+ Meer informatie

Een compromis voor vader en moeder

RD-autotest: Seat Cordoba SX 1.6

5 minuten leestijd

In de brochure die Seat uitgeeft om potentiële klanten te informeren, wordt de lezer in felrode letters gewaarschuwd voor een verhoging van het aantal hartkloppingen, veroorzaakt door het rijden in de Cordoba SX. Tien dagen sturen in Seats nieuwste aanwinst heeft bij uw toegewijde testrijder echter nauwelijks tot een verhoogde activiteit van de adrenalinepomp geleid. Ontbeert de Cordoba SX een avontuurlijk karakter of is er fysiek wat aan de knikker?

Er klopt iets niet in het ontwerp van de Cordoba SX. Volgens de folder heeft hij het opwindende uiterlijk van een coupé, maar mijns inziens gaat het simpelweg om een esthetisch wat overschatte variant van de fraaiere vijfdeurs Cordoba. De auto heeft te veel bolling in de achterste zijschermen en mede daardoor een ietwat pompeus aandoende achterzijde.

Mistlampen, lichtmetalen velgen, achterspoiler en mistlampen moeten de sportieve positionering van de Cordoba SX onderstrepen. Een Seat Ibiza GTi heeft echter door zijn gedrongen vormgeving een krachtiger en agressiever uitstraling dan de wat zwaarlijvig aandoende Cordoba SX. Frontaal zien de twee broertjes er overigens nagenoeg identiek uit.

Soepele machine

Het mag inmiddels genoegzaam bekend worden geacht dat Seat sinds een aantal jaren door Volkswagen wordt 'bemoederd'. De Spaanse fabrikant vaart daar wel bij, want het kwaliteitsniveau van Volkswagen is gewoon top en dat heeft een prettige weerslag op de eigen producten. Het is overigens prijzenswaardig dat Seat er telkens in slaagt zijn modellen een eigen gezicht mee te geven en zich er niet van af maakt door een Polo of Golf met wat onbeduidende retouches tot Seat te transformeren.

De Seat Cordoba SX wordt in de minst competente gedaante met een prima 1,6 liter aggregaat geleverd. Deze krachtbron is reeds leverbaar in de Volkswagen Golf en verschijnt in een later stadium ook in de Polo. Er is bij 5800 tpm een maximumvermogen beschikbaar van 74 kW/100 pk, terwijl bij 3500 tpm het maximumkoppel van 140 Nm bereikt wordt. De Cordoba SX 1.6 weet desgewenst een topsnelheid te bereiken van 186 km/h en trekt in 10,8 seconden een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h.

De motor is een heerlijk soepele machine. Er blijkt over het gehele toerengebied meer dan voldoende trekkracht voorhanden te zijn en bovendien produceert de motor een sportief klinkend geluid. Een stevige rijstijl leidt met een Cordoba SX niet tot een financiële aderlating bij het plaatselijke benzinestation, maar een verbruik van 1 op 11,6 is voor het 995 kilogram wegende voertuig niet als heel spaarzaam te beschouwen.

Bochtenwerk

Het onderstel van de Cordoba SX versterkt mijn twijfels omtrent de sportieve inborst van de wagen. De auto is achter behoorlijk straf geveerd, terwijl de Seat aan de voorzijde soepeler gedempt is. Op een onregelmatig wegdek wordt de Cordoba daardoor wat licht in de neus. Bij het snelle bochtenwerk helt de wagen ook meer over dan zijn sportieve outfit doet vermoeden. Seat lijkt naar een compromis gezocht te hebben tussen een comfortabele en een sportieve afstelling van het onderstel. Sturen doet de Seat goed. De stuurinstallatie laat zich mooi direct en met voldoende gevoel bedienen. De versnellingsbak verdient eveneens een goede beoordeling, terwijl de koppeling hier geen roet in het eten gooit.

Het interieur verraadt, in tegenstelling tot de carrosserie, de bloedbanden met de Volkswagen Polo. Seat blijkt namelijk gebruik te maken van dezelfde uitvoering als de Duitse. Overigens heeft de fabrikant wel een geslaagde poging gedaan om de zaak een sportieve look te geven. Zo is de Cordoba SX voorzien van witte wijzerplaten die in het donker rood oplichten, zijn er metertjes voor oliedruk en accuvoltage in het dashboard opgenomen en is er een in hoogte verstelbaar en leeromrand sportstuur gemonteerd. Verder worden lijf en leden verwend door goed zittende en steun biedende sportstoelen. Het bestuurdersexemplaar is bovendien in hoogte verstelbaar. De hoofdsteunen zijn dat eveneens, maar staan eigenlijk te schuin naar achteren.

Kofferbak

De ruimte voorin is bevredigend, achterin is het wat krapper. De instap naar achteren is niet bepaald je van het. Slechts de zittingen klappen naar voren en moeten tegengehouden worden om te voorkomen dat ze terugkeren naar hun oorspronkelijke positie. De kofferbak is een van de sterkste punten van de Cordoba SX. Met een inhoud van 455 liter doet hij nagenoeg alle sportieve modellen van de concurrentie verbleken. Het beladen van de bagageruimte is wat lastig, omdat het kofferdeksel vrij klein is. Om helemaal achterin te komen, dient men behoorlijk door de knieën te zakken.

De Seat Cordoba SX is royaal voorzien van allerlei nuttige en minder nuttige uitrustingsstukken. Standaard wordt de wagen geleverd met lichtmetalen velgen, in kleur gespoten spiegelkappen en achterspoiler, mistlampen, boordcomputer, twee airbags, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, sportstoelen, lederen stuurwiel, radiovoorbereiding met afstandsbediening en centrale portiervergrendeling, ook met afstandsbediening.

Seat laat de klant geen keus tussen verschillende uitrustingsniveaus. De koper kan zijn auto wel wat opwaarderen door een keuze te maken uit een beperkte hoeveelheid opties, maar voor het overige is het een kwestie van vermogen. Letterlijk en figuurlijk, want de Cordoba SX is nog leverbaar met een 85 kW/115 pk leverende 2,0 liter of met een 1,8 liter zestienklepper met een maximumvermogen van 95 kW/130 pk. Het spreekt voor zich dat Seat deze krachtbronnen slechts tegen extra munten in het vooronder monteert.

Compromis

De Seat Cordoba SX 1.6 is een leuke auto en is met een prijs van 35.495 gulden zeker niet te duur. Voor dat geld levert de fabrikant een ruim in zijn spullen zittende en goed afgewerkte auto. Bovendien wordt de geteste basisversie aangedreven door een prima presterende motor en blijkt de Cordoba SX ook nog eens een prettige hoeveelheid bagage te kunnen verstouwen. Wel blijkt hij minder spannend te zijn dan de brochure doet geloven. De auto is te veel een comfortmachine geworden.

Desondanks ben ik ervan overtuigd dat veel huishoudens een prettige relatie met de Seat zullen hebben. De Cordoba SX is namelijk als compromis geboren. De wagen is door zijn jofele voorkomen in staat vaders verlangen naar een echte GTi gedeeltelijk weg te nemen, zonder moeders praktische opvattingen te negeren. Velen staan voor dit dilemma. Het is dan ook niet verkeerd dat Seat dit gebied heeft ingepolderd. Daar liggen wellicht de beste overlevingskansen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.