Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondebesef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zondebesef

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is zondebesef nodig? Is het niet genoeg dat Christus aan het kruis voor de zonde heeft betaald? Hoe groot moet mijn zondekennis zijn?

Zoals je ziet heb ik je brief samengevat in de bovenstaande drie vragen. Het zijn vragen die met de regelmaat van de klok gesteld worden. En het zijn bepaald geen onbelangrijke vragen.
De vragen met betrekking tot zondekennis hangen onder andere samen met verschillende misvattingen die er leven rondom dit onderwerp.
Eén zon misvatting is bijvoorbeeld als zou zondekennis een voorwaarde zijn om tot Christus te mogen komen. De Bijbel leert duidelijk dat er geen enkele voorwaarde is, om de eenvoudige reden dat dan niemand zalig zou kunnen worden. Wij zijn immers niet in staat om uit onszelf ook maar aan de minste voorwaarde te voldoen, want wij liggen dood in zonde en misdaden. Alles wat we meer hebben is genade. Christus vervult alle voorwaarden

Een andere misvatting is dat zondekennis niet nodig zou zijn. De Bijbel leert ons heel duidelijk dat zondekennis noodzakelijk is. Ik noem Jeremia 3 vers 13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden. De Heere vraagt niet dat het volk Israël zelf moet zorgen voor zondekennis. Maar toch wel dat er een oprechte belijdenis van en verdriet over de zonde moet zijn.
Ik noem ook een tekst uit het Nieuwe Testament. Johannes schrijft in zijn eerste brief, het eerste hoofdstuk vers 9: Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonden vergeeft en ons reinigt van alle ongerechtigheid. Hier wordt een duidelijke koppeling gelegd tussen zondebelijdenis en zondenvergeving. Als we onze zonden niet belijden hoeven we niet op vergeving te rekenen.
Onze belijdenis moet ook oprecht zijn. Ik bedoel: er moet wel besef zijn dat je zondaar bent. Wie zonde belijdt moet weten wat hij belijdt. Anders is zijn belijdenis alleen maar een show. Zondevergeving gaat niet buiten de zondaarsbeleving om.

God vergeeft onze zonden niet automatisch. Hiermee heb ik de vraag beantwoord waarom het niet voldoende is dat Christus aan het kruis gestorven is. Wij hoeven niets aan het offer van Christus toe te voegen. We zouden het ook niet kunnen. Maar het is wel nodig dat we persoonlijk op Zijn offer leren rusten en vertrouwen.
God duwt Zijn genade ons niet in handen. Hij behandelt ons niet als dieren. Dieren drijf en dwing je een bepaalde kant op. Zo doet God met ons niet. Hij behandelt ons als mens. Hij appelleert op ons verstand, onze wil, ons gevoel, ons hart. Hij maakt ons niet zalig in een soort coma-toestand. Hij behandelt ons niet als een stok of blok (lees het prachtige artikel 16 uit de Dordtse leerr. Hoofdstuk III/IV). God overtuigt ons van de noodzaak van genade. God beweegt ons tot geloof. En geloven is vluchten tot Jezus. God doet dat niet voor ons. Wij moeten zelf vluchten. En vluchten doe je wanneer je in gevaar bent. Geloven is komen tot de Medicijnmeester. We gaan naar de dokter als we ons ziek voelen.
Zondekennis is geen voorwaarde. De Heere zegt niet dat Hij ons alleen dan zal helpen wanneer we voldoende zondekennis hebben. Maar zondekennis is wel nodig om ons tot Jezus te doen gaan.

Heb je zorgen omdat je zo weinig zondekennis hebt, vlucht dan tot Jezus. Heb je verdriet omdat je zo weinig last hebt van je zonde, vlucht dan tot Jezus.
Bij Hem is genade. Hij wil allen helpen die om Zij hulp verlegen zijn. Hij is het die je zondebesef geeft. Je kan en hoeft het niet zelf eerst te maken. Hij geeft het. Denk aan de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw (Johannes 4). Zij zegt dat Jezus haar heeft gezegd alles wat ze gedaan heeft (Joh.4:29). Heel haar zondige verleden is tijdens het gesprek dat zij met Jezus had blootgelegd.

De volgende keer hoop ik verder in te gaan hoe zondekennis ontstaat.
Ik eindig deze keer met een woord van James Fraser: Indien God een ziel ziet komen, steunende op zijn berouw en zondekennis, Hij zal hem niet ontvangen. Indien God een zondaar ziet komen met de grootste en vuilste zonden beladen, doch steunende op Zijn evangeliewoord, Hij zal hem ontvangen.

Voor deze rubriek kun je vragen insturen. Schrijf of mail naar Terdege Jouw vragen, Postbus 75, 7300 AB Apeldoorn; redactie@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 oktober 2007

Terdege | 92 Pagina's

Zondebesef

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 oktober 2007

Terdege | 92 Pagina's