Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De pottenbakker heeft macht over het leem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De pottenbakker heeft macht over het leem

Als klei in Gods hand

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maandagochtend, Centraal Station, Utrecht. Duizenden mensen zijn op weg naar hun werk of hun studie. Duizenden mensen zijn ook op weg naar de eeuwigheid. Wie is er uitverkoren en wie niet? Maakt het uit of je gedoopt bent? Hoe belangrijk is het om te weten dat je uitverkoren bent? Dominee J.M.D. de Heer uit Middelburg sprak met Daniël openhartig over dit moeilijke onderwerp.

Ben ik wel uitverkoren? Dat ís een vraag. Is het ook jouw vraag? “Vragen mag je stellen”, zegt dominee De Heer. “Ook over een moeilijk onderwerp als de uitverkiezing. Maar we mogen de uitverkiezing niet als los thema zien. Het is zo belangrijk dat we onderzoeken hoe de Bijbel hierover spreekt.”

Wat kunnen we dan in de Bijbel terugvinden over de uitverkiezing?
“In de Bijbel spreekt God en Hij is het om Wie het gaat. We hebben eerst met God te maken en niet eerst met de verkiezing. In de preek van Petrus op de Pinksterdag of de toespraak van Stéfanus in Handelingen 7 gaat het niet over dogmatische onderwerpen, maar wordt het Woord van God persoonlijk aan het hart van de mens gelegd: u staat schuldig. Door Gods genade krijgt dit uitwerking. We moeten beginnen met de vraag: Wie ben ik tegenover God? Hoe kan ik ooit voor God bestaan? Het antwoord ligt in Christus, niet in de uitverkiezing.”

De dominee geeft een opdracht: “Ga met de concordantie of via de online-Bijbel eens op zoek naar woorden die met de ‘uitverkiezing te maken hebben. Lees de teksten die daarover gaan. Vind je ze moeilijk? Stel je vragen maar aan je dominee of ouderling. Er zijn antwoorden op je vragen te vinden in de Bijbel.”

“Een aansprekend Bijbelgedeelte vind ik Romeinen 9. Het gaat in dit hoofdstuk niet eerst over de verkiezing, maar over wie God is. God is soeverein (zie kader). Toen ik jong was en de Heere me leerde wie Hij is, leerde Hij me dat ik een schepsel was zonder enig recht bij God. Ik heb nergens recht op, niet dat Hij mij genade schenkt. Als ik verworpen word, dan is dat rechtvaardig. God mag met mij als schepsel doen wat Hij wil. Dat heeft op mij indruk gemaakt. In vers 14 en 19 stellen mensen kritische vragen over de Heere. Het antwoord van Paulus is dan: Wie bent u? Wie ben jij? Waarom stel je zulke vragen? Waarom roep je de Heere ter verantwoording over de verkiezing? Je bent als klei in de handen van de Pottenbakker. Je hebt er geen recht op om te zeggen ‘maak een mooie kruik van mij’. Dit vraagt diepe vernedering, ik heb niks te zeggen. Dit gaat tegen onze natuur in!”

Als de Heere verkiest, dan kun je toch niet anders dan afwachten tot God je roept?
Dominee De Heer heeft zelf ook vragen en die mogen zeker gesteld worden. “Ik ben ook zo’n mens uit Romeinen 9. Als ik voor de zending in Conakry, de hoofdstad van Guinee of in Guayaquil (Ecuador) ben, dan zie ik zo heel veel mensen die door de Heere gemaakt zijn en van wie het leven dagelijks door God bestuurd wordt. Toch zijn er miljoenen mensen in deze grote steden onbekeerd. Ze leven buiten God. Dan duizelt het me. Gaan al deze mensen verloren? De vragen uit Romeinen 9 komen dan heel dichtbij. Je mag vragen stellen, maar het gaat erom hoe je vragen stelt.”


Soeverein
Dit woord gebruiken we niet zo vaak. Als het gebruikt wordt, dan gaat het meestal over een vorst of heerser. De officiële betekenis is oppermachtig en onafhankelijk. Veel aardse heersers denken dat ze dit zijn, maar er is maar één Vorst die écht oppermachtig is. God is soeverein. Hij is geen verantwoording schuldig. Als Hij besluit en verkiest, dan is dat rechtvaardig, ook al kunnen wij dit als mens vaak niet begrijpen.


