Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilsfeiten op de basisschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilsfeiten op de basisschool

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op scholen wordt er in de loop van het jaar aandacht besteed aan de verschillende heilsfeiten. Elke school vult dit op zijn eigen manier in. We vroegen vier leerkrachten naar de manier van invulling op hun school.

Mw. E.M. Brandhorst

Juf Brandhorst is werkzaam op de Wittenbergschool te Scherpenzeel.


Hoe geven jullie op school vorm en aandacht aan de heilsfeiten?

In de eerste plaats doen we dat door middel van de Bijbelvertellingen. In het vertelrooster, dat gebruikt wordt door alle groepen, wordt rekening gehouden met de heilsfeiten. Daarnaast hebben wij op school weekopeningen en -sluitingen. Daar wordt ook aandacht geschonken aan de heilsfeiten en dagen als biddag, dankdag en hervormingsdag.

Krijgen alle heilsfeiten evenveel aandacht?

Kerst krijgt wat meer aandacht dan de andere heilsfeiten. Dit komt doordat we een kerstherdenking houden in de kerk. Elke groep zingt een lied of Psalm. Dat gebeurt meestal met elkaar; groep 1/2, 3/4, 5/6, 7/8. Maar er worden ook wel eens andere combinaties gemaakt.
Groep 8 heeft ook wel eens met groep 3 gezongen. Daarnaast mogen er uit elke klas een aantal leerlingen een Bijbeltekst of gedichtje opzeggen. Meestal is dit de rode draad door de hele viering heen. Er wordt ook een Bijbelvertelling verteld. We zingen het meest Psalmen (door de leerlingen en ook samenzang) en een aantal geestelijke liederen. We sluiten af met het ‘Ere zij God’. En een dominee of ouderling van één van de betrokken kerken eindigt de viering.
De andere heilsfeiten krijgen evenveel aandacht bij de weekopening en -sluiting en bij de Bijbelvertelling in de klas.

Wordt er een viering in de kerk gehouden, met of zonder ouders?

Ja, de kerstherdenking wordt altijd in de kerk gehouden. Dit is altijd in de laatste schoolweek voor de kerstvakantie. Ouders, opa’s, oma’s en andere belangstellenden zijn altijd hartelijk welkom.

Om welke reden hebben jullie voor deze invulling gekozen?

Ouders gaven aan dat zij het fijn vonden als er een gezamenlijke kerstherdenking gehouden zou worden. Als school vonden we dat ook een mooi idee, vandaar deze invulling.


Mw. M. Wessels

Juf Wessels werkt als leerkracht bij Rehoboth Onderwijs en Zorg in Barneveld.


Hoe geven jullie op school vorm en aandacht aan de heilsfeiten?

De vieringen vinden plaats op school in een zaal met de kinderen. Elke klas oefent iets om te zingen en op te zeggen en laat dit dan horen. Er worden liederen gezongen, Bijbelteksten, Catechismusvragen en gedichten opgezegd. Elke leerkracht zoekt zelf wat op. Dit wordt samengevoegd tot een programma waarbij de onderdelen in Bijbelse volgorde aan bod komen. Het programma wordt afgewisseld met samenzang. De directeur bespreekt een Bijbelgedeelte en met het Kerstfeest is er ook een vrij verhaal.

Krijgen alle heilsfeiten evenveel aandacht?

Het Kerstfeest vindt altijd plaats zoals hier boven beschreven is. Het Paasfeest en Pinksterfeest wordt per jaar afgewisseld. Het ene jaar wordt het Paasfeest en Pinksterfeest gevierd zoals het Kerstfeest jaarlijks gevierd wordt. Het andere jaar is er alleen samenzang met de kinderen en een Bijbelvertelling.

Wordt er een viering in de kerk gehouden, met of zonder ouders?

De viering wordt niet in de kerk gehouden, maar in een zaal van de school. De viering is ook alleen voor kinderen en leerkrachten en wordt niet met ouders gevierd.

Om welke reden hebben jullie voor deze invulling gekozen?

Eerst hadden we alleen een Kerst- en Paasviering. We kwamen erachter dat dit niet goed is. De rest hoort er ook helemaal bij. Het gedenken van de Hemelvaart komt ook aan bod bij de Pinksterbijeenkomst. Omdat de vieringen van de laatste heilsfeiten kort op elkaar zitten, doen we een van de twee zonder klassikale bijdragen. We vieren alle vieringen zonder ouders, omdat ouders vaak ook al een viering van de basisschool hebben en misschien ook nog van de kerk.


Dhr. H. Bouw

Meester Bouw werkt als leerkracht op de Willem Teellinckschool te Achterberg.


Hoe geven jullie op school vorm en aandacht aan de heilsfeiten?

