+ Meer informatie

„Snel verbetering grote vaarwegen"

Maij-Weggen opent spoorbrug bij Dordt

2 minuten leestijd

DORDRECHT - Minister J. R. H. Maij-Weggen van verkeer en waterstaat wil vaart zetten achter de bochtverbeteringen in de grote vaarwegen naar Duitsland. Dit jaar nog zal de bochtverbetering in de Beneden Merwede bij Heerjansdam verwezenlijkt worden, maar ook de Waalbochten boven Nijmegen kunnen volgens de minister binnen vijfjaar klaar zijn.

Minister Maij-Weggen zei dit gistermorgen bij de ingebruikneming van het hefbaar gemaakte deel van de spoorbrug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Met het gereed komen van de brug hoeft de zesbaksduwvaart nu niet meer om te varen via de Dordtse Kil en de Nieuwe Merwede maar kan zij de kortste route via Dordrecht nemen. „Dat betekent een betere dienstverlening van de scheepvaart aan onze klanten in het achterland", aldus de minister in haar toespraak aan boord van de "Stad Zierikzee". Een gezelschap van genodigden voer met dit luxe schip naar de brug toe, waarna de minister om exact 10.27 uur met een druk op een knop de brug liet openen.

Het hefbaar maken van de spoorbrug is echter een tijdelijke oplossing. Naast de oude spoorbrug zal in de toekomst een nieuwe brug gebouwd worden. Daarna zal de huidige brug ruim vijf meter omhoog gebracht worden, zodat rond 1996 vier sporen op Rijnvaarthoogte (twaalf meter boven NAP) zullen zijn. De meeste schepen kunnen dan passeren zonder dat de verkeersbrug of de spoorbrug geopend hoeft te worden en de treindienst kan dan ongestoord verlopen.

Duwvaart

De minister zei desgevraagd dat de proef met de zesbaksduwvaart goed verloopt en hoopt dat dit binnenkort tot de normale binnenvaart kan gaan behoren. „Er zijn veel indianenverhalen over geweest, maar men moet zich realiseren dat op die zes bakken zo'n achthonderd vrachtwagens gaan. Daar waar we proberen de groei van het weggoederenvervoer over te hevelen naar het railvervoer en de binnenvaart, speelt de zesbaksduwvaart een belangrijke rol".

Betuwelijn

Om een hoogwaardige verbinding tussen de Nederlandse zeehavens en het Duitse achterland te realiseren wordt volgens de minister ook gedacht aan het verdubbelen van de Betuwelijn. Volgens hoofddirecteur ir. T. Regtuijt van de NS zal er een gedeeltelijk nieuw tracé worden aangelegd. „Als wij denken aan een nieuwe Betuwelijn voor goederenvervoer, dan gaat dat niet door de bebouwing in Dordrecht, maar dan denk ik dat we vanaf Kijfhoek een doorsteek moeten maken in oostelijke richting". Dit nieuwe tracé zal aangelegd worden in de Alblasserwaard en vermoedelijk ter hoogte van Sliedrecht weer aansluiten op het bestaande tracé. Regtuijt zei nog niet te weten hoe het tracé precies zal gaan lopen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.