Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“En Hij deed het niet.”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“En Hij deed het niet.”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.” Jona 3:4

We kennen allen de geschiedenis van Jona. Jona vluchtte naar Tarsis omdat hij onwillig was om Gods opdracht te vervullen. Wat was die opdracht? “Maak u op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar; Want hunlieder boosheid is opgeklommen voor Mijn aangezicht.”

Jona wilde niet naar Ninevé omdat hij wist dat de Heere barmhartig, lankmoedig en goedertieren is (Jona 4:2). Hij wilde het Woord verkondigen in Israël en niet in het heidense Ninevé. Hij gunde hen geen bekering! Maar, wat Hij eens besloten heeft te Zijner ere zal zonder hindering voortgaan. Het schip waarop hij sliep (!) kwam in een grote storm om Jona wakker te schudden. Jona mocht schuldenaar voor God worden en zei “werpt mij in de zee”. Toen Jona in de zee kwam, stond de zee stil van haar verbolgenheid.

Verwondering
Na drie dagen werd Jona uitgespuwd op het droge. Wat zal hij verwonderd geweest zijn. “Ik leef nog, terwijl ik de dood verdiend heb”. Wat zal hij zich geschaamd hebben omdat de Heere zoveel werk aan hem had om hem gewillig te maken. Wat zal hij met David gestameld hebben het ‘hoewel en nochtans’ des geloofs (2 Sam. 23:5). Toen de Heere hem opnieuw de opdracht gaf om naar Ninevé te gaan (Jona 3:1), ging hij gewillig. Zodra hij in Ninevé kwam, begon Jona direct te prediken. Hij werd gedreven door de liefde van Christus. Zijn preek was zeer kort, zeer helder en zeer krachtig. “Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.” Meer niet. Alleen zonde, gerechtigheid en oordeel. De preek haakte in het geweten van de Ninevieten. Wat was het gevolg? Binnen een dag waren de inwoners van de grote wereldstad Ninevé in zak en in as. en toch – we moeten Gods Woord goed lezen –, gingen ze niet direct in zak en as. Ze deden het pas toen de koning daartoe opdracht gaf. toen hem geboodschapt werd wat Jona predikte, verootmoedigde hij zichzelf en legde zijn koninklijke waardigheid af. Waarom? “Wie weet, God mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen”. Nu komt de ware aard van de koning naar boven. Hij wilde de straf ontkomen. Hij wilde de Heere naar zijn hand zetten. Hij was enkel bang om zijn macht te verliezen! Wat komt hier de paradijshoogmoed (die u en ik van nature bezitten) naar voren. Wie weet, de Heere mocht Zich wenden. In de grondtaal: “De Heere mocht Zich bekeren.” Ontzaggelijk! Alsof hij zei: “ga nu maar geloven, dan zal de Heere de rest doen”. en toch betoonde de Heere op deze uitwendige bekering Zijn berouw. “en Hij deed het niet”. Dat wil zeggen dat Hij Zijn oordeel - voor de waarneming van de mens - uitstelde.

Bekering
Zo hebben we ook te buigen onder de besluiten van de regering die we nu zullen krijgen (uiteraard alleen als ze niet in strijd zijn met Gods Woord). Zijn de uitslagen van de verkiezingen u tot schuld geworden? Want WIJ hebben U op het hoogst misdaan, WIJ zijn van het heilspoor afgegaan! Het oordeel van Ninevé werd uitgesteld. Maar als men zich dan niet van harte bekeert, dan zal het oordeel verzwaard worden. In Ninevé bleek dat de uitwendige verschrikking die volgde op de preek van Jona geen waarachtige bekering was. Ninevé is 200 jaar later verwoest tot de fundamenten toe. Een volksbekering houdt alleen stand als het begint met een waarachtige bekering. Wat is het verschil? De Ninevieten lieten de zonde uit slaafse vrees voor de koning. Gods kinderen haten de zonde omdat ze daarmee Gods deugden, die ze zo lief hebben, schenden. Als de Heere de zondaar bekeert, komt er een heilige begeerte om naar Gods wet te leven. Men wil dan alle schuld gaan betalen door God met werken te behagen. Door de Geest van ontdekking komen Gods kinderen er echter achter dat al hun gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed zijn. Om
ten slotte als een gans ontblote bidder aan Zijn voeten te komen en om genade te smeken. Wat een wonder als dan Christus als de Weg, de Waarheid en het Leven aangewezen mag worden. Wonder van genade als dan ervaren mag worden “en Hij deed het niet”, terwijl ik het oordeel verdiend heb.

Verootmoediging
Geliefde lezer, hoeveel preken heeft u al gehoord in uw leven? De Ninevieten verootmoedigden zich op slechts één preek van één zin! Als op alle preken die u hoorde niet eens een uitwendige bekering volgde, moet u dan niet vrezen dat ook voor u geldt “De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona.” (Lukas 11:32). Mocht de Heere dit woord gebruiken tot waarachtige bekering. Het kan nog. De meerdere Jona leeft en werkt nog steeds: “zie, meer dan Jona is hier”. In Ninevé woonden 12 miljoen mensen (zie kant 30 Jona 4). Nederland kent 12 miljoen stemgerechtigde kiezers. We zijn zeer bevreesd dat over 40 dagen Nederland omgekeerd zal worden door een Paars kabinet dat de christelijke fundamenten van Nederland zal ruineren en de antichristelijke machten vrijspel zal geven. Mocht reformatorsich Nederland (want bij ons ligt de schuld) zich verootmoedigen voor de meerdere Jona opdat mag gelden “en Hij deed het niet”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 2010

De Banier | 24 Pagina's

“En Hij deed het niet.”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 2010

De Banier | 24 Pagina's