Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Asa en Hizkia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Asa en Hizkia

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen:2 Kronieken 16:12; 2 Kronieken 32:24 en Jesaja 38

Als we hoofdpijn hebben, nemen we een asperientje. Als we erger ziek worden, roepen we de dokter. Als iemand een hartinfarct krijgt, vinden we het een hele geruststelling als de ambulance arriveert. Nu wordt er tenminste wat gedaan en is deskundige hulp dichtbij. En de Heere? Vragen we naar Hem? Misschien komt het pas aan het eind van de dag bij de dagsluiting in ons op dat we aan de Heere moeten vragen of Hij genezing wil schenken en daartoe de middelen wil zegenen. Of: misschien bad jij stilletjes op een verborgen plekje al eer dat de ambulance er was.

Zieke koningen

Iedereen kan ziek worden. Ook een koning. Ook jij en ik. Geloven we dat'?

In de Bijbel lezen we ook van koningen die ziek werden. Over twee koningen uit het huis van David, Asa en Hizkia. wil ik dit keer iets schrijven. En dan speciaal over hoe zij met hun ziekte omgingen tegenover de Heere. Dat was namelijk totaal verschillend.

Asa

Van koning Asa worden veel goede dingen beschreven. Lees maar in 2 Kronieken 14 (:2 e.v.) en 15 (o.a. : 8-l2).

Maar in de laatste jaren van zijn regeerperiode wordt het anders, zoals blijkt uit 2 Kronieken 16. Dan gaat hij helaas de Heere verlaten en op mensen steunen.

Als een profeet hem daarover vermaant, wordt hij boos (16:10).

In deze tijd komt er ook een ernstige ziekte in zijn leven. „Asa nu werd krank aan zijn voeten, tot op het hoogste toe werd zijn krankheid".

Alleen de medicijnmeesters

En dan laat de Heilige Geest. Die alle dingen weet, ook de diepste gedachten en bedoelingen van Asa. dit opschrijven: „Daartoe ook zocht hij de Heere niet in Zijn krankheid, maar de medicijnmeesters".

Wat erg wanneer het zo van iemand gezegd moet worden.

Natuurlijk mogen wij bij ziekte een arts raadplegen. De Heere Jezus zegt Zelf dat degenen die ziek zijn de medicijnmeester nodig hebben (Mattheus 9:12). Hij veroordeelt dat niet.

Integendeel. Wel is het zo dat we ook dan niet zonder Zijn zegen moesten kunnen. „Ken Hem in al uw wegen". En als we dat niet doen. miskennen we Hem. Dat wordt hier op schrijnende wijze van Asa beschreven. Ook voor ons een spiegel.

Hizkia

Laten we daarnaast ook eens letten op koning Hizkia. Zijn levensgeschiedenis is voor ons in veel opzichten wel bekend. Ook van hem is veel goeds te zeggen (zie maar 2 Kronieken 29-32). En ook in zijn leven /.gebeurt het dat hij ernstig ziek •: Ordt. „Tot stervens toe", staat • 'er in 2 Kronieken 32:24.

Maar van hem laat de alwetende Heilige Geest opschrijven: „En hij bad tot de Heere". Wat groot als dat van iemand gezegd kan worden.

Zegen over de middelen

Nu moeten we er op letten, dat het gebed tot de Heere het gebruik van de medische middelen niet uitsluit. Integendeel. De Heere geeft juist de opdracht een medische handeling te verrichten en wil daaraan Zijn zegen ter genezing verbinden.

Op het gebed doet de Heere grote wonderen. Dat is nog zo. Daarom is het gebed of de Heere medicijnen en medische zorg wil zegenen, beslist niet zinloos. Echter: soms gaat ondanks medische behandeling en gebeden die gedaan worden, het ziekteproces toch door. Het kan heel moeilijk zijn dan te erkennen: „Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede". (Dat moesten we trouwens boven al onze gebeden zetten!).

Het kan ook gebeuren dat iemand niet bidt en dat toch de medicamenten een genezende uitwerking hebben. Niet bidden, komt helaas ontstellend veel voor. En dan is het toch de Heere Die genezing werkt.

Heel erg is het. dat Hem daarvan dan niet de eer wordt gegeven. Zo zal het toch in ons leven niet gaan? Of maar al te vaak?

Natuurlijke en geestelijke

Van Hizkia lezen we in Jesaja 38 nog iets rondom zijn ziekte. En dat andere is van grote betekenis. Hij mag rondom deze ziekte een rijke geestelijke les van de Heere ontvangen. Van Asa lezen we dat helaas niet. Hij bad ook niet en had de Heere immers niet nodig in zijn ziekte. Wat is dat erg. Als iemand in het natuurlijke de Heere niet nodig heeft, dan blijkbaar ook niet in het geestelijke.

De dood aangezegd

Als Hizkia ziek wordt, komt de profeet Jesaja hem vertellen dat

hij sterven zal. Wat zouden wij doen'? In paniek raken: geheel ontredderd zijn? Of zouden we boos worden, of onverschillig misschien?

