden schrijft de apostel in de brief aan Efeze. De middelmuur des afscheidsels is gebroken. Is weggevallen en kan niet meer opgebouwd worden. Vrede wordt verkondigd door het evangelie de jood en de heiden. En zo geen vreemdelingen meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods. Welk een wonder! Ondoorgrondelijk wonder. Vandaar dat in het hart van elke burger gegrift staat: Genade alleen! Verkiezende liefde alleen! Aan Gods welbehagen is alles te danken. Het is vrucht van de arbeid van het Gods-Lam. Het is door het liefdewerk van de Heilige Geest. Lof zij de Drieënige God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juni 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's

De wereldstad

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juni 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's