+ Meer informatie

Menselijk falen oorzaak van ongelukken

Drie gekantelde tankauto's met gevaarlijke stoffen in vier d^en

4 minuten leestijd

DRIEBERGEN/DEN HAAG - Vrijdag kantelde een tankwagen met benzine, zaterdag verongelukte een truck met trichioormetliaan en gisterochtend ging een combinatie geladen met zwavelzuur op zijn kant. Drie ongelukken met gevaarlijke stoffen op een rij. „Een toevallige samenloop van omstandigheden", zegt een woordvoerder van de rijkspolitie in Driebergen.

Van de drie incidenten was aan het ongeluk vrijdag in Amsterdam het meeste gevaar verbonden. De vrachtwagen die vrijdagmiddag in het westelijk havengebied kantelde, was geladen met 40.000 liter benzine. Bij het ongeluk kwam een hoeveelheid benzine vrij. Een kleine vonk zou toen voldoende zijn geweest om een vernietigende explosie te veroorzaken.

Vervoerders van gevaarlijke stoffen herinneren zich nog maar al te goed hoe in 1987 in het Duitse Herborn een tankwagen met benzine een ijssalon binnenreed. Daarbij vielen vier doden. De vuurzee waarmee het ongeluk gepaard ging, veranderde de wijde omgeving in een rokende puinhoop. Oorzaak was een te heet geworden rem, waardoor de van een helling af rijdende tankwagen niet meer te bedwingen was.

Raadsel

Hoe het ongeluk in Amsterdam is ontstaan, blijft nog een raadsel. De chauffeur heeft verklaard dat de wagen plotseling kantelde toen hij optrok. Voor politie en brandweer is het nog onduidelijk hoe de wagen, die niet harder gereden zou hebben dan 20 kilometer, uit zichzelf kon omvallen.

Meer zekerheid is er over de toedracht van het ongeluk dat zaterdag op verkeersplein Lunetten, bij Utrecht, plaatsvond. De chauffeur kwam in de berm terecht van de oprit richting Breda, verloor de macht over het stuur en sloeg om. Volgens de tachograaf reed de vrachtwagen met een snelheid van 100 km/u.

Het ene compartiment van de tank was geladen met trichloormethaan, het andere met alcohol. Er ontstond een lekkage. Een politie-agent, die de lichtgewonde chauffeur uit zijn cabine bevrijdde, kwam in contact kwam met trichloordamp. Hij kreeg ademhalingsmoeilijkheden en moest voor behandeling naar het ziekenhuis. Trichloormethaan is giftig en brandbaar.

De politie heeft sterke vermoedens dat de chauffeur niet alleen alcohol vervoerde, maar het ook had ingenomen. De bedoeling was dat hij in het ziekenhuis een bloedproef zou ondergaan. Zo ver liet de 32-jarige chauffeur uit Rockanje het niet komen. Toen men hem even alleen liet, nam hij de benen. Bij het vervoer geldt de menselijke factor als de meest onberekenbare.

Een in slaap gevallen chauffeur veroorzaakte het ongeluk dat gisteren voor enorme files op de A-2 bij Maarssen zorgde. De gekantelde tankwagen, geladen met zwavelzuur, blokkeerde beide rijstroken. Zwavelzuur is een uiterst agressieve verbinding. De (Duitse) chauffeur kreeg de vloeistof over zijn beide voeten toen hij de wagen wilde inspecteren. Hij moest met brandwonden in het ziekenhuis worden opgenomen.

Een woordvoerder van de Algemene Verkeersdienst (AVD) in Driebergen ziet geen verband tussen de drie ongelukken in vier dagen tijd en spreekt van „een toevallige samenloop van omstandigheden". Voor zover bekend was de technische staat van de verongelukte wagens in orde. Ook heeft de politie bij de ongelukken van zaterdag en gisteren geen overtreding van de Rijtijdenwet geconstateerd. Het onderzoek naar het ongeluk van vrijdag is nog niet afgerond.

In de wereld van de gevaarlijke stoffen geldt de menselijke factor als de meest onberekenbare. „Menselijk falen lijkt ook nu weer de boosdoener", zegt de AVD.

Chauffeurs moeten een speciale opleiding volgen om met gevaarlijke stoffen te mogen rijden. De auto's moeten voldoen aan strenge voorschriften. „We voeren in samenwerking met het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen regelmatig steekproeven uit. Die leveren geen verontrustende aanwijzingen op ten aanzien van naleving van de regels", aldus de AVD-woordvoerder.

Druk

„In de transportwereld is altijd sprake van een zekere druk. Goederen moeten vaak op een bepaalde tijd op de plaats van bestemming zijn en daardoor kunnen rust- en rijtijden in het gedrang komen", zegt districtshoofd C. de Winter van het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen. De ongelukken van de laatste dagen vonden alle drie plaats in het district waarvan De Winter hoofd is.

Toch zegt De Winter geen aanwijzingen te hebben dat er steeds vaker de hand wordt gelicht met de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. „Wij hebben niet de indruk dat er onaanvaardbare dingen gebeuren. Uit controles blijkt dat men zich over het algemeen redelijk aan regels en rijtijden houdt. Natuurlijk is er sprake van een zekere druk op de chauffeurs maar die is niet zo groot als in andere sectoren, zoals in de bloemen. Als er bedrijven zijn die het niet zo nauw nemen, zijn we die gauw genoeg op het spoor. Soms kunnen we zelfs voorkomen dat die wagens de poort van het bedrijf verlaten".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.