+ Meer informatie

Ruimtewagen doorstaat toets matig

Voyager en Sintra vallen bij frontale proef door de mand

5 minuten leestijd

DEN HAAG - De bestuurder van een grote ruimtewagen zoals de Chrysler Voyager voelt zich doorgaans wat 'verheven' boven de rest van de weggebruikers. Al was het maar doordat hij wat hoger zit, goed uitzicht heeft en een fikse auto om zich heen ervaart. Fabrikanten en berijders van de grote mpv's (multi purpose vehicles) moeten zich echter de ogen uitwrijven als ze de meest recente botsproefuitslag lezen. De Chrysler Voyager en de Opel Sintra komen er het slechtst vanaf, de Renault Espace het best.

Verschillende categorieën auto's -waaronder kleine, middenklasse- en topmodellen- gingen al voor, gisteren werd de uitslag van de zesde serie EuroNCAP-botsproeven bekend. EuroNCAP staat voor het European New Car Assessment Program, een internationaal samenwerkingsverband van consumentenorganisaties (voor Nederland de Consumentenbond), de Europese Commissie, de Nederlandse, Britse en Zweedse ministeries van Verkeer en toeristenclubs zoals de ANWB. Begin '97 startte EuroNCAP.

"Autofabrikanten vertoonden in het begin neiging tot verzet tegen onze bevindingen, maar dat wordt steeds minder. Wij zijn open over onze testmethodes en na een slechte beoordeling tonen zij zich bereid aanpassingen te doen. Doorgaans reageren ze snel op onze uitkomsten", zegt Dick Kooman, die als transportdeskundige van de ANWB betrokken is bij de botsproeven.

EuroNCAP heeft twee testlocaties: een bij TNO in Delft en een in het Verenigd Koninkrijk. Na de ruimtewagens gaan op dit moment de mini- en citycars (waaronder autootjes als de smart en de Daewoo Matiz) op de pijnbank. De resultaten daarvan komen in februari/maart 2000 openbaar.

Grote verschillen

Nu, in de zesde reeks, gingen acht mpv's onder het mes. Omdat onder andere de Fiat Ulysse van dezelfde band komt als de Peugeot 806 en de Seat Alhambra nagenoeg helemaal overeenstemt met de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy, zijn er in feite in totaal dertien ruimtewagens beproefd.

De testresultaten tellen alleen als de gordel wordt gedragen, benadrukt Kooman nog maar even. Zonder gordel heeft geen enkele bestuurder of inzittende veel kans op overleven. De proeven worden standaard uitgevoerd met een gemiddeld 'dummygezin' van vier personen. "Zitten er meer in, dan acteert de auto anders want dan zijn de vrijkomende krachten groter. Zitten de zeven volwassenen waarvoor deze voertuigen zijn ontworpen er allemaal in, dan kunnen de resultaten nog beduidend slechter uitvallen", zegt Koomen. Frontaal wordt met 64 kilometer per uur gebotst, zijdelings met 50.

De verschillen in botsveiligheid blijken erg groot. Bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden meestal redelijk beschermd, maar bij frontale botsingen zijn er een paar mpv's die ronduit slecht scoren. De Chrysler scoort dramatisch. Maar ook in de inmiddels uit de productie genomen Opel Sintra is de inzittende zijn leven niet zeker bij een frontale botsing. Tijdens de botsproef drong de voetzone door tot aan de voorstoel. Ook brak het stuur met airbag en al af.

Koomen verklaart de slechte score van deze twee auto's uit het feit dat beide op Amerikaanse leest zijn geschoeid. "In Amerika worden botsproeven op een andere manier gedaan. De frontale botsing simuleert geen aanrijding met een andere auto, zoals in Europa gebeurt, maar laat de auto in volle breedte tegen een muur rijden. Het gaat daarbij niet in de eerste plaats om de sterkte van de carrosserie, maar om de kwaliteit van veiligheidsmiddelen zoals airbags en gordel."

Kooi

Bij de frontale botsing met een Voyager blijkt de kooiconstructie slecht. Stuurwiel en airbag slaan hard in het gezicht van de bestuurder. Het stuur verwondt ook de borst van de chauffeur. De knieën zijn slecht beschermd en het linkerdijbeen loopt veel gevaar. De voetenruimte splijt open: onderben en en voeten komen er slecht vanaf.

Bij de Sintra wordt de kooiconstructie eveneens instabiel bij een botsing aan de voorkant. Onderbenen en voeten komen in gevaar. Voor het afgebroken stuur zegt Opel een extra klem te hebben toegevoegd aan de nieuwste exemplaren, maar die heeft EuroNCAP niet meer getest. De kans op dodelijk nekletsel is groot, reden waarom een ster werd doorgestreept en de auto (66.300 gulden) in de slechtste categorie eindigt. Als beste uit de botsproeven kwamen de Renault Espace (63.000 gulden) en de Toyota Picnic (55.000), die volgens de testers zowel zijdelings als frontaal bewijzen dat het wel goed kan. De andere beproefde auto's, de Mitsubishi Space Wagon (57.500), Peugeot 806 (57.350), Nissan Serena (44.300) en Volkswagen Sharan (65.000) doen het zijdelings goed, maar zijn frontaal eveneens minder veilig.

Dat de Opel Sintra -pas sinds begin 1997 leverbaar- van de markt wordt gehaald is al even bekend. Woordvoerder A. Mentink van Opel Nederland voert "een niet-voorziene verschuiving van de markt richting kleinere mpv's" en de komst van de Zafira aan als belangrijkste redenen. Van de in de VS gebouwde Sintra zijn in Europa circa 45.000 stuks verkocht, zegt Mentink, waarvan iets meer dan 2000 in Nederland. Dat de EuroNCAP-test zo slecht uitvalt, hindert niet echt, zegt hij. "Bij Opel zelf is de Sintra getest en goed bevonden. EuroNCAP is nog geen bij wet geregelde eis."

Opel richt zich vanaf nu helemaal op de afzet van de veelbelovende Zafira, de zevenzitter waarvan er in de eerste twee maanden al net zo veel zijn verkocht als van de Sintra in twee jaar. "De ruimte voor de Sintra wordt op de productielijn ingezet voor de bouw van de Chevrolet Transport en de Cadillac uit ons programma. Wie een grote mpv wil, kan dus nog steeds bij ons terecht."

Benen demonteren

De zesde serie tests kostte weer de nodige miljoenen. "Per model zo'n 350.000 gulden", zegt beleidsmedewerker R. Wegman van Verkeer en Waterstaat. In eerste instantie koopt EuroNCAP van elke auto twee exemplaren, "maar daar komt alles nog bovenop. Dummy's kosten ook al zo'n 2 ton, maar als het goed is, kunnen die vaker mee." Maar ook dan gebeurt er wel eens iets onvoorziens. "Bij de dummy die uit de Nissan Serena kwam, moesten beiden benen worden gedemonteerd omdat die zó vastgeklemd zaten."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.