+ Meer informatie

Europa en Nederland

3 minuten leestijd

Misschien doet u het ook wel eens: een wat andere mening koesteren dan de gangbare opvattingen. Als het over gewone dagelijkse dingen gaat is dat niet erg. Heel anders wordt het wanneer het over zaken van geloof en godsdienst gaat. Wie de dingen iets anders beoordeelt dan in zijn kerk of groep gebruikelijk is krijgt algauw een etiket opgedrukt.

De politiek is een tussengebied. Het is van minder belang dan de godsdienst, maar het staat wel boven de gewone dingen. Ik beweer niet dat het zo is, maar beschrijf hiermee alleen de heersende opvattingen binnen onze achterban. Ook op politiek terrein worden gemakkelijk mensen nagepraat van wie wij denken dat ze het wel weten. Neem nu het zich verenigende Europa.

Geregeld wordt ons voorgehouden hoe gevaarlijk dat is. Een bloemlezing van een paar weken uit onder ons gelezen bladen zou gemakkelijk een nummer van Terdege kunnen vullen. Geleidelijk aan ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet goed is als we alleen maar negatief over Europa doen. We zijn er niet mee klaar om ons eigen tuintje maar een beetje aan te harken en te waarschuwen tegen de boze wereld daarbuiten. Is het bij ons wel zo goed?

In een vorige Terloops heb ik gewezen op het feit dat het niet onmogelijk is dat de EG een stokje steekt voor het verfoeilijke streven om de openstelling van winkels op zondag uit te breiden. Het was een voorzichtige poging mijnerzijds om het zicht wat te verbreden. Tot mijn verrassing worden er echter momenteel meer ballonetjes opgelaten om binnen de gereformeerde gezindte het zicht op Europa wat realistischer te maken.

In de RD-bijlage Accent schreef P.R. Meinders: „ Conservatisme is zo'n onder ons volksdeel wijdvertakt-religieus motief om de eenwording af te wijzen. Conservatisme zonder geloofsvertrouwen getuigt van angst voor verandering en van verafgoding van de bestaande werkelijkheid." Drs. C. Blenk, predikant en historicus in Amsterdam, wees er dezer dagen op dat de Reformatie een grensoverschrijdend karakter had.

Een nationalisme dat van Nederland een soort reservaat van protestants erfgoed wil maken is niet goed. Engelse puriteinen en de baptist Bunyan beïnvloedden de Nederlandse Nadere Reformatie. Het Britse protestantisme waaierde overigens ook uit naar de Nieuwe Wereld. „Het calvinisme gedurende zijn bloeitijd was Europees, internationaal", aldus drs. Blenk.

Hij is het eens met de Britse Europarlementariër Sir Catherwood, die zegt dat als we geloven in de kracht van het Evangelie we niet zo negatief moeten zijn en de herkerstening van Europa niet aan de paus moeten overlaten. Het getuige zijn onder alle volken kan echter alleen met kracht gebeuren als de Heilige Geest ons leerde dat alleen wie in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.