Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NADER ONDERZOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NADER ONDERZOEK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De orde van de leer van de Catechismus in Zondag 7 is dus deze, dat eerst de Persoon aangenomen moet worden vóór de weldaden. En dat omdat alleen de Persoon van de Middelaar de toom Gods kan bevredigen, en Hij dan ook eerst geschonken wordt, en alzo ook eerst aangenomen moet worden. Vervolgens moet deze orde ook al gehouden worden „vermits niet ééne ontblote ziel, die waarachtig ontbloot is, met minder dan Persoon des Middelaars kan gerust gesteld worden.... Die nu in deze stand nooit geweest is, heeft te bedenken dat hij zijn eigen geneesmeester geweest is, en dat hij zichzelf door zijn verstandsbegrippen geholpen heeft". Ja, die orde moet ook al vast gehouden worden om het grote onderscheid aan te wijzen, dat er is tussen ware gelovigen en de tijdgelovigen, die wel de goederen beminnen, maar niet de Persoon, wel de hemel, maar niet de weg van nauwe godzaligheid daarheen. O, mijne vrienden, zo zegt hij in dat verband: „Hoe weinigen zijn er die naar Jezus Christus vragen zouden, zo er geen hel en hemel was! Christus om Zichzelf te lieven en te omhelzen, is wat raars; en evenwel ieder waar begenadigde, kan zeggen dat hij er iets bij bevinding van kent", p. 444.

De aanneming zelf van Christus en Zijne weldaden wordt onderscheiden in een lijdelijke in de wedergeboorte en een dadelijke, die daarop volgt binnen het leven der genade. Dit laatste zegt een rust krijgen voor zijn ontsteld en bitter bedroefd gemoed, p. 448. Dat wijst er dus ook al op, dat er vóór het aannemen des geloofs zal zijn bij Comrie een ontdekte stand der ziel aan zonde en schuld.

Al evenzo wordt het geloof onderscheiden op p. 450 in een ingestort vermogen of hebbelijkheid en de werkzaamheden, die daar uit opkomen door de bediening des H. Geestes uit en naar het Woord, en het is een vermogen, waardoor wij kennis ontvangen van al wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, en een vertrouwen, dat Christus en al Zijne genade ons geschonken is, p. 451.

Zo wordt volgens Comrie dan in de wedergeboorte in de engere zin, het geloof als gave en hebbelijkheid ingestort, zo de gave van het geheiligd verstand, als die van de vernieuwde wil, of die van de ware kennis des geloofs, en die van het vertrouwen des geloofs, waaruit dan de daden door de bediening des Geestes weer opkomen .Vóór de levendmaking in de wedergeboorte kan er dus geen aannemen met de hand van het zaligmakend geloof zijn, waar die hand dan pas geschonken wordt. En waar de genade der wedergeboorte niet ieders deel wordt, kan dan ook niet gezegd worden, dat ze ieder in het Evangelie al geschonken is. En zo kan ook niet gezegd of gepreekt worden dat Christus met al Zijn genade geschonken is aan elk hoorder des Woords in het aanbod.

Wat nu verder de kennis betreft, onderwijst hij op p. 460, dat ze allereerst is een overtuiging, die de H. Geest in het hart werkt, van de waarheid van alles wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft, zodat ik daarvan overtuigd zijnde dat voor waarachtig houde. Dit is bijna hetzelfde als wat de leerling zegt, enz. Zodat gij ziet, hoe de leerUng de hebbelijkheid, waaruit de daad voortvloeit, voorafstelt; de ingewrochte hebbelijkheid, die tot de natuur des geloofs behoort, is dat het een zeker weten of kennis is; de dadelijkheid die hieruit voortvloeit, is het voor waarachtig houden van al wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft.”

Twee zaken behelst het Woord van God met betrekking tot ons, n.1. een openbaring van God aan ons, zoals Hij Zich in Zijn Goddelijke Wet aan ons, bondsbrekers in de eerste Adam openbaart, en een openbaring van Zichzelf in Christus, de Tweede Adam in het dierbaar Evangelie. In het eerste opzicht wordt God aan de ziel in de Wet als Rechter door de H. Geest ontdekt, enz. In het ander opzicht wordt God ontdekt in het EvangeUe, enz. p. 461. Allen die deze geloofskennis van God en van zichzelf hebben, en dat vanzelf uit de Wet en binnen de wedergeboorte, worden zalig gesproken in Gods Woord: Zalig zijn de treurigen, de armen, de hongerigen en de dorstigen. De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een verbroken hart en een verslagen geest zal God niet verachten. Hij geneest de gebrokenen van hait, Hij verbindt ze in hunne smarten, enz; , p. 472, Na de ontdelcking uit de Wet komt de geloofskennis uit het Evangehe, die Comrie op p. 474 zo omschrijft, dat ze is een Goddelijk licht van de H. Geest, in en door het GoddeUjk Evangelie in de zielen der verlegenen en diep verootmoedigden instralende, waardoor zij na voorgaande waarachtige verootmoediging, met meerder of minder klaarheid de openbaring van Gods Zoon in het EvangeUe verkrijgen, in Zijn personele heerlijkheid, beminnenswaardigheid, noodzakelijkheid, gepastheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid om deztüken, die bij zichzelf verlorene zondaren zijn, volkomen te kunnen en te v/illen zaligmaken. Deze omschrijving is bijna woordelijk ontleend aan Gods Woord, als 2 Cor. 4, 6; 3, 18; Gal. 1, 15; Ef. 1, 18, 19; CoU. 2, 2; Hebr. 7, 25, enz. t.a.p, Ook bij de toestemming moet onderscheiden worden tussen het ingewrochte vermogen en de uitgaande daden, welke laatste weer zwakker of sterker zijn, p. 486.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's

NADER ONDERZOEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's