+ Meer informatie

Milieu en commercie

3 minuten leestijd

Het milieubesef onder de bevolking is de laatste jaren zo toegenomen dat het bedrijfsleven daar maar wat graag op inhaakt. Allerlei (nieuwe) produkten worden als 'groen' of milieuvriendelijk gepresenteerd. Tot loodvrije benzine toe. Daarbij is de kans groot dat het een groene vlag is die de lading niet dekt of dat er op z'n minst een inflatie van het begrip "milieuvriendelijk" optreedt. Zaken worden dan als milieuvriendelijk gepresenteerd, die hooguit minder milieuschadelijk zijn dan andere.

Ook Albert Heijn, het grootste levensmiddelenconcern in ons land, probeert duidelijk in te spelen op de groeiende vraag onder de consument naar 'schone' en milieuvriendelijke produkten. Zo gaat het scherpere milieu-eisen stellen aan de producenten van aardappelen, groente en fruit. Wie aan Albert Heijn wil blijven leveren, zal zuiniger moeten omgaan met meststoffen en bestrijdingsmiddelen.

Volgens Albert Heijn zullen de produkten daardoor niet of nauwelijks duurder worden. In de praktijk zullen we wel bij de mogelijkheid 'nauwelijks duurder' uitkomen. Een geringer gebruik van meststoffen en bestrijdingsmiddelen maakt in veel gevallen de teelt arbeidsintensiever en drukt de opbrengsten. Het is immers niet zonder reden dat de kwekers die middelen gebruiken.

Maar tegelijk geldt dat de consument op die manier in de loop der jaren wel een heleboel naar binnen krijgt wat bepaald niet goed is voor zijn gezondheid. En daarnaast zijn er de algemene milieu-effecten van dit royale gebruik van bestrijdingsmiddelen en meststoffen. Denk maar aan de verontreiniging van het grondwater.

Nu zou het verkeerd zijn om ten aanzien van de milieuproblematiek alles van de overheid te verwachten. En zeker moeten we het niet verwachten van allerlei door de overheid uit te vaardigen verboden. Er is allereerst de eigen verantwoordelijkheid van de burger in zijn rol van consument en producent. Hem moet duidelijk gemaakt worden dat wat op korte termijn het makkelijkste en voordeligste is, op de lange termijn gezien soms zeer schadelijk kan uitpakken. Hij moet beseffen dat etenswaren die er aantrekkelijk uit zien, daarom nog niet automatisch gezond zijn. Ja, dat die uiterlijke aantrekkelijkheid soms bereikt wordt door allerlei kunstmatige toevoegingen die juist schadelijk zijn voor de gezondheid.

Maar die consument moet dan wel weten wat goed, minder goed of zelfs slecht is. Hij moet er van op aan kunnen dat hetgeen daarover in de reclames en op de verpakking wordt vermeld, niet (geheel) bezijden de werkelijkheid is. Daar ligt een taak voor de overheid. Dergelijke zaken zijn immers voor een leek niet te beoordelen.

Dat geldt ook voor de verkoop van milieuvriendelijk geteelde groente en fruit bij Albert Heijn. Niet voor niets vroeg de Consumentenbond zich in een reactie af hoe Albert Heijn het straks precies kan waarmaken dat de door hem aangeboden groente inderdaad milieuvriendelijker is geproduceerd. Als die garanties ontbreken, dan betaalt de consument straks extra (of gaat hij speciaal naar een Albert Heijnwinkel) voor wat illusies.

Het is welhaast onvermijdelijk dat milieuzorg gepaard gaat met extra controles, extra regelingen en extra kosten. Dat moeten we er voor over hebben. Ais die bereidheid er is, dan kan het bedrijfsleven daar op inhaken door milieuvriendelijke produkten op de markt te brengen. Een dergelijk beleid, zoals Albert Heijn nu in praktijk wil brengen, komt bovendien het imago van het bedrijf ten goede.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.