Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gij zult niet begeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gij zult niet begeren

Het tiende gebod

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als iemand een huis wil kopen, wordt het aan te kopen pand natuurlijk eerst grondig bekeken. De buitenkant wordt geïnspekteerd op eventuele gebreken, dc binnenkant wordt zorgvuldig bekeken op gebreken en achterstallig onderhoud.

Alle kamers lopen cle aanstaande kopers door. Ze kijken overal, zells tot op cle zolder. Natuurlijk wordl cle kelder onder het huis niet vergeten, ook die wordt bekeken. Het licht zal dan wel aan moeten want in kelders is het altijd donker. Het gebod dat we nu overdenken wil licht laten vallen in de kelder van ons hart. Het tiende woord in Gods Wet wil afdalen tot in de schuilhoeken van ons hart.

Goede begeerte

Als we aan het slot van de Wet horen. 'Gij zult niet begeren...' clan moeten we wel beseffen dal het hier gaat om een goddelijk verbieden van dc kwade, zondige begeerten. Alle begeerte is nog geen zonde. We zijn geen boeddhisten. Die leren dat het uitschakelen van alle begeerten, het onderdrukken van alle verlangens dc hoogste vrede geeft.

Je moet jezelf leeg maken van alle gevoelens, je zinnen moeten helemaal uitgewaaid en uitgeblust worden, zo kom je tot het nirwana (toestand van volkomen rust doordat het vuur van de hartstochten geheel gedoofd is). Je mag begeerten hebben. Denk aan David in Psalm 27: Eén ding heb ik van cle Heere begeerd, dat zal ik zoeken, dat ik al de dagen mijns levens moet wonen in hei huis des Heeren'. En cle Heere Jezus heeft gezegd: En zo wal gij begeren zult in Mijn Naam. dat zal Ik doen" (Johannes 14:13).

Van de Heere mag je biddend begeren alles watje nodig hebt voor jc werk en studie, je mag vragen om gezondheid en kracht. Salomo begeerde van de Heere een wijs hart, cn hij kreeg het. Er zouden zo veel geoorloofde begeerten le noemen zijn. Bekering, waar geloof, deel aan hel geluk van Gods kinderen, ik hoop dal cle zinnen van je hart op die dingen zijn gezet. Je mag ook een ambt begeren in Gods Kerk. Zijn er nog jongens die er naar verlangen 0111 zendeling of predikant te worden? De nood is zo groot!

De Heere dienen en Zijn Woord verkondigen is het mooiste wal er is. Paulus heeft aan Timotheüs geschreven: Dit is een getrouw woord:7.0 iemand tol een opzienersambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk'.

Kwade begeerten

Je mag niet begeren wat God aan een ander gaf, 'uws naasten huis, uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is'.

Bedoeld wordt het bezit, cle woonsituatie, het vervoermiddel, de zaken, hel personeel, cle eclitgenoot/nole van cle naaste. Wat kan er in cle wereld van onze begeerten op die genoemde terreinen veel omgaan. Als onze gedachten, onze diepe verborgen verlangens eens niet verborgen zouden zijn maar duidelijk op ons voorhoofd te lezen waren, we zoudden elkaar niet meer in het gezicht durven kijken, denk ik. Vrachten met kwade begeerten zitten in ons.

Ook al komt het nooit tot de daad, ook al slaat de binnenbrand van cle hebzucht en jaloezie niel uil naar buiten... het is zonde. Want cle Heere zegt: 'Gij zult niet begeren!' Jouw en mijn gedachten zijn niet tolvrij! Wie zou cle tol kunnen betalen als cle Heere al die verborgen zonden in het gericht gaat brengen? Voor het tiende gebod zakken wc ook allemaal.

Zelfs de rijke jongeling stond hier schuldig. Al kon hij zeggen: 'Ik heb al deze geboden onderhouden van mijn jeugd af aan', maar diep in zijn hart wilde hij aan zijn begeerte naar bezit niet sterven.

Ook de kelder

Wanneer cle Heere ons brengt tot de kennis van onszelf clan worden we ook ontdekt aan onze zondige begeerten. Hel ontdekkende licht van God cle Heilige Geest schijnt dan ook in cle kelder van ons leven. I11 de meest verre hoeken en gaten schijnt het laatste gebod van de Wet. Het maakt dat de laatste bolwerken van onze braafheid en vroomheid sneuvelen moeten. Het neemt ons mee terug naar het verloren paradijs en laat ons zien wat we gedaan hebben: wij begeerden als God te zijn. Als je daaraan wordl ontdekt dan kun jc niel meer overeind blijven staan maar kom je plat op cle grond voor God te liggen. Het laatste restje van je eigendunk wordt ook afgenomen. Hier leert cle Heere ons dat we niet alleen zonde doen maar dat we zonde zijn tot in het diepste van ons bestaan.

Heb je ook onder tranen voor God leren belijden: 'Ik ben vleselijk. verkocht onder de zonde'? Dan is je geen andere schuilplaats overgebleven clan het kruis van Golgotha. Wal wordt Hij dierbaar en noodzakelijk met Zijn doornenkroon en Zijn doorboorde Handen. Zo droeg Jezus cle vloek waaronder schuldenaren aan al Gods geboden voor eeuwig hadden moeten verzinken.

Als Hij waarde voor je gekregen heeft, zal vast en zeker een nieuw begeren in je hart leven: Wien heb ik nevens U omhoog? Wat zou mijn hart. wat zou mijn oog. op aarde nevens U toch lusten...' (Psalm 73:13).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1994

Daniel | 35 Pagina's

Gij zult niet begeren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1994

Daniel | 35 Pagina's