Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het beste antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het beste antwoord

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Gereformeerde Gemeenten hoor je vaak dat er veel moet gebeuren voordat je bekeerd kan zijn. Wat moet er dan precies gebeuren? Sinds kort ben ik tot geloof gekomen. Ik mag Jezus Christus aanvaarden als mijn Redder en Heer! Als je écht gelooft, waarom oordelen medekerkgangers dan over het geloof van de ander? Ik hoop dat u mij antwoord kan geven met verwijzingen naar Bijbelteksten. Een jongere

Er moet inderdaad heel wat gebeuren voordat je bekeerd bent. Wij zijn van onszelf dood in zonden en misdaden (Efeze 2: 1). Het is aangrijpend, maar we zijn dus niet in staat onszelf te bekeren. We moeten van dood levend worden gemaakt (Efeze 2: 5). Dat is de wedergeboorte waarover de Heere Jezus sprak in Johannes 3. Het is een verandering die ‘in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden’, aldus de Dordtse Leerregels (hoofdstuk 3/4, artikel 12). Er gebeurt dus nogal wat, als God je bekeert. Maar wat gebeurt er dan (nog meer)? Wat de mensen zeggen, is niet zo belangrijk. Het gaat om wat de Heere zegt in Zijn Woord. In de Bijbel gaat het om Gods eer, maar ook om de bekering van zondaren. En als je goed leest, dan ontdek je dat de Bijbel veel zegt over de manier waarop de Heere zondaren zalig maakt.

De weg van de bekering kan heel verschillend zijn, maar de bekering zelf is bij al Gods kinderen hetzelfde. Dat vind je zo ontzettend rijk terug in de Bijbel. Denk aan Paulus en Timotheüs, aan Johannes en Petrus, Thomas en Mattheüs, de blindgeborene (Johannes 9) en de kreupele in de poort (Handelingen 3: 1-10). Ze waren heel verschillend, maar werden allemaal door de Heere opgezocht. De Heilige Geest wekte in hen een liefde tot Christus en daartegenover – dat gaat in de Bijbel altijd samen – een ‘verfoeien’ van zichzelf (Lukas 5: 1-11).

Door de Heere opgezocht
In de Bijbel kun je dus teruglezen wat er gebeurt als je bekeerd wordt. Zie je Abraham geroepen worden? Hij verlaat alles en volgt de Heere. Zie je Jakob vluchten? Hij wordt door de Heere opgezocht in Bethel. God worstelt met hem in Pniël. En Hij zegende hem aldaar (Genesis 32: 29). Zie je David worstelen met zijn zonden? Blader zijn Psalmen er maar op na. Zie je Nicodemus komen tot Jezus in Johannes 3? Hij kreeg onderwijs en werd een volgeling van de Messias (Johannes 19: 39). Zie je Zacheüs zitten? Hij wordt uit die boom gehaald en Jezus moest heden in uw huis blijven (Lukas 19: 5). Al die geschiedenissen zeggen veel over de bekering tot God. En dan heb ik het nog niet eens over Bijbelgedeelten als Jesaja 40, Ezechiel 36 en 37, Zacharia 3, Romeinen 7 en 8, Hebreeën 11 en 12, enzovoort. Toch zijn wij zo beperkt en blind, dat we zelfs met de Bijbel in de hand onszelf en elkaar een verkeerde bekeringsweg kunnen voorspiegelen. Daarom zijn twee dingen nog van belang.

Allereerst wordt in de belijdenis van de kerk – de Drie Formulieren van Enigheid – het Woord van God nagesproken en geschreven hoe de Heere werkt in het leven van Zijn kinderen. Het is heilzaam door deze belijdenis heen te ‘kruipen’! Dan ontdek je dat deze taal zo Bijbels en evenwichtig is, dat je echt iets laat liggen als je de belijdenissen niet kent. Lees Zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus. Blader ook door naar de Dordtse Leerregels. Ik haalde hoofdstuk 3/4, artikel 12 al aan. In dit artikel over de wedergeboorte schrijven de opstellers ook over de manier waarop de Heere werkt: “En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.” Ik zou kunnen blijven citeren, maar lees het alsjeblieft zelf. En sla in ieder geval artikel 11 en 13 van Hoofdstuk 3/4 niet over.

Antwoord
Er is nog iets van belang. Als de Heere je gaat bekeren, ontdek je bij het licht van Zijn Geest dat er wel een nieuw begin in je leven is gelegd, maar dat je dagelijks strijd moet leveren met de zonde. Dat spoort aan ootmoedig te wandelen voor Gods aangezicht, te vluchten tot de gekruisigde Christus en heilig voor de Heere te leven. Het maakt een verlangen in je los om straks eeuwig bij Hem te mogen zijn (Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 5, artikel 1, 2). Dan pas ben je echt bekeerd. Zie je hoeveel er moet gebeuren? De bekering is een smalle weg, er is veel wat je doet huiveren en waaraan je twijfelt, maar er zijn momenten dat je het zeker weet: Het is de Heere! Als het goed is, worden die momenten meer en ga je (her)kennen hoe de Heilige Geest werkt in het hart van de Zijnen. Hij breekt af wat van ons is en versterkt wat van God is. Er is een groei in de genade, waarbij je de stem van de Meester meer en meer gaan kennen. Wat kan je hart ‘opspringen van vreugde’ (Psalm 60: 8, Psalm 108: 8) als je Zijn stem mag horen. Dan gaat het niet meer om het oordeel van anderen over je leven, maar is het je om Gods oordeel te doen. Wat een wonder als dat oordeel eeuwig gaat meevallen. Onverdiend, om de verdiensten van Christus. Als je dat zelf uit Zijn mond mag horen, is dat het beste antwoord dat je krijgen kunt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2009

Daniel | 40 Pagina's

Het beste antwoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2009

Daniel | 40 Pagina's