Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CityDisk Nederland is een gedetailleerde routeplanner

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CityDisk Nederland is een gedetailleerde routeplanner

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nederland slibt dicht. De files kosten het bedrijfsleven handenvol geld. De ministers buigen zich al jaren over deze problemen. Een definitieve oplossing blijkt nog steeds niet voorhanden te zijn. Hoe vinden we de snelste weg? Hoe komen we nu zonder veel problemen op onze plaats van bestemming aan?

Een van de vele lease-bedrijven die ons land rijk is, kwam enkele jaren geleden met een routeplanner op de markt. Alle relaties kregen een diskette waarmee de route van de ene plaats naar de andere op een eenvoudige wijze werd uitgeprint. Zelfs de kosten die de reis met zich mee zou brengen, konden worden berekend. Op dit moment zijn er al verschillende routeplanners op de markt verschenen. Niet alleen voor ons eigen land, maar zelfs al voor heel Europa. Een van de eerste firma's die meer dan alleen een routebeschrijving op de markt heeft gebracht is CityDisk Nederland. Dit programma vertelt u niet alleen de route die u het beste kun kiezen, maar is tevens voorzien van 333 stadsplattegronden en een zeer uitgebreide stratengids.
Zodra de cd in de cd-rom speler van de computer wordt gedaan, start het programma op (zelfstartend dus). Een welkomstscherm laat ons direct al een situatie zien zoals we die op de Nederlandse wegen tegenkomen. Een foto van een ANWBbord dat de automobilist de juiste richting wijst. We kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden, waaronder een demonstratie van het programma. Deze demonstratie laat ik even voor wat die is, om te kijken hoe gebruikersvriendelijk het programma is, zonder uitleg. Na de start verschijnt de wegenkaart van Nederland op het scherm. Links van het scherm staan verschillende knoppen die aangeven wat er mogelijk is. Door het vergrootglas-icoontje aan te klikken kan ik de kaart vergroten. Hoe vaker met de muis geklikt wordt, hoe gedetailleerder de kaart op het scherm verschijnt.
Ik kies voor de stad Utrecht. Belangrijke afslagen verschijnen in beeld; bij de volgende vergroting komen de parkeerplaatsen te voorschijn. Zelfs de kerken verschijnen op de stadsplattegrond. Nieuwsgierig geworden ga ik door met het vergroten van het gebied. De namen van de belangrijkste straten worden erbij gezet. De Biltstraat, Maliebaan, Vredeburg, alle komen ze duidelijk in beeld. En hoe verder wordt uitvergroot, hoe meer straatnamen erbij komen. Inmiddels ben ik op het Janskerkhof beland, de plaats waar elke zaterdag de grootste bloemenmarkt van Nederland wordt gehouden.

