Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoeveel soorten geloof zijn er?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoeveel soorten geloof zijn er?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij ons in de Gereformeerde Gemeenten wordt onderscheid gemaakt in vier soorten geloof. In gemeenten van andere kerken hoor je hier niet over. Hoe kan dit nu? De vier geloven worden niet letterlijk in de Bijbel genoemd.

Op catechisatie leer je het al dat er vier soorten geloof zijn. Naast het zaligmakend geloof, spreken we van het historisch geloof, van het tijdgeloof en het wondergeloof. Is dat nou typisch iets van de Gereformeerde Gemeenten? Waar vinden we dat in de Bijbel?

Voor een tijd geloven

Om antwoord te vinden op zo'n belangrijke vraag moeten we inderdaad naar de Bijbel zelf luisteren. De Heere jezus heeft de gelijkenis van het zaad uitgesproken. In Lukas 8 bijvoorbeeld vind je deze beschreven. Het zaad viel op vier verschillende plaatsen. Er zaten blijkbaar vier soorten mensen in de kerk. Bij de uitleg zegt de Heere Jezus van degenen die op de steenrots bezaaid worden: "Dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven". Hier hebben we dus het tijdgeloof.

Alleen het wonder nodig

In Lukas 1 7 lezen we van tien melaatsen die allen door de Heere Jezus gereinigd worden. Slechts een man komt er terug en aanbidt de Heere. De andere negen hadden blijkbaar alleen maar een wondergeloof. Ze geloofden in de Heere Jezus om beter te worden, maar brachten Hem niet de eer en de dank. Het zaligmakend geloof was alleen in het hart van die ene die dat wel deed.

De historie geloven

De historie geloven In Handelingen 26 treffen we Paulus aan die zich verantwoordt voor Festus en Agrippa. Bij die gelegenheid spreekt Paulus op indringende wijze en zoekt hij het hart van Agrippa (en de anderen) te raken met de boodschap van het Woord. En dan zegt Paulus tegen Agrippa: "Gelooft gij de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft". Hier hebben we een duidelijk voorbeeld van een historisch geloof. Agrippa geloofde wel in de profeten, het Oude Testament, de toen bekende Bijbel. Maar dat geloof ging niet verder dan dat hij de geschiedenissen voor waar hield. Hij geloofde niet met zijn hart tot zaligheid in God en Christus.

Geloven tot zaligheid

Van het zaligmakend geloof vinden we vele voorbeelden in de Bijbel. Denk maar aan de drieduizend op de pinksterdag die het Woord van de prediking geloofden en vanuit een verslagen hart vroegen: "Wat zullen we doen? " Bekering en zaligmakend geloof werden werkelijkheid in hun leven.

Jezus separeerde ook

De vier soorten geloof waarvan je op catechisatie hoorde, zijn dus inderdaad bijbels. Het is dan ook niet goed wanneer er in de prediking niet over gesproken wordt dat er verschillende soorten geloof zijn. Aan zo'n oppervlakkige en eenzijdige prediking moet je je ziel niet toevertrouwen. De Heere Jezus separeerde (daar bedoelen we mee: maakte onderscheid; tekende de twee wegen) steeds in Zijn toespraken. Hij had het immers over de brede en de smalle weg, de wijze en de dwaze bouwer, de verloren en de zich verhardende zoon, enzovoort.

Een prediker mag niet zomaar aannemen dat iedere serieuze luisteraar wel het goede geloof zal hebben. Dat deed de Heere Jezus ook niet. In Lukas 1 3 (23 - 30) wijst Hij erop hoe het gaan zal bij de hemelpoort op de jongste dag. Dan zullen er aan de deur kloppen en zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden: Ik ken u niet. "Alsdan zult gij beginnen te zeggen: wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik ken u niet van waar gij zijt."

Zondaren maakt Hij zalig

Aangrijpend toekomstbeeld. Dan zullen kerkmensen menen in te gaan en zullen niet kunnen. Dan voor het eerst zullen ze merken er buiten te staan. Erg is dat als we in dit leven nooit leren dat we er buiten staan. Blijkbaar zijn er mensen, toen en ook vandaag, die menen dat ze dichtbij de Heere Jezus zijn. Maar Hij zegt dat Hij hen niet kent. Ze hebben blijkbaar nooit vanuit hun zielennood tot Hem geroepen om ontferming. Ze hebben blijkbaar nooit vanwege het gevoelen van hun schuld gebedeld: "O God wees mij zondaar genadig!" Zulke bidders kent de Heere Jezus wel. En zulke bidders laat Hij niet buiten staan. Nu niet en straks niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1999

Daniel | 32 Pagina's

Hoeveel soorten geloof zijn er?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1999

Daniel | 32 Pagina's