Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De toerusting tot het predikambt (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De toerusting tot het predikambt (4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij de behandeling van de vakken die aan de Theologische School worden onderwezen, zijn wij nu toegekomen aan de

De ekklesiologische groep

Hiertoe behoren twee vakken:
a.- kerkgeschiedenis. Dit vak onderzoekt de wijze waarop het de kerk des Heeren is vergaan in de bijna twintig eeuwen die sinds de Pinksterdag verliepen. Het biedt een zeer wijd veld, dat om indelingen vraagt die altijd iets kunstmatigs en menselijks zullen houden. Op school wordt twaalf maal tentamen in dit vak gedaan. De eerste twee leerjaren wordt aandacht besteed aan de behandeling van de algemene kerkgeschiedenis en de laatste twee aan de nederlandse, waarbij om begrijpelijke redenen de periode van de Nadere Reformatie veel aandacht krijgt toebedeeld. De opleiding aan onze school is praktisch gericht en dat moet ook zo blijven. Daarom krijgen die facetten van de kerkgeschiedenis in het bijzonder aandacht, die voor onze studenten wanneer zij later in het ambt mogen dienen van betekenis zijn. Zo worden aparte tentamens gewijd aan de persoon van Johannes Calvijn, aan de Synode van Dordrecht en aan het leven en het werk van Alexander Comrie. Ook is er een periode, waarin specifiek wordt gestudeerd op de geschiedenis van ons eigen kerkverband.

b.- kerkrecht. Dit vak zoekt naar de schriftuurlijke lijnen die ons de rechte wijze van de regering van de kerk op aarde bieden. Met nadruk moeten we erop wijzen dat het kerkrecht geen onderdeel is van het wereldlijk recht, maar een geheel eigen en soms zelfs ander karakter draagt. In de artikelen 30, 31 en 32 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis worden de lijnen van het gereformeerd kerkrecht in beginsel uitgezet naar de Schriften. Ook in dit vak maken wij met waardering gebruik van de arbeid van oude gereformeerde theologen uit het begin van deze eeuw. Met name denken we aan de Korte verklaring van de kerkenordening van Joh. Jansen, aan de Kerkelijke Adviezen van F.L. Rutgers en aan de twee delen Gereformeerd Kerkrecht van H. Bouwman. Ook worden de boeken van ds. K. de Gier gebruikt. Nog altijd heeft het uit 1908 daterende boekje De tucht in de kerke Christi van ds. G.H. Kersten zijn waarde; de studenten moeten het dan ook lezen.

De studenten leren wat dit vak betreft goed te onderscheiden tussen de verschillende gradaties die er zijn binnen het gezag van het kerkrecht. Uitspraken van kerkelijke vergaderingen en van kerkrechtdeskundigen hebben bijvoorbeeld wel gezag, maar een minder gezag dan dat van de Heilige Schrift en van de belijdenisgeschriften. Verder moeten de studenten de letterlijke tekst van de DKO goed bestuderen, eventuele minder duidelijke zeventiende-eeuwse woorden en uitdrukkingen opzoeken in de betreffende handboeken, de tekst van de artikelen in eigen woorden kunnen weergeven en zoveel mogelijk de lijnen naar de Schrift en de belijdenisgeschriften kunnen trekken. De derde groep die wij kunnen onderscheiden in de theologische vakken noemen we:

De dogmatologische groep

In deze groep onderscheiden wij drie vakken:

