+ Meer informatie

Verkoop Volvo Cars naar apart bedrijf

Bonden niet blij met structuur autoconcern

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) — Vertegenwoordigers van vakbonden hebben gisteren met gemengde gevoelens gereageerd op de toekomstige structuur van de personenautofabriek Volvo Car, zoals die hun door minister Andriessen van economische zaken geschetst is. Weliswaar houdt de fabriek een eigen ontwikkelingsafdeling, maar de verkoop van nieuwe Volvo-auto's wordt ondergebracht buiten Volvo Car, in een aparte, nieuwe onderneming.

Om toch nog greep te houden op de verkoop van de in Nederland geI maakte middenklasse-Volvo's krijgt die nieuwe onderneming naast een „Zweedse" directie een Nederlandse commissaris met een zeer vergaand veto-recht. De verkoopactiviteiten i vallen zodoende onder verantwoordeiijkheid van het Zweedse Volvoconcern, maar ingrijpende besluiten moeten worden goedgekeurd door een commissaris die benoemd zal worden door de Nederlandse minister hvan economische zaken.

Vrees

Volvo Car zelf zal bestaan uit een i-ontwikkelings-bv (in Helmond) en ceen produktie-bv (in Born). Volvo ^Car maakt nu nog ongeveer honderd„duizend personenauto's per jaar van •het merk Volvo. Na 1996 moet de "produktiecapaciteit verdubbeld worden en zullen in ons land naast Volsvo's ook auto's worden gemaakt van 'tiet Japanse merk Mitsubishi. 'r- Nu heeft de Nederlandse staat 70 [procent van de aandelen en het f-Zweedse Volvo-concern 30 procent. De verhouding wordt een derde VolPvo, een derde Mitsubishi en een deride Nederlandse overheid. De Nederlandse overheid kan echter in 1998 ook de resterende aandelen verkopen en de bonden zijn nog steeds niet gerust op de situatie die dan zal ontstaan. Wel is de vrees weggenomen dat Volvo Car in de komende jaren zal verworden tot een „uitgeklede assemblagefabriek" .

De nieuwe aandelenverhouding moet ook nog vertaald worden in een nieuwe zeggenschapsstructuur. Nu is Volvo Car een zogeheten structuurvennootschap met zeer vergaande bevoegdheden voor de vijf Nederlandse en de twee Zweedse commissarissen. In de toekomst zullen de Nederlandse overheid, Mitsubishi en Volvo zich elk laten vertegenwoordigen door twee commissarissen, terwijl er een Nederlandse president-commissaris zal komen.

Het structuurregime zal daarbij zodanig worden aangepast, dat de aandeelhouders meer zeggenschap zullen krijgen. Hierover zal naar verwachting volgende week meer duidelijkheid ontstaan, omdat de bij Volvo betrokken partijen eerder in een intentieverklaring afspraken dat hierover voor 1 september knopen worden doorgehakt.

Ook over de financiën moeten de partijen nog verder praten. De Japanners stellen zich op het standpunt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele verliezen die gemaakt worden op de 400-serie die ook in de komende jaren nog bij Volvo in Born van de band moet lopen. Afspraken over een „gescheiden boekhouding" moeten voorkomen dat zij daar als aandeelhouders voor opdraaien.

Breekpunten

Volvo, Mitsubishi en de overheid hebben voorts afgesproken dat ze elk zevenhonderd miljoen zullen bijdragen aan een achtergestelde lening van 2,1 miljard gulden om de uitbreiding van de produktiecapaciteit te financieren. De Nederlandse overheid wil dat doen door een bestaand ontwikkelingsfonds, dat wordt gevoed met een bedrag per geproduceerde auto, om te zetten in zo'n lening. De andere aandeelhouders missen daardoor de zekerheid of inderdaad het bedrag van 700 miljoen gulden wordt gehaald.

Zowel bestuurder G. van Os van de Unie BLHP als zijn collega H. van Rees van de Industriebond FNV zijn nu wat meer gerust op de nabije toekomst van Volvo Car. „Later moeten we de zaak opnieuw bekijken", aldus Van Os. Van Rees spreekt over „moeilijke punten, maar geen breekpunten" in de besprekingen zoals die nu verlopen. Hij vraagt zich echter wel af of ook in de verdere toekomst Volvo Car van de aandeelhouders voldoende speelruimte zal krijgen om zich te ontwikkelen als een volwaardige autofabriek. AMSTERDAM ontspannen bij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.