De dominee pakt een pen en staat op: “Deze pen is de vraag uit Romeinen 9 vers 14: ‘Is er onrechtvaardigheid bij God?’ Hij houdt de pen op een armlengte afstand en beweegt deze langzaam naar zijn gezicht. Ineens gooit de dominee de pen weg. “Zo was het bij Paulus. De vragen waren niet goed. ‘Dat zij verre!’ zegt Paulus. Gooi die vraag weg! En belijd je zonde over die vraag! Je mag wel vragen: Ik snap het niet, wat wilt U Heere? God is God en ik ben een mens en dat kost heel veel, ook in het dagelijks leven!”

Hoe kan Gods verwerping rechtvaardig zijn?
“Dwars door de verwerping heen openbaart God Zijn rechtvaardigheid. De manier waarop Hij Zijn besluit uitvoert gaat heel diep. Dit gaat langs verharding en ongehoorzaamheid van de mens, maar God verhardt Zelf ook. Denk maar aan Farao.”

“Gods verwerping is niet de oorzaak dat ik zondig, dat ben ik zelf. Er zit wel een verband tussen verwerping en verdoemenis. Daar kom je echter zelf niet uit. Dan moeten we terugvallen op de Bijbel. God wordt in de verwerping verheerlijkt in Zijn rechtvaardigheid, maar als Hij mensen zalig maakt wordt Hij niet alleen verheerlijkt in Zijn rechtvaardigheid, maar ook in Zijn liefde en genade. De Heere leert Zijn kinderen amen te zeggen als God hen zou verwerpen: U bent rechtvaardig.”

Heb je een streepje voor bij de Heere als je gedoopt bent?
“De Heere verkiest wie Hij onder Zijn Woord brengt. Dit stukje verkiezing van de Heere is bijzonder groot. Misschien vraag je je af: ‘Wat heeft het voor zin dat ik gedoopt ben? Ik kan mijn leven toch beter leuker inrichten als ik weet dat ik verloren ga.’ Maar je weet dat God er is! God brengt jou onder Zijn Woord, waardoor je zalig kunt worden. Wat een wonder. God is je Schepper en heeft recht op jou!”

“De doop maakt je niet zalig, maar met nadruk mag ik zeggen dat de Heere het zegel van Zijn verbond heeft willen zetten op leden van de gemeente, ook op jongeren. Daar moet iedere jongere eens een poosje stil over nadenken en beseffen hoe groot dat is. Hoe kun je dan nog onbekeerd blijven?”

Heeft u persoonlijk de uitverkiezing van de Heere ontdekt en ervaren?
De dominee vertelt dat hij nog niet zo lang geleden hiermee geconfronteerd is: “Ik mocht preken in de kerk waar ik zelf als jongen altijd naar toe ging. Toen ik 14 jaar was, zat ik op een morgen daar ook. De kerk zat vol. Banken voor mij en achter mij zaten vol mensen, maar de heilige God zag in die kerkdienst naar mij om, terwijl ik Hem had verlaten. Op de avond dat ik daar mocht preken zag ik de plaats waar ik toen zat. En de vraag kwam: Waarom werd ik door de Heere opgezocht? Ben ik beter? Ik vroeg er niet naar, ik zocht niet en toch werkte de Heere in mij. Door Hem alleen om het eeuwig welbehagen. Ik werd toen zo klein en God zo groot.”
Als ik jongeren tegenkom met vragen over bijvoorbeeld de uitverkiezing, dan stel ik vaak de wedervraag: ‘Waarom wil je dit weten? Wil je helderheid krijgen in de manier waarop God werkt? Dan stel je niet de juiste vraag. Je moet eerst met God verzoend worden. Dan wil Hij daarin ook licht werpen over de verkiezing. De Heilige Geest openbaart het dan in Christus.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2017

Daniel | 32 Pagina's

De pottenbakker heeft macht over het leem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2017

Daniel | 32 Pagina's