Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERYGMA UND HISTORISCHER JESUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERYGMA UND HISTORISCHER JESUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

James M. Robinson, KERYGMA UND HISTORISCHER JESUS, Zweite, wesentlich überarbeitete und erganzte Auflage, 264 S., 'Schw. Fr. 22.80, Zwingli Verlag, Ziirich/Stuttgart, 1967.

Een belangrijk aspect van de hedendaagse nieuw-testamentisclie wetenschap vormt de discussie over de vraag naar de historische Jezus. Wat is de betekenis van het beeld van Jezus, zoals ons dat in de vier Evangeliën getekend wordt T De literatuur over dit onderwerp is haast onoverzienbaar. Met name in Duitsland is er over deze vraag een stroom van publicaties verschenen. Stond Bultmann ten aanzien van de vraag naar de historische Jezus zeer sceptisch en viel bij hem alle nadruk op het kerygma van de gekruiste en opgestane Christus, de leerlingen van Bultmann willen de historische Jezus voor het geloof niet geheel afschrijven. Onderzoekers als Kasemann, Bornkamm, Braun, Ebeling en Fuchs willen de continuïteit tussen de historische Jezus en de kerygmatische Christus wat meer naar voren laten komen, al handhaven zij in meerdere of mindere mate het program van de „Entmythologisierung" en de existentiale interpretatie. De Amerikaanse geleerde Robinson heeft in het hier voor ons liggende boek deze ontwikkeling geschetst. De tw«ede druk begint met een onevenredig lange inleiding van maar liefst 75 bladzijden, waarin een overzich gegeven wordt van de verschillende posities en de discussie duidelijk wordt weergegeven.

De auteur houdt zich vooral bezig met de standpunten van Bultmann en de post-Bultmannianen. Zelf duidt hij zijn werk aan als een „problemgeschiehtliche Konzentration auf ein Ereignis der Bultmannschule". Dat vormt de kracht en de zwakheid van dit boek. Enerzijds ontvangen we hier een goed gedocumenteerde weergave van Bultmanns standpunt en de critiek van zijn leerlingen, waarbij de auteur er blijk van geeft de stof te beheersen, anderzijds is niet onduidelijk aan welke zijde Robinsons sympathieën liggen. Duidelijk hoeft de schrijver voorkeur voor Bultmann en diens existentiale interpretatie. Dat blijkt b.v. uit de wijze waarop Stauffer en Dodd becritiseerd worden.

Bobiason acht de weg van de „Leben-Jesu-Forschung" ten enen male afgesloten sinds het kerygmatisch karakter van de Evangeliën ontdekt werd. Is het dan toch nog legitiem opnieuw de vraag te stellen naar de historische Jezus t De auteur beantwoordt deze vraag bevestigend, mits deze vraagstelling niet uitgaat van het geschiedenisbegrip van de 19e eeuw, maar van een nieuw verstaan van de verhouding van geschiedenis en existentie. Het begrip „biografie" wordt afgewezen, maar dat neemt niet weg dat „Jesu Existenzverstandnis, sein Sosein und daher sein „Leben" im tief eren Sinn ein möglicher Gegenstand für historische Forschung sind".

Of het kerygma gedetailleerde historische herinneringen over Jezus bevat is niet de beslissende vraag, aldus Robinson, maar van primair belang is dat het kerygma de ontvouwing van de „Bedeut-Samkeit" van een historisch persoon is. Waarom dan toch nog die aandacht voor de historische Jezus? Omdat het kerygma niet van een Mythos spreekt maar van een „geschiehtlich" persoon, wiens „Existenzverstandnis" in de boodschap van Jezus ter sprake komt en in het kerygma van de kerk verder betuigd wordt. Scheiden we do Christus des geloofs van de historische Jezus, dan kunnen we niet meer vermijden dat een hemels wezen in de plaats van de Nazareuer treedt.

Als overzicht over de discussies in de kring van Bultmann en de post-Bultmannianen is Robinsons boek van zeer grote betekenis. Maar wie de praemissen van de „Entmythologisierung" en de existentiale interpretatie niet deelt, kan met de resultaten van Robinsons studie weinig beginnen. Allesbeheersend, ook bij Robinson, is het moderne „Existenzverstandnis", zodat toch op het beslissende punt de weg versperd wordt naar die Jezus, wiens historisch beeld ons in de Evangeliën getekend wordt. Terwijl bij het kerygmabegrip, zoals dit door Robinson ontvouwd wordt, de historische betrouwbaarheid van de Evangeliën en daarmee het gezag van de Schrift in het geding is.

Men leze de gefundeerde critiek op Bultmann e.s. van Herman Ridderbos in do bundel verzamelde opstellen Het Woord, het Byk en ome verlegenheid.

Obr.

A.N.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1968

Theologia Reformata | 67 Pagina's

KERYGMA UND HISTORISCHER JESUS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1968

Theologia Reformata | 67 Pagina's