Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe kun je echt zondaar voor God worden?

Je legt nadruk op het woordje echt". Dat is terecht. Dat doet de Bijbel ook. In het woordje "echt" ligt ook opgesloten dat we onszelf vergissen en bedriegen kunnen. Ons hart is arglistig (Jer. 17:9). Blijkbaar is ons hart niet alleen zondig en zijn we niet alleen schuldig en ongelovig, maar ook nog eens heel gemeen tegenover de Heere en tegen onszelf. We kunnen proberen ons vroom voor te doen, terwijl we het helemaal niet zijn. We kunnen heel nederig doen, terwijl we ontzettend hoogmoedig zijn. We kunnen heel ernstig doen, terwijl we spotten met de Heere. We lezen over de vijf dwaze maagden die de wereld verlaten hadden, zich bij de vijf wijze maagden voegden, de Heere Jezus verwachtten en toch de olie van de Heilige Geest in hun hart misten en buiten bleven staan.

Schijnbekeringen
Zo geeft de Bijbel vele voorbeelden meer van schijnbekering. Je kunt denken aan Saul die zijn leven zo veelbelovend begon, maar geheel in de macht van de satan terecht kwam. We huiveren als we lezen over Judas. We weten uit de Schrift dat er veel (niet enkele...) mensen zullen zijn die bij de hemelpoort zullen zeggen: „Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?" (Matth. 7:22). Het is maar een heel korte vraag deze keer, maar met een zeer diepe inhoud. Wanneer is zondebesef echt, wanneer is geloof echt? Als je daar werkelijk mee worstelt, dan worden dat levensvragen. En die vinden alleen een oplossing bij de Levensbron. Het is niet voor niets dat de Heere ons oproept om onszelf te onderzoeken of wij in het geloof zijn (2 Kor. 13:5). In dat licht moeten we ook lezen Ps. 145:18: „De HEERE is nabij allen die Hem aanroepen, allen die Hem aanroepen in der waarheid." Als je de christenreis van Bunyan kent, dan weet je dat daarin ook allerlei personen voorkomen die een heel eind meegingen op de weg naar Sion, maar toch nooit in het hemelse Jeruzalem aankwamen.

Afhankelijk
Als je al deze voorbeelden in de Bijbel of ergens anders leest, dan kun je gaan huiveren. Je kunt denken; zouden er nog wel oprechte christenen zijn? En vooral: bedrieg ik mij niet? Zo is het duidelijk dat jouw vraag een heel terechte vraag is. Ongetwijfeld zijn er anderen die over jouw schouders meelezen wat het antwoord op deze vraag is. En laat ik dit voorafzeggen: het is nog niet zo slecht als je werkelijk met deze vraag zit. Het drijft je uit naar de Heere. Zo geeft het een afhankelijk leven aan de troon van Gods genade. Je bidt voortdurend: „Doorgrond mij en ken mijn hart o Heere, (...) Beproef me, en zie of mijn gemoed iets kwaads, iets onbehoorlijks voedt; en doe mij toch met vaste schreden de weg ter zaligheid betreden." Het bewaart voor oppervlakkigheid.

Zondebesef
Hoe kun je echt zondaar worden? Je vraagt niet hoe je kunt weten dat je echt zondaar geworden bent, maar hoe je het kunt worden. Toch is het denk ik wel nuttig om te laten zien wat het echte zondebesef dan inhoudt. Echt zondebesef betekent dat je niet alleen zit met de zonden aan de buitenkant. Die zijn vaak al erg genoeg! En daarover schaam je je tegenover je ouders, je kerkeraad, je buren, enz. Toch is het zondebesef van Gods Geest dieper. Je voelt dat je een zondig hart hebt. Je hebt verkeerde gedachten, je vergeet de Heere vaak helemaal. Niemand ziet het, anderen denken dat je misschien wel heel ernstig bent, maar als je alleen bent dan schaam je je diep tegenover de Heere. Echt zondebesef betekent ook dat je niet alleen inzit over de straf op de zonde, maar dat je ook beseft dat je tegen een goede God gezondigd hebt. De Heere heeft altijd zoveel goeds gedaan, de Heere heeft je zelfs door Zijn Woord geroepen en je gaat almeer beseffen dat je op zo'n grote zaligheid geen acht geslagen hebt. Je voelt hoe erg het is dat je tegen zulk een goede Heere gezondigd hebt. Je gevoelt ook dat de Heere helemaal niet onrechtvaardig is als Hij nooit meer met je te maken wil hebben en zou zeggen: Ga weg van mij.

