Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeswijzer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeswijzer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duidelijke antwoorden
Waarom zou je bidden als het niet helpt? Waarom is sommige muziek wel goed en andere muziek niet? Wie is de ware God: de god van de Islam of de God van de Bijbel? Waarom zou je bij de kerk blijven?
Misschien stel je deze vragen wel eens. In het boekje Waarom dan? worden eerlijke antwoorden gegeven op negen van deze vragen. Zo zegt ds. Visscher dat er geen wetenschappelijk bewijs te geven is voor de ware God. We geloven dat God bestaat. Dat is een ander soort kennis dan wetenschappelijke kennis. Wél kunnen we duidelijke verschillen zien tussen de Koran en de Bijbel. De god van de Koran is heel hard en afstandelijk, terwijl we in de Bijbel lezen dat God liefdevol is en dichtbij gekomen is in Jezus Christus.
Waarom dan? geeft duidelijke antwoorden op belangrijke vragen. Uiteraard zijn er veel vragen die in dit boekje niet aan bod komen. Ook zijn de antwoorden kort. Als je dus met een bepaalde vraag loopt en daar een diepgaand antwoord op wilt, kun je het beste op zoek gaan naar een betrouwbaar boek over dat onderwerp.

prof. dr. A. Baars e.a., Waarom dan? Vragen van jongeren (Apeldoorn: De Banier 2011)
ISBN 9789033607646; 64 blz.; € 7,95.

Elco van Burg

---
Strijd om in te gaan
Na het prekenboekje Strijd de goede strijd, is er bij Gebr. Koster opnieuw een preek van Jonathan Edwards uitgekomen: U zoekt mijn hart. Edwards was assistent-predikant in Norhthampton. In deze plaats maakte hij verschillende opwekkingen mee. Deze preek stamt uit de tijd van de First Great Awakening. Het thema van het boekje is ‘geweld doen op het Koninkrijk van God’.
Edwards spoort aan om het Koninkrijk van God te zoeken, want de geweldigers nemen hetzelve met geweld (Mattheüs 11: 12b). “Als u stilzit, zult u sterven; als u terugkeert, zult u zeker sterven en als u voorwaarts gaat, zult u mogelijk leven.”
Maar zoeken kunnen we zelf toch niet? Dat klopt, maar overdenking is juist een middel om je op te wekken tot een vurige ijver! Maar misschien ga ik dan vertrouwen op mijn ijver. Dat is een misvatting; het zoeken maakt ons juist gevoeliger van hart en leert je minder van jezelf te verwachten.
Edwards spoort je aan je niet te laten leiden door je gemakzucht. Geef andere dingen op om de zaligheid te ontvangen. Wanneer je merkt dat je moet strijden tegen je onwil, lauwheid en aardse verlangens, dan is dit juist de strijd waarover God in zijn Woord spreekt! Hij spoort je aan om te volharden, juist als je merkt dat je lauw, onwillig en ongeschikt bent om te zoeken. Hij roept je toe om juist nu te zoeken, nu je jong bent.
De één vindt de zaligheid na een betrekkelijk korte tijd van zoeken, de ander zoekt jaren, schijnbaar zonder resultaat. Laat dat geen reden zijn om te stoppen. God is vrij wanneer hij de zaligheid geeft en niet aan je verplicht om die te geven. Hij roept je op om te bedenken dat kort of lang zoeken ten opzichte van de eeuwigheid eigenlijk heel verwaarloosbaar is. “Strijd vanaf nu om in te gaan en span u in om bekerende en vergevende genade te verkrijgen, hoe zwaar en hoe moeilijk dat werk ook is en hoe lang het ook duurt.”

Jonathan Edwards, U zoekt mijn hart (Barneveld: Gebr. Koster 2011) ISBN 9789055515813;
72 blz.; € 10,90. 

Christa van Veldhuizen-Roest

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 augustus 2011

Daniel | 32 Pagina's

Leeswijzer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 augustus 2011

Daniel | 32 Pagina's