Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over ambt en gemeente gesproken (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over ambt en gemeente gesproken (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zijn en doen de ambten?

KERKELIJK LEVEN

In het rapport Berkhof zijn de ambten 'die binnen een christelijke kerkgemeenschap algemeen erkende functies', daarin van alle andere onderscheiden dat zij het 'tegenover van Christus vertegenwoordigen en zo de kerk met gezag bij Zijn genade en bedoelingen bepalen'. Ambten zijn dus hier functies binnen de kerk die tegelijkertijd tegenover de gemeente werkzaam zijn want zij representeren Christus. Dit rapport denkt bij het ambt in de eerste plaats aan de gemeente waarin functies worden vervuld.

In het rapport van Ruler daarentegen wordt wel gesteld dat in het ambt Christus vertegenwoordigd wordt maar er klinken nog drie noties bij door:

a. De Heilige Geest wordt direct bij het ambt betrokken want de Geest baant de weg voor Christus tot ons. En die weg is de functionering van de ambten.

b. Het ambt wordt in dit rapport niet geheel uit de gemeente verklaard. De gemeente speelt alleen een rol in de vorm van de verkiezing tot het ambt. Wel geeft God aan de gemeente de ambtsdrager maar Hij geeft hem uit en door de gemeente. Wezenlijk komt het ambt niet op uit de gemeente maar uit de openbaring van God.

c. Tenslotte wordt ook de band tussen het ambt en de apostelen in dit rapport aangehouden. De apostelen droegen hun getuigenis over aan hun opvolgers en vermaanden hen daaraan trouw te blijven.

Duidelijk blijkt dat dus niet in de allereerste plaats aan de gemeente gedacht wordt in deze visie op en beschrijving van het ambt. Dat laatste heeft een veel zelfstandiger positie tegenover de gemeente dan in het rapport Berkhof.

Reformatorische visie

Wie onbevangen van de beide ambtsrapporten kennis neemt zal moeten vaststellen dat het rapport van Ruler veel dichter bij de klassiek gereformeerde kijk op het ambt en bij wat Calvijn daarover dacht en schreef staat dan het rapport Berkhof.

De lijn is duidelijk zoals ook in het klassieke bevestigingsformulier wordt geleerd niet vanuit de gemeente naar het ambt maar vanuit de ambtelijke dienst naar de gemeente. God gebruikt door een bijzondere genade de dienst van mensen om uit het verdorven menselijk geslacht een gemeente te roepen en te vergaderen tot het eeuwige leven. Legt ook Calvijn hierop alle nadruk.

opmerkelijk is dat deze nergens het ambt ziet of aanduidt als vertegenwoordiging van Christus in de gemeente! Maar zakelijk is deze wel aanwezig als we denken aan de zo prachtige woorden van de Geneefse hervormer: 'Als de dienaar zijn mond opent om het Evangelie te verkondigen begint het bloed van Jezus in de kerk te druppen'. Maar bij Calvijn ligt als het om en over het ambt gaat nog meer nadruk op de vertegenwoordiging van God - door de uitlegging van Zijn verborgen wil, de bediening van de hemelse leer - dan op de representatie van Christus. Wie dit bij Calvijn wil nalezen verwijs ik naar zijn Institutie, boek IV, 3, 1 en ook IV, 1 en IV, 1, 5. Sterk houdt Calvijn het bijzonder ambt en het apostelambt bij elkaar.

Nog eens het rapport Berkhof

Ik maakte u al duidelijk dat in dit rapport het ambt sterk gezien wordt als functie in en van de gemeente. Het ambt wordt daarin gezien als 'dienst in het kwadraat'. Het ambt is als bemiddeling een dienst ten dienste van het dienen door de gehele gemeente, in de dienst van gemeenschap en dienst. Zo kan het ambt opgesloten blijven in de gemeente daar de lijn vanuit God naar de gemeente toe ontbreekt.

Het ambt staat helemaal in dienst van de gemeente om de heiligen toe te rusten in dienstbetoon. In de diaconia krijgt de representatie van Christus pas en eigenlijk alleen gestalte. Veel te weinig aandacht en plaats krijgt denk ik de ambtelijke bemiddeling en overbrenging van het heil naar de gemeente toe, anders gezegd het tegenover van ambt jegens de gemeente.

Het hart van de zaak

Daar het rapport Berkhof de gedachte dat de ambtsdragers die kwamen na de apostelen die zelf ooggetuigen waren het heil in Christus kunnen bemiddelen geheel afwijst terwijl het rapport van Ruler dat wel duidelijk stelt is het hart van de zaak. Het eerste rapport zegt dat het gezag van de apostelen geheel is over gegaan op de nieuwtestamentische geschriften en niet op personen die na hen kwamen. Kan men dit zo stellen? Is ook kerkhistorisch vol te houden dat het gezag van de apostelen voortleeft in de geschriften? Maar al die eeuwen dan waarin in de gemeente geen bijbels waren en waarin de gemeenten helemaal afhankelijk waren van en aangewezen op de mondelinge verkondiging van de kerkelijke ambtsdragers? En zendt God niet ook personen, mensen, zendelingen uit met de boodschap, opgetekend in de geschriften?

Juist de Reformatie erkende voluit het gezag van de Heilige schrift maar niet minder dienaren van het Evangelie als mannen van God. Er is het normerende gezag van het Woord en het genormeerde gezag van de ambtsdrager. Zo blijft de horizontale met de verticale lijn in het ambt bijeen, de lijn van God naar de mens, de dienaar en door hem de gemeente en die van de gemeente naar de ambtsdrager.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Over ambt en gemeente gesproken (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's