Hizkia gaat bidden. En eerst gaat hij dan aan de Heere voorstellen hoe de vruchten van de vreze Gods in zijn leven toch zichtbaar geworden zijn. Dat moeten we niet uitleggen alsof hij op farizeese manier zijn eigen gerechtigheid aan de Heere zou gaan voorstellen. Nee. Hizkia zoekt houvast. Hij zoekt de Heere te bewegen door het werk der genade dat in zijn leven is zichtbaar geworden aan de Heere voor le houden.

Geen houvast aan bekering

Maar dat geeft geen houvast. Als het er op aan gaat komen, helpen onze keuze voor de Heere. onze bekering en onze geestelijke uitreddingen en ervaringen ons niet. Want als we ..tot de poorten des grafs heengaan" (Jesaja 38:10). is er iets anders nodig. Dan is er gerechtigheid nodig. In de poort, de plaats van het gericht, wordt recht gesproken. Nu. als dat gaat gebeuren over Hizkia's leven, dan gaat het niet goed.

Gerechtigheid nodig

Als een mens door God in het gericht betrokken wordt, houdt hij niets over dan schuld. Dan is er de vloek van de Wet van God. omdat we tegen alle geboden gezondigd hebben. Dan zijn wijzelf, en niet Adam, de rebel die hoogmoedig en moedwillig tegen God in opstand kwam. Dan benauwt satan door ons toe te schreeuwen dat we voor hem gekozen hebben. Ons geweten beschuldigt ons vanwege heel ons leven en heel ons zijn voor God. Dan is er maar een waarheid: God moet en zal ons verdoemen, want „Hij wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede". Waar de Heilige Geest deze dingen gaat leren, kom! er ook een instemmen met dit onderwijs. Niet vanzelf: niet uit onze natuur. Maar dan is het de Heilige Geest Die onze hoogmoedige en op zelfbehoud gerichte weerstand, die wc tot het uiterste zoeken vol te houden, gaat breken. Zo worden we door de Heere Zelf overwonnen en ingewonnen.

Dan gaan we Hem recht en gerechtigheid toeschrijven.

Pascha gevierd

Maar Hizkia was toch een kind van God? Dat is zeker waar. Dat was in zijn leven zichtbaar geworden. Wat nam hij het werk der reformatie ter hand. Hij had zelfs het paasfeest gevierd. En dat met een volkomen en verwonderd hart.

Zodanig dat besloten werd er een week aan toe te voegen. Dat dit geloofswerk geweest is bij Hizkia. mogen we zeker wel aannemen.

Maar nu komt het er op aan. Nu moet hij tot de poorten des grafs heengaan (10). Nu God hem in Zijn recht tegenkomt, ziet Hizkia Hem „gelijk een leeuw, alzo zal Hij al mijn beenderen breken" (13). En Hizkia kan niemand anders de schuld geven dan zichzelf: „Ik heb mijn leven afgesneden" (12).

Als een mens vanwege het recht Gods verloren moet gaan en hij komt dan toch aan Gods kant, hij wordt het dan toch met Hem eens. dan is dat door de verbrekende en inwinnende kracht van de Heilige Geest,

Goede dingen opsommen kan Hizkia niet meer. Zijn bidden wordt piepen en kirren (14). Hij houdt slechts een heel kort gebed over in deze onderdrukking. Een schreeuw tot God om God: „O Heere. wees Gij mijn Borg". Alleen de Heere... Hem loslaten kan niet.

Genade ontvangen

Is het nu afgelopen met Hizkia? Neen. nu mag hij het loflied aanheffen. Nu mag hij door het geloof ervaren Wie zijn God is. „Gij hebt mijn ziel liefelijk omhelsd: want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen" (17).

Zijn ziel gered, ja zelfs liefelijk omhelsd. Door de HEERE, de trouwe Verbondsgod. Zei Thomas het niet: „Mijn Heere en mijn God". In de grootste nood blijkt Wie God is. Wat is het geloof een wonderlijk iets. Juist dan. Alleen door de Heilige Geest.

Gods lof bezongen

Al zijn (persoonlijke!) zonden weggeworpen. Daar denkt God nooit meer aan. Om Jezus' wil. Dat heeft Hem het leven gekost. Wat een onuitsprekelijke liefde van deze Borg.

Hizkia kan het geluk niet op. Met God verzoend. Gered. Zijn Borg ontvangen. De Heilige Geest geeft hem van al deze grote weldaden de zekerheid door het geloof.

Hij zingt ervan. ..De levende, de levende, die zal U loven, gelijk ik heden doe" (19). De HEERE krijgt dc eer.

„Daarom zullen wij op mijn snarenspel spelen in het huis des Heeren" (20).

Capelle aan den IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1993

Daniel | 32 Pagina's

Asa en Hizkia

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1993

Daniel | 32 Pagina's