Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Centralist op de  regionale alarmcentrale

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Centralist op de regionale alarmcentrale

'Mijn beroep'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Met de ambulancedienst, goedenavond..." Misschien heb je het alarmnummer 1-1-2 wel eens gebeld, en weet je nog wie je aan de lijn kreeg en wat er allemaal gevraagd werd. Of was je zo gespannen dat je het niet precies meer weet? De meesten van jullie hebben het gelukkig nog nooit gebeld, maar als je het ooit eens moet doen, wie krijg je dan eigenlijk aan de lijn?

Bijna 100.000 meldingen per jaar

Als je 1-1-2 belt en vraagt naar de ambulance of de brandweer in Rotterdam, dan word je doorverbonden met de Regionale Alarmcentrale (RAC). Hier komen alle meldingen binnen voor de regio Rotterdam Rijnmond en er worden jaarlijks 14.000 meldingen voor de brandweer en ruim 85.000 meldingen voor de ambulance verwerkt. Dit zijn dan meldingen van een omgewaaide boom, tot een ernstig verkeersongeval of een uitslaande brand. Ook komen bij ons de meldingen binnen voor de traumahelikopter, die we dan alarmeren voor alle ernstige ongevallen in Zuid-Nederland.

 

Aangebrande pannenkoeken

Een brand wordt meestal gemeld via 1-1-2, of door de politie of de havendienst. Bij een brandmelding via 1-1-2 vragen wij altijd de naam en het telefoonnummervan de melder. Als we twijfelen of het wel waar is, belt een collega meteen het nummer terug en zo controleren we of het geen valse brandmelding is.

Afhankelijk van de locatie en wat er aan de hand is, bepalen we welke brandweerpost en welk materiaal we moeten alarmeren. Voor een containerbrand wordt er bijvoorbeeld een tankautospuit gestuurd en voor een melding van een auto met mensen te water een waterongevallenwagen met duikers en een boot, een ladderwagen en een tankautospuit.

Veel bedrijven, ziekenhuizen, winkels en andere instellingen hebben tegenwoordig een (verplichte) automatische brandmeldinstallatie. Door middel van rookmelders wordt een brand automatisch gemeld op de alarmcentrale en kunnen we meteen een brandweerwagen sturen. Als er achteraf geen brand blijkt te zijn, maar de pannenkoeken zijn bijvoorbeeld aangebrand of er zit stof in de brandmelder, dan wordt dit aan de brandweerwagen gemeld. Deze zet dan zijn sirene en zwaailicht uit, en gaat even kijken voor een onderzoek.

 

Meldersinstructie

Een ambulance kan eveneens aangevraagd worden via 1-1-2. De politie of de havendienst, maar ook ziekenhuizen, verloskundigen, huisartsen en psychiaters kunnen dit doen. Overdag zijn er in de regio ongeveer veertig ambulances paraat. Dat lijkt veel, maar als het druk is rijden ze bijna allemaal. We moeten de vrije ambulances dan zo over het gebied verdelen dat ze bij een noodgeval overal binnen vijftien minuten aanwezig kunnen zijn. Lang niet altijd sturen we direct een ambulance als iemand 1-1-2 belt.

Alleen bij acuut levensgevaar doen wij dat wel. We geven de melder zonodig instructie in wat hij kan doen tot de ambulance er is. Wij houden dan de melder aan de telefoon en vertellen bijvoorbeeld hoe hij een ernstige bloeding kan afdrukken of hoe hij moet reanimeren bij een patiënt met een hartstilstand. Het is dan groot als je mag ervaren dat je op zo'n moment een middel bent in Gods hand om je medemens te helpen. Het komt ook voor dat iemand een ambulance belt, omdat hij bijvoorbeeld al een aantal dagen buikpijn heeft. Wij kunnen dan adviseren om contact op te nemen met de huisarts. Als mensen zich niet begrepen voelen en ze willen toch perse een ambulance, dan gebruiken we speciale gesprekstechnieken om zo'n melder te kunnen overtuigen. Ook als mensen erg in paniek zijn, staan we ze op een speciale manier te woord, zodat we ze kunnen kalmeren en kunnen verstaan.

 

Betrekkelijkheid

Werken op de alarmcentrale is een beroep met veel verantwoordelijkheid. Vaak telt iedere seconde en zeker als er veel meldingen tegelijk verwerkt moeten worden is de werkdruk hoog. Voortdurend word je bepaald bij de betrekkelijkheid van het leven.

Ondanks alle geavanceerde technieken en moderne middelen leer je heel duidelijk dat je als mens niet de mogelijkheden hebt om iemand te kunnen redden. Al verwacht men van ons nog zo veel, het is God alleen, Die ons daartoe de kracht en gelegenheid wil geven.

Welzalig hij, die al zijn kracht

En hulp alleen van U verwacht,

Die kiest de welgebaande wegen.

 

Ko van der Maas, Centralist Regionale Alarmcentrale Rotterdam Rijnmond

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 oktober 2000

Daniel | 32 Pagina's

Centralist op de  regionale alarmcentrale

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 oktober 2000

Daniel | 32 Pagina's