Kerst: Ieder jaar is er een viering voor de kinderen van groep 1 en 2 en voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8. Beide vieringen zijn ’s avonds in een kerkgebouw, waarbij ouders/grootouders aanwezig zijn. Tijdens de vieringen wordt er gezongen, gedeclameerd, een Bijbelverhaal en een vrij verhaal verteld.
Pasen/Pinksteren: Ieder schooljaar wordt óf Pasen óf Pinksteren in de kerk gevierd. Deze vieringen zijn op donderdagmiddag (voor Goede Vrijdag) of op vrijdagochtend (voor Pinksteren) tijdens schooltijd. Ook hierbij zijn ouders van harte welkom om dit bij te wonen. Als Pasen in de kerk wordt gevierd, wordt Pinksteren op school gevierd, vaak in een paar clusters van groepen. Andersom is dit ook het geval.
Hemelvaart: Aan dit heilsfeit wordt in de klas aandacht besteed in de Bijbelse geschiedenisles.

Krijgen alle heilsfeiten evenveel aandacht?

Niet helemaal. Zoals beschreven wordt aan Kerst jaarlijks aandacht besteed in de kerk en is dit met Pasen en Pinksteren om het jaar. Met Hemelvaart is er nooit een viering in de kerk. Vanaf het moment dat we Kerst jaarlijks in de kerk gingen vieren, is er ook gekozen voor een viering van Pasen of Pinksteren in dat schooljaar in de kerk. Dit om het evenwicht te behouden in het vieren van deze belangrijke heilsfeiten.

Om welke reden hebben jullie voor deze invulling gekozen?

Het is goed om als school en ouders samen deze heilsfeiten te gedenken. Dit geeft ook handen en voeten aan de drieslag kerk, gezin en school. Tegelijkertijd beseffen we ons dat we er voor moeten waken om een mooie viering op te tuigen, waarvan we met elkaar zeggen: ‘Wat was het een mooie avond’, als dit verder geen inhoud heeft. Het gaat niet om het fijne samenzijn, het gaat allereerst om Gods Woord dat open gaat en waaruit verteld wordt. Dit is belangrijker dan een mooie, vrije vertelling of een keurig gedeclameerd gedicht. Dit wordt tijdens een viering ook regelmatig zo benoemd.
In ons draaiboek voor de organisatie voor deze vieringen staat het als volgt omschreven: ‘De drieslag uit de Heidelberger, gefundeerd op Gods Woord – ellende, verlossing, dankbaarheid – moet ook doorklinken in het programma. Het programma moet daarbij evenwichtigheid en soberheid paren aan een reformatorisch getuigenis. De persoonlijke toespitsing is in de Bijbelse vertelling van harte noodzakelijk.’


Mw. C. van den Dikkenberg

Juf Van den Dikkenberg is leerkracht op de Sébaschool te Ochten.


Hoe geven jullie op school vorm en aandacht aan de heilsfeiten?

Met de Bijbelverhalen geven we aandacht aan het kerkelijk jaar. Ook zingen we in de klas liederen en leren we gedichten aan over de verschillende heilsfeiten. Elk jaar wordt er een Kerstviering en een Paasviering georganiseerd voor en met de leerlingen van beide scholen.

Krijgen alle heilsfeiten evenveel aandacht?

Kerst krijgt de meeste aandacht. Daar wordt een (Bijbel) verhaal verteld, er worden liederen gezongen en gedichten opgezegd door alle groepen. Met Pasen wordt er ook een viering georganiseerd, waarbij vooral gezongen wordt. Ook wordt er een overdenking of verhaal gehouden. De laatste jaren ging dit in de bovenbouw over de Kruiswoorden. Pinksteren krijgt bij ons op school de minste aandacht. Dit gebeurt alleen klassikaal.

Wordt er een viering in de kerk gehouden, met of zonder ouders?

De vieringen zijn alleen voor de leerlingen en niet voor de ouders. Deze vieringen worden in de gemeenschapruimte van de school georganiseerd. Dit gebeurt in de verschillende bouwen, waarbij de kinderen van de Rehobothschool en de Sébaschool gezamenlijk een viering hebben.

Om welke reden hebben jullie voor deze invulling gekozen?

We hebben ervoor gekozen om de vieringen alleen met de leerlingen te doen. Allereerst omdat het mooi is om dit met beide scholen te doen en vanwege het grote leerlingenaantal is het daarom niet mogelijk om ouders uit te nodigen. Voor sommige leerlingen zou het ook teveel prikkels geven, waardoor er geen aandacht meer is voor de inhoud van de heilsfeiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016

Criterium | 32 Pagina's

Heilsfeiten op de basisschool

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016

Criterium | 32 Pagina's