Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Het expressieve effect van de synthesizer
In Maurik krijgt elektronica zelfstandige functie als supplement van het pijporgel
Het pijporgel en de elektronische synthesizer hebben van alles met elkaar te maken, is de overtuiging van Willem Tanke, docent hoofdvak orgel aan het Utrechtse Conservatorium en expert op het gebied van moderne orgelmuziek. "Met zijn registers en de programmeerbare klankcombinaties is het klassieke pijporgel als het ware de voorvader van de synthesizer". Deze opzienbarende mening kreeg vorige week handen en voeten in de rooms-katholieke kerk van het Betuwse Maurik bij het inwijdingsconcert van het eerste Nederlandse pijporgel met midi-synthesizer. Een voorproefje van de orgelcultuur na het millennium?
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1998
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1998
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's