Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Vraag niet naar het nut van kunst’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Vraag niet naar het nut van kunst’

KUNSTENAAR EVELINE KIESKAMP OVER KUNST EN HET ERVAREN VAN SCHOONHEID

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welke opleiding moet je volgen om kunstenaar te worden? En hoe verdient een kunstenaar eigenlijk geld? Leerlingen in de klas die misschien hun brood willen gaan verdienen met kunst, kunnen dit soort vragen hebben. We stelden deze vragen aan kunstenaar Eveline Kieskamp uit Bennekom: ‘Op de kunstacademie moet je stevig in je schoenen staan en weten wat je wilt!’

Haar huis is sfeervol ingericht. Her en der staan kunstwerken, maar niet alleen van haarzelf. Kieskamp wijst op een groot schilderij van een knielend meisje. ‘Die hebben we onlangs van een bevriende kunstenaar gekocht’. Aan de muur hangen meer schilderen van andere kunstenaars. Haar eigen kunstwerken van keramiek staat op sokkels of op een kast. Het zijn stervende dieren in blauw en wit met als thema ‘vergankelijkheid’.

Kunstacademie

Al jong wist Eveline Kieskamp dat ze verder wilde met kunst. Op het van Lodensteincollege had ze een tekenleraar, Jan den Ouden, die haar stimuleerde om te tekenen en schilderen, en blik opende voor de kunstacademie. ‘Hij hielp met de orientatie en gaf me het vertrouwen de stap te zetten. Ik moest toelatingsexamen doen en werd toegelaten op de kunstacademie in Arnhem. Daar werd ik toegerust in tekenen en schilderen en werd opgeleid tot docent met een eerstegraads bevoegdheid.’ Na haar opleiding gaf ze les aan de Fruytier Scholengemeenschap. ‘Een prachtige tijd waarin ik veel vrijheid had. De kinderen stonden erg open voor kunst omdat ze heel praktisch ingesteld zijn. Ouders hadden die houding ook, maar op een andere manier. Ik werd wel eens gebeld met de mededeling “Hij heeft zijn tekening niet af kunnen maken, want hij moet helpen met hooien.”’

Boekhouden

Hoewel ze het lesgeven mooi vond, trok toch de kunstacademie weer. Kieskamp gaat de opleiding voor vrije kunsten volgen. ‘Dat betekent dat je wordt opgeleid om zelfstandig kunstenaar te zijn. Toen heb ik ongelofelijk veel geleerd. Materiaalkennis, met welke materialen kun je werken, welke liggen je? Maar ook heel praktisch een cursus boekhouden. Verder, hoe richt je je atelier in? Hoe exposeer je?’ Kieskamp studeerde af in meubelachtige vormen waaraan ze menselijke eigenschappen gaf.

Christelijk

Hoe werd aan de kunstacademie gewaardeerd dat ze christelijk is? ‘Dat was geen probleem. De mensen daar waren echt open minded. Het werd gewoon geaccepteerd dat ik op zondag niet naar openingen van exposities kwam. Ik heb daar nooit problemen ervaren. Wel wordt er steviger aan je geschut dan op andere opleidingen, denk ik. Maar als je weet waar je voor staat kun je het gesprek ook aangaan.’

Nut

Na de kunstacademie is ze nog enkele jaren docent beeldende vorming aan Driestar college maar in 2008 neemt ze echt afscheid van het onderwijs en richt ze zich helemaal op het kunstenaarsbestaan. ‘Ik ben uiteindelijk meer een begeleider dan een docent. Ik merkte dat ik een-op-eencontacten fijner vind.’ Doordat Kieskamp zelf een moeilijke periode doormaakte ontdekte ze ook andere functies van kunst. ‘Je kunt kunst inzetten als therapeutisch middel. Ik heb leerlingen altijd dingen willen laten maken waarin ze schoonheid ervaren. Schoonheid kan helend werken. Als iemand en schilderij maakt waarin jij je herkent en dat uitdrukking geeft aan je gevoel, dan is dat helend. Wij protestanten stellen vaak de vraag naar het nut van kunst. Ik vind dat geen goede vraag. Je kunt genieten van een mooie zonsopgang, dan vraag je toch ook niet naar het nut. Protestanten zijn erg verstandelijk ingesteld, dat zie je aan onze kerken. Je hoeft niet gelijk allerlei beelden en schilderijen in de kerk te zetten, maar ook door de architectuur kun je iets van schoonheid laten zien.’

Kröller-Müller

Sommigen denken dat een kunstenaar kunstwerken maakt en er af en toe een verkoopt, via internet bijvoorbeeld. Gaat dat op die manier? ‘Ik heb een heel aantal concrete projecten. De gemeente Ede heeft als speerpunt om elk kind op de basisschool met kunst in aanraking te laten komen. Ik ben gevraagd samen met het Kroller Muller museum iets op te zetten. Ieder kind krijgt drie lessen om een kunstwerk te maken dat daarna wordt geexposeerd. Ze krijgen er geen cijfer voor en dat geeft gelijk een andere dynamiek.’

Klei

Kieskamp maakt zelf vooral keramieke kunstwerken. Ze was verkocht toen ze een paar jaar geleden een workshop keramiek volgde. ‘Ik maak vogels van witte klei die ik dan glazuur, meestal delftsblauw. Hoewel ik ben opgeleid als tekenaar gebruik ik dat alleen nog om een idee op papier te zetten. Het gevoel is er wel maar het zit nog niet in je handen. Als ik een schets heb gemaakt, ga ik het met klei maken.’ Afgelopen zomer exposeerde Kieskamp met een aantal werken in de Kasteelse Poort in Wageningen. Ze verkoopt dan ook het één en ander. Ook schrijft ze in op kunstwerken die gemeenten uitschrijven op bijvoorbeeld een gemeentehuis of een rotonde. ‘En in februari exposeer ik in de Kunstkelder in Putten.’

Smaak

Kieskamp roept scholen op om naar musea te gaan. Uit onderzoek zou gebleken zijn dat reformatorische scholen minder naar musea gaan. ‘Ga gewoon kijken, en dan niet naar jaartal, of kunstenaar, maar gewoon genieten. Smaak ontwikkelen. Wat vind je mooi? Of ga anders naar exposities, maar breng de jeugd in aanraking met kunst.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Vraag niet naar het nut van kunst’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's