+ Meer informatie

MACHTSPOSITIE ONTBREEKT

2 minuten leestijd

De HTM-stakers houden vol. Gisteren hebben ze op hun vergadering het „laatste uiterste bod" van de HTM-direktie verworpen. Zij willen per se hun ongemakkentoeslag houden, ook wanneer ze in een hogere loonschaal worden ingedeeld. De regering wil echter geen verdere concessies doen.

Zo gaat Den Haag zijn derde week zonder openbaar vervoer in. De gevolgen vallen nogal mee. Het weer is gunstig voor een wat langere wandeling. Geweldige verkeersopstoppingen, als gevolg van het toegenomen autogebruik, doen zich niet voor.

Het zijn voornamelijk bejaarden, invaliden en in het algemeen de niet-gemotoriseerden die het meest hinder van de staking ondervinden. Ook de winkels in het centrum klagen over sterk gedaalde omzetten. Tegenover die omzetdaling in het centrum staat echter weer grotere omzet voor de zaken in de woonwijken.

Merkwaardig genoeg lijdt de HTM door deze staking geen verlies. Dat komt door de eigenaardige bedrijfseconomische opzet van het stedelijk openbaar vervoer, dat immers door de overheid zwaar gesubsidieerd wordt.

Vanwege de staking derft de HTM de inkomsten uit de kaartverkoop. Die zijn echter kleiner dan de besparingen aan energiekosten als gevolg van de staking en de niet uit te betalen lonen. Zo is er bij de HTM ook geen financiële drang om zo snel mogelijk met de stakers tot een akkoord te komen.

Dat maakt dat de stakers, niet zoals bij „gewone" stakingen, vanuit een machtspositie kunnen onderhandelen. Dat zou anders komen te liggen wanneer de vervoersbonden zouden besluiten om ook het streekvervoer plat te leggen.

Omdat het bij het streekvervoer om veel grotere afstanden gaat dan bij het stadsvervoer, kunnen de passagiers dan niet zo gemakkelijk gaan wandelen of uitwijken naar taxi's, fietsen of bromfietsen.

Een staking bij het streekvervoer of andere vormen van solidariteitsacties, zou wel eens de noodsprong kunnen zijn waartoe de vervoersbonden overgaan, wanneer ze de HTM-staking dreigen te verliezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.