Van stad naar stad
Vervolgens wil ik naar Ridderkerk. Boven aan het scherm staat een knoppenbalk. Op die knoppenbalk staat een vlaggetje, dat ik met de muis aanklik en verplaats naar het Janskerkhof; het zogenoemde startpunt. Door middel van het verkleinglas gaan we terug naar de gehele kaart en verplaatsen we de muis naar de omgeving van Ridderkerk. Daar gekomen vergroten we de kaart weer en zetten we het vlaggetje dat het eindpunt aanduidt op het Homerusplein. We starten de routeplanner door op de knop te drukken waarop het autootje staat afgebeeld. Het programma geeft bij het benaderen van de knoppen zelf aan wat voor functies de knoppen hebben. Dus zodra ik het auto-icoontje benader met de muis-aanwijzer, verschijnt er een tekst waarop staat: start routeplanner. Nu verschijnt er een scherm in beeld waaruit een keuze gemaakt kan worden. De snelste, kortste, goedkoopste of een combinatie van de drie? Kies maar uit.
Ik kies voor de snelste route. Binnen enkele seconden (maar dat hangt natuurlijk van het systeem af) verschijnt de route als een gekleurde lijn op het scherm. Maar nu weet ik nog niets. Het is natuurlijk prachtig dat ik dat op het scherm kan zien, maar hoe nu verder? Naast het auto-icoontje zit een knop waarmee men de routebeschrijving kan genereren. Nu verschijnt de routebeschrijving helemaal in beeld. Inclusief het begin- en eindpunt en kaartjes van de belangrijkste knooppunten die we onderweg tegenkomen. Ook de weg in de steden wordt zeer duidelijk uitgeprint. De beschrijving begint zo: rij rechtdoor de "Lange Jansstraat in", na 200 meter, rij rechtdoor de "Nobelstraat" in, na 200 meter, rij rechtdoor het "Lucasbolwerk" op, na 100 meter, sla linksaf de "Wittevrouwesingel" op. Zo worden we Utrecht uitgeleid, de snelweg op. Komen we bij het knooppunt Oudenrijn, dan kunnen we op het afgedrukte kleine kaartje zien welke afslagen er zijn en welke we moeten nemen. Zo worden we naar Ridderkerk gedirigeerd. Onderweg wordt op een duidelijke manier aangegeven wat we moeten doen. Zoals bijvoorbeeld: passeer afrit 13: Nieuwerbrug, passeer afrit 12a: Bodegraven enzovoorts. In Ridderkerk wijst het programma ons precies de weg naar onze bestemming.
Het programma kan nog veel meer. Door het aanklikken van de knop met het ANWB-bordje erop verschijnen alle ANWB-borden die we onderweg tegenkomen langs de route-beschrijving. Door deze borden aan te klikken en daarna uit te pakken, verschijnt er een foto op het scherm van het ANWB-bord zoals we dat onderweg tegenkomen. Ook deze foto kunnen we afdrukken op de printer. Het is echter wel jammer dat er verschillende borden zijn waarvan de foto niet zo erg duidelijk is. Deze is waarschijnlijk bij te donker weer genomen en komt daardoor onduidelijk op het scherm over, hoewel wel op te maken valt welk bord bedoeld wordt.

Tankstations
Behalve een databank met afslagborden bevat CityDisk Nederland ook databanken met hotels en wegrestaurants en zelfs tankstations. Ook deze zijn eenvoudig aan te klikken, waarna ze op het scherm verschijnen. Er is ook een andere manier om de route te bepalen, dus zonder start- en eindpuntvlaggetjes te plaatsen. Dat gaat via de Route Wizard, door een stad of straat op te geven of zelfs via de postcode. Deze methode is vooral gemakkelijk als men de plaats waar men naartoe moet niet precies weet te liggen. Dan zoekt het programma dat zelf voor u op. Ook kunnen er tussenstops worden gemaakt. Een route kan dus worden gepland via verschillende plaatsen die men ook aan wil doen. Zo kunnen we dus van Utrecht via Arnhem en Eindhoven naar Ridderkerk, om maar een voorbeeld te geven.
Op de routebeschrijving worden naast de afstanden ook de reistijden en bovendien de reiskosten vermeld. Zowel de uurlonen als de kilometerprijs van de auto. Zelfs de brandstofprijzen worden meeberekend. Deze kosten kunnen natuurlijk per gebruiker verschillen en daarom is er de mogelijkheid om die naar eigen behoefte in te vullen. De snelheden waarmee gereden wordt, kunnen door de gebruiker worden ingesteld. Automatisch zijn deze ingesteld op de maximumsnelheden die voor de gekozen wegen gelden. De routeplanner van CityDisk Nederland is voor diegenen die veel op de weg zitten een heel handig hulpmiddel om zo efficiƫnt mogelijk op de plaats van bestemming te komen. Bedrijven, stichtingen of instellingen die hun kosten in de hand willen houden, kunnen met dit programma hun voordeel zeker doen. Maar ook voor de particulier die niet vaak op de weg zit, maar wel jaarlijks enkele grote reizen maakt, is dit programma aan te bevelen.
Meer informatie: CityDisk Nederland

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 januari 1997

Terdege | 67 Pagina's

CityDisk Nederland is een gedetailleerde routeplanner

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 januari 1997

Terdege | 67 Pagina's