+ Meer informatie

Werf "De Merwede" blijft investeren

Veerboot „Prinses Juliana" te water

2 minuten leestijd

HARDINXVELD-GIESSENDAM — "Een vrije en onafhankelijke scheepsbouwindustrie is belangrijk voor Nederland. De leningen, die wij van de overheid mochten ontvangen voor de modernisering van ons bedrijf hebben wij terugbetaald. De investeringen worden voortgezet om de internationale concurrentie het hoofd te bieden".

  Dat zei directeur H. J. Schlömann van scheepswerf en machinefabriek „De Merwede" in Hardinxveld-Giessendam gistermorgen na de succesvolle doop en tewaterlating van de dubbeldeksveerboot „Prinses Juliana". De doop en stapelloop werd verricht door Prinses Juliana. Door de directeur werd de prinses een halsketting aangeboden.
  De veerboot is gebouwd in opdracht van de provinciale stoombootdiensten in Zeeland, en zal in januari 1986 worden opgeleverd. In maart 1986 zal de veerboot in de vaart komen op de route Vlissingen - Breskens. Met deze order is een bedrag gemoeid van 58,5 miljoen gulden. De veerboot heeft een lengte van ruim 113 meter en een breedte van ruim 9 meter. De maximale diepgang bedraagt 5 meter. Op het onderste rijdek kunnen 118 personenauto's of 30 vrachtauto's een plaats vinden. Het bovenste rijdek kan 116 personenauto's bevatten. Er is plaats voor maximaal 1000 passagiers.
  
Werfdirecteur Schlömann zei dat er op de bouw van deze dubbeldeksveerboot geen subsidie is verstrekt. Daarom wordt dit schip volgens hen met veel plezier gebouwd. „Als wij er op te kort komen, is dit onze subsidie aan de provincie Zeeland en ik hoop dat mede door onze kwaliteit van het werk, dit onze goodwill bij u. uw college van Gedeputeerde Staten en de provinciale stoombootdiensten mag verhogen", aldus de heer Schlömann. 

Modern 
  Verder zei de directeur dat de werf gesteld staat om de meest geavanceerde technieken toe te passen. Nieuwe ontwerpen maken, nieuwe initiatieven te verwezenlijken tot nieuwe en vernieuwde industrieën. Hiermede zal „de Merwede" in de komende maanden in de publiciteit treden. De directie verwacht daarbij van de overheid een stimulerend en niet knellend beleid. Het moet gericht zijn op de ondersteuning van die industrieën die door oneigenlijke concurrentie van buitenlandse overheden op het gebied van financiering en marktprijsonderduwing. steeds het onderspit dreigen te delven.
  
De heer J. D. de Voogd, lid van Gedeputeerde Staten van Zoeland zei dat als in maart volgend jaar de nieuwe veerboot in de vaart komt, het totaal van wat aan mensen en materieel gelijktijdig kan worden overgezet op het veer Vlissingen-Breskens meer dan verdubbelen zal. Een van de prinsessenboten zal met de nieuwe dubbeldekker een halfuurdienst gaan varen. Deze twee boten kunnen dan in één uur 270 voertuigen overzetten. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.