Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De afgewentelde steen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De afgewentelde steen

Marcus 16:4 "En opziende zagen zij, dat de steen afgewenteld was"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Dat is het wonder van Pasen: de steen was afgewenteld. Hoe heerlijk wordt de betekenis van het opstandingsevangelie hierin verklaard! De steen lag verzegeld voor het graf. Daarachter lag Christus begraven. Voor het geloof een vast bewijs dat Hij waarlijk gestorven was. De vijand wilde echter door middel van de steen Jezus in het graf houden. Zijn werk en invloed was definitief voorbij. Ze verblijdden zich in Zijn totale nederlaag. Leeft het soms ook in ons, dat we Hem in de dood willen houden? Blijven we in ongeloof en onbekeerlijkheid omdat een levende Jezus ons niet past? Het moet Pasen bij ons worden! Als we Hem in de dood willen houden, hetzij vroom of goddeloos, zullen we tot onze ontzetting eenmaal moeten ervaren dat Hij leeft en macht heeft over dood en leven. Want de steen voor het graf is afgewenteld. Het zegel van de tegenstand, de macht der vijandschap en het zegel des doods is verbroken!

De steen is afgewenteld omdat Jezus Christus Zijn Borgwerk heeft volbracht. Hij is de weg van de lij dene Knecht des Heeren gegaan. Hij werd de Man van smarten, dragende onze krankheden en smarten. Om onze overtredingen is Hij verwond. Om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. Hij is het ware Paaslam, dat Zichzelf als zoenoffer gaf. Aan het vloekhout des kruises riep Hij uit: het is volbracht! Daarom werd vanuit de hemel de steen afgewenteld. Aan Gods gerechtigheid is volkomen genoeg gedaan. De Vader wekt Zij n Zoon op uit dood en graf, want Hij is voldaan met het werk van Zijn Zoon. De afgewentelde steen is het Goddelijk zegel op de voldoening van Christus. Pasen is Gods Amen over Golgotha. Hier is eeuwig geldende gerechtigheid in de Opgestane! Is dat niet bemoedigend voor u die met uw ongerechtigheid tobt? Die uw zonde maar niet van u af kunt wentelen? Waar de nood in het hart leeft: hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God? In de levende Christus is volkomen verzoening voor zondaren. Hoe heeriijk, in de onvolkomenheid van eigen gerechtigheid, genoeg te krijgen aan de gerechtigheid van Christus. Alles afgewenteld! De schuld Uws Door ds. J. P. Boiten, Schiedam volks hebt Ge uit Uw boek gedaan, ook ziet Gij geen van hunne zonden aan. Bekleed met de mantel der gerechtigheid. God is het Die rechtvaardig maakt door Zij n levende Zoon. Opgewekt om onze rechtvaardigmaking!

De steen is afgewenteld opdat Christus de Levensvorst zou zijn. Hij mag opstaan in eeuwige heeriijkheid. Vanwege het lijden des doods was Hij een weinig minder geworden dan de engelen. Nu schittert Zijn koninklijke macht en glorie. Wat glans, wat majesteit hebt Gij die Vorst bereid! Zo leeft Hij eindeloos. Het doel van Pasen is: daar is leven uit de doden. Opdat zij die dood zijn in zonden en misdaden levendgemaakt zouden worden met Hem. Naar Zijn belofte: ik leef en gij zult leven. Ziet u zo de afgewentelde steen als teken dat de dood is overwonnen? O, rijk Paaswonder voor hen die het leven niet meer in eigen hand kunnen houden, die de dood voor ogen hebben. Hij is opgestaan opdat gij zoudt leven in heerlijkheid voor eeuwig.

De steen is afgewenteld zodat het graf opening krijgt naar het leven. Christus verrees uit het graf om het leven uit te delen, zodat heil en vrede, licht en troost uit Hem vloeien. Hij schenkt Zijn weldaden. Wij brengen het niet verder dan dood en graf. Wie redt zijn ziel van het graf? Het graf als voorportaal van het verderf. Dat graf dat nooit meer open kon en afgesloten is met de steen van onze ongerechtigheid. Daarin is Christus afgedaald. Daaruit is Hij opgestaan. Uw dood, uw graf is overwonnen, kind van God. U gaat misschien ongetroost voort, zoekende de Levende bij de doden. Zie de afgewentelde steen! Het kan niet uitblijven. Vanuit het graf: opening naar het leven. Stromen van zegen vloeien uit Hem. Hij schenkt Zijn vrede en Zijn Geest. Nu vangt het nieuwe leven aan. Kwam het nog niet tot deze doorbraak? Zijn er zo vele stenen die het ware leven belemmeren? Wat kan er dan een zuchten zijn: hoe wordt de steen afgewenteld? Zo maakten ook de vrouwen op de vroege paasmorgen hun gang naar het graf.

Maar wat een verrassend wonder: de steen was afgewenteld voordat zij het graf bereikten! Trekkende liefde drong de vrouwen verder te gaan. Maar ze waren met vrees beladen. Wie zal de steen afwentelen? Die grote zware steen zou een belemmering voor hen zijn om hun Heere te dienen met hun specerijen. Die steen zou scheiding maken tussen de Heere en hen. Zo gaat het met vele zoekende zielen die op hun weg naar de Heere zulke stenen ontmoeten. De stenen van kruis en beproeving kunnen groot zijn. Is de Heere tegen mij? Vergeet Hij mij niet? De stenen van zonde en schuld kunnen zwaar drukken. Zou God Zijn gena vergeten? Zal ervoor mij nog ontferming zijn? Kinderen Gods kunnen worstelen in de aanvechting. Zo biddeloos en niet te kunnen spreken van 's Heeren leidingen. Satan wijst op de zonden die de Heere in de weg staan. Wat een steen! Daar is ook de steen van de twijfel. Is mijn werk wel in waarheid? Is mijn strijd wel de goede? Maar hoe groot de stenen ook kunnen zijn, en hoe de blijdschap en hoop ook kunnen zinken; de ware zoekers houden aan! Gelijk het bezwaar van de steen de vrouwen niet kon tegenhouden. En wat viel het mee! Het eerste wat ze zagen was de afgewentelde steen.

Houdtaan, uw hart zal leven! De Heere biedt uitkomst. Voor de Opgestane is geen steen te zwaar. Hij helpt en troost en redt uit alle nood, zelfs van de dood. Wat een wonder: zo wordt het een zalig Pasen, waar de Heere de stenen afwentelt. Wat Hij opent zal niemand sluiten. De steen blijft afgewenteld totdat Hij wederkomt om te oordelen. Hij Die de sleutels der hel en des doods heeft. Zo haast u! Voor Gods volk is het een rijke troost: de steen blijft afgewenteld totdat ook de laatste vijand, de dood, teniet gedaan zal zijn. Dan is de dood voor eeuwig verslonden tot overwinning. Halleluja!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 april 1987

Terdege | 64 Pagina's

De afgewentelde steen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 april 1987

Terdege | 64 Pagina's