Zaligmaker
Echt zondebesef houdt ook in dat je beseft hoe zwaar de Heere Jezus geleden heeft voor de zonde van mensen. Dat doet je nog wel het meeste verdriet. De Catechismus zegt het zo: „Dat Hij aan lichaam en ziel, de ganse tijd van Zijn leven op de aarde, maar inzonderheid aan het einde van Zijn leven, de toorn van God tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht gedragen heeft." Echt zondebesef doet je nooit tevreden zijn zonder de Heere Jezus Christus. Hij is een Zaligmaker van zonden. Je krijgt Hem nodig, je krijgt Hem lief. Je gaat roepen: „Geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf." Je kunt nooit tevreden zijn met de gedachte: Wat fijn dat ik nu het echte zondebesef heb. Neen, echt zondebesef maakt je niet blij, maar juist bedroefd. Het doet je nooit tevreden zijn zonder dat je weet dat het echt goedgekomen is tussen de Heere en jouw ziel. Echt zondebesef betekent dat je een verbroken hart hebt en dat je je hart ook uitstort voor de Heere. Je houdt niets meer achter, je probeert je niet beter voor te doen dan je bent: „Ik bekende o Heere, aan U oprecht mijn zonden, ik verborg geen kwaad dat in mij werd gevonden, maar ik beleed na ernstig overleg, mijn boze daden" (Ps 32). Echt zondebesef betekent ook dat je beseft dat je door de zonde de Heere mist. Dat vind je het allerergste. Want je voelt diep in je hart dat je de Heere niet kunt missen. Hij is je meerder waard dan het fijnste goud op aarde. Hij is het goed dat nimmermeer vergaat. Zo leeft het in je hart: Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo verlangt mijn ziel naar God.

List van de duivel
Als jij vraagt hoe je echt zondaar kunt worden, dan leid ik daaruit af dat dat nu juist voor jou het probleem is. Je hebt wellicht een besef van zonde, maar je denkt: is dit nu wel het echte zondebesef? En je hebt juist de indruk dat dit niet het echte en het ware is. Het kan natuurlijk een list van de duivel zijn. Hij wil het liefste maar dat jij denkt dat je geen echt zondebesef hebt. Hij staat erom bekend dat hij juist Gods kinderen aanvalt en zegt: „Gij hebt geen heil bij God." Hij weet wel dat hij hun hart niet uit de hemel kan houden, maar hij wil dan wel de hemel uit hun hart houden. Hij wil niet dat Gods kinderen zich in de Heere verheugen en goed van Hem spreken. Hoe krijg je daar helderheid over? Alleen als je de Heere aanroept. Alleen als de Heere tot jouw ziel spreekt en zegt: Ik ben uw heil alleen. Dan weet je zeker dat je jezelf niets ingebeeld hebt en dat er het echte zondebesef en het echte geloof in je hart is. Paulus zegt ervan: De Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. Dan moet de duivel wel zwijgen!!! Dan heeft ook je eigen hart geen tegenwerpingen meer. Wat is dat ontzaglijk groot en heerlijk als je de vrede van God mag ervaren in je ziel. Daar hoefje geen 60 jaar voor te zijn. Dat geeft de Heere ook aan jongeren; immers, uit de mond van zuigelingen heeft Hij zelfs Zijn lof bereid. Hij verklaart in Zijn Woord: Laat de kinderkens tot Mij komen. En elders lezen we: Wie de Heere vroeg zoeken, zullen Hem vinden.

Mij ontbreekt alles
Zou de Heere zo Zijn Geest aan jou willen geven? Aardse vaders weten hun kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Geest geven degenen die Hem daarom bidden (Luk. 11:13)? Of blijf je je alleen maar hard voelen? Heb je de indruk dat er totaal geen echt zondebesef in je leven is? Zou het dan verboden zijn dat je leest wat er in Ps. 81:12 staat: "Opent uwe mond, eist van Mij vrijmoedig, op Mijn trouwverbond; al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig"? Zeg het dan tegen deze Zaligmaker: mij ontbreekt alles. En Hij zal je niet teleurgesteld laten uitkomen. Wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.

Informatie over House-muziek
House-muziek bedreigt niet alleen "anderen". Ook reformatorische jongeren bezoeken house-party's. Vanuit de gereformeerde gezindte zijn een folder en een boekje verschenen over dit gevaar. De folder, kortweg "House" geheten, heft niet alleen de waarschuwende vinger op, maar geeft ook op beknopte wijze informatie over het verschijnsel. Uitgebreider is het boekje "Met house naar een andere wereld". De schrijver ervan is pastoraal medewerker en besteedde een aantal catechisatielessen aan House. Wie zich ook maar enigszins verdiept in House, komt onvermijdelijk tot de conclusie dat dit het terrein van de duivel is. „House is drugs, this is not music, this is a trip", zei popzanger Prince al.

"Met House naar een andere wereld" door drs. J. Mulder; uitg. Lumen mundi, Waddinxveen; 54 biz., ƒ 8,75. Verkrijgbaar via de boekhandel. De folder "House" is te bestellen bij de Jeugdbond Geref. Gemeenten, Woerden, teL 03480 -18587. Vijftig cent per stuk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 december 1993

Terdege | 72 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 december 1993

Terdege | 72 Pagina's