+ Meer informatie

CD-select

4 minuten leestijd

Disc 1: Gulpen, St. Petruskerk: Andriessen, Langlais - Eindhoven, Stadskerk St. Cathrien: Messiaen Maastricht, St. Joannes Boscokerk: Lübeck, Pachelhel, Krebs - Helmond, St. Lambertuskerk: Clérambault- Wouw, St. Lambertuskerk: Scheidemann, Krebs, C.P.E. Bach. Disc 2: Houthem-St. Gerlach, St. Gerlachuskerk: Balbastre, Eberlin, Bouttny - Limbricht, St. Salviuskapel: V.d. Kerckhoven, Stanley - Maastricht, St. Servaaskerk: Sweelinck, V.d. Kerckhoven, Böhm, Mozart, Saint-Saëns. Ruim twee uur gevuld met drie eeuwen muziek. Het bekende Thema met Variaties van Hendrik Andriessen staat als een huis. Na een zacht en mooi gespeelde "Paraphrase sur Salve Regina" van Langlais komt Messiaen aan bod. Van die klankwereld moet je (leren) houden. Als de laatste tonen van een deel uit "Meditations sur Ie mystère de la Sainte Trinité" ijle lucht zijn opgelost, wordt met stevig pedaalwerk het Preambulum in G van Lübeck aangekondigd.De Franse barok doet mee met Suite du premier Ton van Clérambault, waarna Scheideman, Krebs en C.P.E. Bach deze disc afronden. Op de tweede disc komen, naast bekenden als Sweelinck, Mozart en Böhm, ook wat onbekendere componisten aan bod. J.E. Eberlin (1702-1762) schreef mooie muziek, en de Zes versus primi toni van A. van den Kerckhoven (1621-1701) zijn de moeite van het beluisteren Alle genoemde cd's zijn bij de muziekhandel te koop of te bestellen, tenzij anders vermeld. zeker waard. Het geheel wordt juichend afgesloten met twee van de drie "Préludes et Fugues" van SaintSaëns. De bespelers zijn vakmensen en op de orgels kun je (lijkt het) wel alles spelen. Toch klinken de Frans-romantische werken het beste, waarschijnlijk ook omdat de bouwer heel bewust die zuidelijke klank heeft geïntoneerd. Het boekje is, met de geschiedenis van de bouwer en van alle opgenomen orgels, een korte levensbeschrijving van de organisten en een foto van ieder opgenomen orgel, bijzonder compleet. Lindenberg, nr. LBCD28/29 disc 1:66 min., disc 2: 69 min., DDD. Grand choeur en ut majeur - Prélude, fugue et variaties Opus 18 - Prière Opus 20 Fantaisie en ut majeur Version A - Offertoire pour la messe de minuit - Choral III en la mineur Aan de massa plaatopnames, die in korte tijd ook op cd zijn verschenen, zij het in de vorm van een ADD-disc, heeft Festivo er weer een toegevoegd. Feike Asma zal voor niemand een onbekende zijn en van César Franck zal hetzelfde gezegd kunnen worden. Ook het feit dat Asma een bepaalde voorliefde had voor muziek uit de Fransromantische stijlperiode, met componisten als Guilmant, Widor en Franck, mag bekend worden verondersteld. Deze werken zijn door hem dan ook veelvuldig op concerten, plaat en me ten gehore gebracht. De uitgegeven cd bevat een aardige impressie van Francks opus en is uit dat oogpunt de moeite van het beluisteren zeker waard. Toch blijf ik het jammer vinden dat Asma voor dit soort muziek nu uitgerekend "zijn" orgel in Maassluis koos. Ondanks het feit dat zo ongeveer alle tongwerken wel in de strijd worden geworpen; de afstand tussen Cavaillé Coll en Rudolf Garrels is te groot. En daardoor wordt nagenoeg nergens die sfeer bereikt die in een van de grote Franse basilieken eigenlijk vanzelfsprekend is. Jammer. Desalniettemin: Asma deed zijn best. En dat vergoedt veel. Festivo, nr. FECD 119,61 min., ADD ƒ 39,90. Variaties op "onder een linde groen" (J.P. Sweelinck) - Variaties op "Christe qui lux es et Dies" - De hefde, voortgebracht door reyn geloof (Joseph Butler) - J.P. Sweelinck: Fantasia: Ut re mi fa sol la - Padvana lachrimae - malle Sijmen - pavana Philippi - Passamezzo galiarda (P. Philips) - fantasia in F Praeambulum in d (Heinrich Scheidemann) - Variaties op Psalm 23 en toccata in d (J.P Sweelinck) - Wilhelmus (Leningrad ms.)in nomine No. 3 (John Buil) - fantasia "op de fuge van M. Jan Pieterss" - Almande (Susanne van Soldt ms.) - Uut de diepte o Heere, 130 Sallem. Bernard Winsemius heeft inmiddels een derde cd uitgebracht waarop hij een beeld geeft van "Sweelinck, his sources, his influence" (Sweelinck, zijn bronnen, zijn invloed). Het zijn historische verzamelingen muziekstukjes die een indruk geven van het repertoire dat de doorsnee-amateur in de 17e eeuw op het klavier ten gehore bracht. Het beeld varieert van Rosemont, Wilhelmus en Malle Sijmen tot calvinistische Geneefse psalmmelodieën. Winsemius laat de uit die tijd bekende melodieën, danswijzen en deuntjes klinken op de orgels van de Grote of St. Nicolaaskerk te Edam (1663 Barend Smit, 1716 uitbreiding door Matthijs Verhofstad) en de Jacobuskerk te Zeerijp (1651Theodorus Faber). Het zijn uitzonderlijk fraai klinkende instrumenten. Ook vertolkt hij vijf werkjes op een virginaal (muselaar), dat in 1972 werd gebouwd door Willem Kroesbergen uit Utrecht. Het is een kopie van een 17e-eeuws instrument van de hand van Andreas Ruckers. De serie bevat aanstekelijke muziek voor muzikale fijnproevers, vertolkt door een musicus die dit op het lijf geschreven is. Intersound, nr. 1009,75 min., DDD, / 39,90.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.