a.- dogmatiek, een vak dat door ds. G.H. Kersten wordt omschreven als de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband der in Gods Woord geopenbaarde waarheden (dogmata). Dogmatiek is op onze school vanouds een van de belangrijkste vakken. Dit is mede veroorzaakt door het feit dat ds. Kersten, die zulk een stimulerende kracht is geweest achter de totstandkoming van de school, een bekwaam dogmaticus was, wiens grote kracht op dit vakgebied lag. Zijn Gereformeerde Dogmatiek wordt als studiemateriaal al vele jaren op de school gebruikt. Maar afgezien van persoonlijke redenen is het vak zélf van groot belang. We leven in een tijd waarin het niet overbodig is dat te benadrukken. Met name onze jonge mensen hebben vaak een a-dogmatische instelling; het moet in de prediking en ook op de catechisatie maar niet teveel over de 'leer' gaan. Men 'kan' daar zo weinig mee in het dagelijkse leven, zo heet het dan. Gods Woord echter hecht veel waarde aan het vasthouden aan de 'gezonde leer'! Naast de dogmatiek van ds. Kersten moeten de studenten op school de gehele Institutie van Calvijn gedurende vier jaar doornemen; ook aan werken als de Redelijke Godsdienst van Brakel wordt aandacht besteed en het heden wordt niet vergeten door regelmatig te verwijzen naar bijvoorbeeld de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van Van Genderen en Velema. Dat de dogmatische geschriften van Alexander Comrie veelvuldig worden onderzocht, zal gezien hetgeen bij het vak Kerkgeschiedenis is gezegd geen opzien baren.

b.- symboliek. Als een apart onderdeel van de dogmatologische groep kan dit vak worden genoemd dat onderzoek doet naar de inhoud en de geschiedenis van de belijdenisgeschriften. Het is te begrijpen dat binnen een beknopte en praktisch gerichte opleiding als de onze ook bij dit vak niet aan alles aandacht kan worden gegeven; onze eigen gereformeerde belijdenisgeschriften hebben absolute voorrang. Zo wordt veel aandacht besteed in het eerste jaar reeds aan de Nederlandse Geloofsbelijdenis en aan de Dordtse Leerregels. In een latere fase van de opleiding krijgen ook de algemene belijdenisgeschriften van de christelijke kerk aandacht.

c- ethiek. Het heeft al vaak vragen opgeroepen dat het vak ethiek dat ons leert hoe wij naar Gods Woord handelen moeten, geplaatst wordt onder de dogmatologische groep. Wat heeft een bij uitstek praktisch vak als ethiek met de leer te maken? Die vraag is gemakkelijk te beantwoorden. Van ouds vormde de behandeling van de Dekaloog, de Tien Geboden, een onderdeel van de geloofsleer. We zien dat reeds in de Heidelbergse Catechismus, waar achtereenvolgens het geloof, het gebod en het gebed worden behandeld. Bij de eerste gereformeerde theologen vinden we daarom vaak geen behandeling van ethische vraagstukken als apart deel van de geloofsleer. Zo behandelt Calvijn de Tien Geboden in zijn Institutie 11, 8. En vele jaren lang is ook op de Theologische School geen aparte docent en geen apart vak ethiek geweest. Onze zo gecompliceerde tijd echter vraagt een grondige doordenking van de vele vragen die op maatschappelijk, kerkelijk en zede lijk gebied op ons af komen. De stroomversnelling van ontkerstening waarin wij met onze kinderen zijn terechtgekomen dwingt ons tot bezinning op tal van onderwerpen die vroeger zo vanzelfsprekend schenen. Bij het vak ethiek draagt onze docent de studenten onder meer op, grondig studie te maken van de wijze waarop gezaghebbende gereformeerde theologen in de catechismusprediking bij de behandeling van de Zondagen 34 tot 44 zijn te werk gegaan. Oude theologen uit vroeger eeuwen geven vaak verrassend heldere en actuele antwoorden op vragen van deze tijd.

Maar ook van het werk van latere ethici als Geesink en hedendaagse theologen als Velema en Douma wordt - zij het kritisch - kennis genomen en soms dankbaar gebruik gemaakt. In het laatste artikel willen we D.V stilstaan bij de vierde groep van de theologische vakken zoals die op onze school worden onderwezen, de diakoniologische groep. Ook willen we dan - zoals beloofd - nog iets zeggen over de studiegang en de examens.

Capelle aan den IJssel,
ds. A. Moerkerken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

De toerusting tot het predikambt (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1997

De Saambinder | 12 Pagina's