Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE HEILIGE GEEST EN HET GEBED

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE HEILIGE GEEST EN HET GEBED

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. P. Versteeg, DE HEILIGE GEEST EN HET GEBED, 34 blz.,

f S, 90; W. V. 't Spijker, DEMOCRATISE­ RING VAN DE KERK ANNO 1562 40 blz., ƒ6, 90; B. J. Oosterhoff, W. Steenbergen, VROOMHEID IN HET OUDE EN NIEUWE TESTAMENT, 40 blz., ƒ6, 75, uitg. J. H. Kok, Kampen, 1974.

De eerste brochure bevat de oratie in 1973 gehouden ter gelegenheid van de overdracht van het rectoraat van de Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Versteeg sprak over de rijkdom van het gebed en van de armoede bij het gebed, voornamelijk in verband met Rom. 5 : 15 - Abba, Vader - en Rom. 8 : 26: ods Geest pleit voor de gelovige in zijn plaats en ten behoeve van hem.

In 1974 hield Van 't Spijker bij de overdracht van het rectoraat een rede over het conflict-Morély in de begintijd van de Gereformeerde Kerk in Frankrijk. Morély was leider en woordvoerder van het verzet tegen de presbyteriaal-synodale orde van de Franse kerken. Deze democratiseringsideeën heeft de Franse kerk geheel afgewezen (Chandieu, 1566). De conconclusie van Beza op wie de kerken een beroep deden was: Christus is het enige Hoofd en de enige Wetgever van de gemeente en de kerk is dus geen republiek, ook geen aristocratie. Zij moet een koninkrijk genoemd worden en wel het koninkrijk der hemelen. De kerk heeft haar eigen structuur, onafhankelijk van het politieke of staatkundige patroon waarmede zij dagelijks te maken heeft.

In 1974 werd uitgaande van de Theologische Hogeschool een studieweek gehouden; het thema was: vroomheid. De derde van de bovengenoemde brochures bevat twee toen gehouden lezingen; Oosterhof sprak over de vroomheid in het Oude Testament: de vroomheid van de Israëliet is het antwoord op Gods genadige toewending tot Zijn volk; Steenbergen las over de vroomheid in het Nieuwe Testament: Echte vroomheid wordt beheerst door de relatie met Christus als geloof, als navolging van Christus, gekenmerkt door zekerheid van het heil, door het nieuwe leven voor God, in de vreemdelingschap.

Het is degelijke kost, die in deze deeltjes 6, 8 en 7 van de Apeldoornse Studies de lezer wordt voorgezet.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Theologia Reformata | 115 Pagina's

DE HEILIGE GEEST EN HET GEBED

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Theologia Reformata | 115 Pagina's