Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zullen we elkaar in de hemel herkennen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zullen we elkaar in de hemel herkennen?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In gesprekken met mensen gebeurt het nog weleens dat ze de vraag stellen: „Zullen we elkaar in de hemel herkennen?” Vaak is het de vraag van mensen die treuren om een geliefde die gestorven is. Dan is het een hele tere vraag dus! Een die je met veel voorzichtigheid probeert te beantwoorden. Het is ook nog niet zo’n eenvoudige vraag. Er zit een aantal belangrijke Bijbelse aspecten aan.
Om te beginnen is het belangrijk te bedenken waar de vraag uit voortkomt. Dat kan het verlangen zijn van mensen om weer herenigd te zijn met elkaar. Dat is een heel gevoelige zaak. Toch moeten we met de hand op de Bijbel zeggen dat het in de hemel gaat om eenheid en de gemeenschap met God. Verlangen naar de hemel zal, als het goed is, verlangen naar Hem zijn. „Het oude is voorbijgegaan”, zegt de Bijbel. Het oude, aardse leven dat we hier leefden doet er niet meer toe. God zal alles en in allen zijn.
Dat betekent niet dat de eigenheid van elk afzonderlijk mens zal zijn uitgewist. Sommigen denken dat dat bedoeld wordt als van de mensen in de heerlijkheid wordt gezegd dat ze de engelen gelijk zullen zijn. Wat denk jij? Zal de Heere, Die in Zijn wijsheid elk mens als uniek schepsel gemaakt heeft, dat werk van Zijn handen uitwissen? Zal Hij tenietdoen wat Hij zo wonderlijk en prachtig schiep? Zeker is het zo dat het lichaam dat we in de hemel hebben een verheerlijkt lichaam zal zijn. Alle tekort en gebrek zal zijn weggedaan! Maar de mens die de Heere als uniek mensenkind schiep, zal dat bijzondere, unieke karakter behouden.
Het beste voorbeeld daarvan is de Heere Jezus Zelf. Hij is de Eerste Die is opgestaan uit de doden met een verheerlijkt lichaam. De Bijbel noemt Hem om die reden „de Eersteling.” Toch herkenden Zijn discipelen Hem. Ze wisten Wie Hij was. De paasgeschiedenis beschrijft de ontmoeting met Thomas. De Heere Jezus toonde hem en de andere discipelen de sporen van de wonden van de kruisiging in Zijn handen, Zijn voeten en Zijn zij. En wat te denken van wat Johannes op Patmos in de Openbaring te zien krijgt? Hij is onder andere getuige van het Lam, staande als geslacht. Met andere woorden: ook in heerlijkheid zijn de sporen van het offer nog zichtbaar. Als een eeuwige herinnering aan de hoge prijs van Zijn dierbaar bloed, door Christus gestort.
Maar er zijn meer aanwijzingen in de Bijbel. Het is veelzeggend dat de discipelen op de berg van de verheerlijking Mozes en Elia herkennen. Die zij in levenden lijve nooit gekend kunnen hebben! Of denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus, waarin verhaald wordt dat de rijke man na zijn dood Abraham herkent en aanspreekt.
Nu is in een gelijkenis niet elk onderdeel precies te duiden, maar zou de Heere Jezus het gezegd hebben als er geen enkele herkenning in de eeuwigheid zou zijn?
Laten we bij deze vraag voor alles dit vasthouden: het gaat in de hemel om Christus, om de Vader en om de Heilige Geest. Niet om ons of ons verleden. En net als de engelen zal het ons geheel en al om Hem te doen zijn. En verder: als het over de eeuwige heerlijkheid gaat, zijn veel dingen voor ons nog niet te bevatten en dus ook niet te bedenken. En het geloof is daar heilig tevreden mee.

Ds. P.C. Hoek, Sommelsdijk

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 augustus 2017

Terdege | 100 Pagina's

Zullen we elkaar in de hemel herkennen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 augustus 2017

Terdege | 100 Pagina's