Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR ONZE Militairen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR ONZE Militairen

DE GEESTELIJKE VERZORGING VAN ONZE MILITAIREN (5.)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wc moeten beginnen met art. 47. Daar zal ik niet veel van zeggen. Dit is een artikel dat handelt over het bijwonen van een godsdienstoefening vóór de aanvang van de morgendienst. Ik geloof niet dat dit in protestantse kringen voorkomt. Dit staat kennelijk op het bijwonen van de zgn. vroegmis. We kimiren dus rustig beginnen niet art. 48.

Hoe luidt dit artikel?

Art 48. pt. 1. Aan protestantse militairen die verlangen in de kazerne in de gelegenheid te worden gesteld tot het bijwonen ener gemeenschappelijke bijbellezing of huiselijke godsdienstoefening van andere aard, zal die gelegenheid éénmaal per dag buiten de normale diensturen en ten hoogste gedurende 15 minuten worden gegeven, terwijl daarvoor een lokaal ter beschikking wordt gesteld.

Pt. 2 van dit artikel is gelijk aan pt. 1, alleen met dit verschil dat het geldt voor roomse militairen en cle tijdsduur is niet 15 minuten maar 30 minuten. Daar zijn wel eens jongens die beweren dat je in dienst niet in je Bijbel kunt lezen vanwege het geweldige lawaai en de herrie die op zo'n soldat.enkamer soms heerst. Ik heb dat altijd overdreven gevonden. Weet je waar ik wel eens bang voor ben. Dat we achter dat lawaai en die herrie onze eigen tekortKomingen verbergen althans trachten te verbergen. Art. 48 pt. 1 geeft de gelegenheid en als we die gelegenheid niet benutten zoekt dan geen argument om daar mee aan te tonen dat je nergens in de kazerne nou eens een rustig plekje kunt vinden om in de Bijbel te lezen. In verscheidene kazernes is er zo'n Bijbellezing. Soms wordt, dit door één van de jongens gedaan en op een andere plaats geschiedt dit door een kaderlid. Wie het doet speelt geen rol.

Wanneer er uit de Bijbel gelezen wordt, dan is het gelezene hoofdzaak. Een vloeker zal zich trouwens niet opwerpen als voorlezer. Daar bestaat voor mij nog maar één Bijbel. Het zou mij niet verwonderen als op sommige plaatsen de nieuwe vertaling wordt gelezen. Jongens, blijft daar maar gerust bij weg. Dat is Gods Woord niet. Die vertalers missen het crediet van Gods volk. Men kent Gods Woord niet terug als men het leest of hoort lezen.

Ik hoorde laatst een predikant zeggen dat communist en atheïst er aan meegewerkt heeft. Hoe is het mogelijk! Snelle afloop als der wateren. Heeft men nog een oude vertaling, houdt hem in ere, want we konden nog wel eens een tijd beleven dat hij niet meer te krijgen is. Het vertalen van Gods Woord is een werk des Geestes. Hoe zal men dit werk recht kunnen verrichten als we vreemdeling zijn van God en Zijn Woord. Daar zou nog veel meer over te schrijven zijn, maarjongens ik waarschuw jullie, schuw die nieuwe vertaling zonder meer. De Geest is er uit. Maar laten we terug keren naar ons artikel. Behalve bijbellezen mag er ook een huiselijke godsdienstoefening worden gehouden. Dit heb ik nooit meegemaakt. Wat er de eigenlijke bedoeling van is ontgaat mij. Wat voor nut heeft nu een godsdienstoefening van 15 minuten! Dit was art. 48. We krijgen nu:

Art. 49. Indien legerpredikanten of aalmoezeniers het verlangen te kennen geven om voor de eerste oefening of voor herhalingsoefeningen in werkelijke dienst gekomen dienstplichtigen in algemene zin toe te spreken, zullen de regimentscommandanten hen daartoe in de gelegenheid stellen; de regimentscommandant verleent vrijstelling van het bijwonen dezer bijeenkomst aan de dienstplichtigen, die hem daartoe de wens kenbaar maken.

Het karakter van deze bijeenkomst is geheel anders dan bij de wekelijkse bijeenkomst. Ook het doel is heel anders. We zouden dit een eerste kennismaking kunnen noemen. Ook deze bijeenkomst is niet verplichtend als we dit tenminste tijdig kenbaar maken. Ik kom op deze bijeenkomst nog nader terug.

Ik kom nu aan een zeer belangrijk artikel. Belangrijk voor jullie jongens maar ook voor de ouders, Predikanten en ouderlingen.

Ik zou zeggen lees en herlees dit artikel 50 want het kan ons te pas komen. We gaan het punt voor punt behandelen.

Art. 50 pt, 1. Bij de onderdelen, waarbij dienstplichtigen voor eerste oefening in werkelijke dienst zijn gekomen, worden van de namen dezer militairen opgaven opgemaakt overeenkomstig model no. IV. Van elke gezindte moeten de namen worden vermeld in een afzonderlijke opgave. Voor zover het Protestantse dienstplichtigen betreft, moeten de gezindten worden onderscheiden, als op het model is vermeld. Deze opgaven worden bij de bijeenkomst, bedoeld in art. 49, de legerpredikant of aalmoezenier ter hand gesteld. Een afschrift van de opgaven moet worden, gezonden, voor wat betreft de Protestantse dienstplichtigen, aan cle huisvaders van de Protestantse militaire tehuizen ter plaatse De rest gaat over R.K. militairen.

Daar staat nogal wat in. Het is waard dat we daar onze aandacht eens ernstig bij bepalen. Ik zie voor mijn oog een Compagnie jonge recruten. Jongens die pas in dienst zijn, ja, wellicht nog geen uniform of werkpak aan hebben. Vogels van diverse pluimage. Je vindt er van alles onder. O. die eerste dag dat is wat. Alles is vreemd en nieuw. Het is alles zo groot, zo hol. We zijn een deel van de massa, geworden. Een kudde.

We gaan samen met die hele compagnie naar een grote zaal. Wat zou d'r nu weer gaan gebeuren. Heel gewoon jongens. We komen die zaal binnen en wat zien we daar? Eert veldprediker voor de protestanten en een aalmoezenier voor de roomsen. Daar komt ook de sergeant majoor administrateur met een hele boel papieren bij zich. Wanneer we nu lid zijn van een kerk, hetzij dooplid of belijdend lid dan staat ook onze naam op dat papier. M'n eerste vraag is nu, zou ik wel op het goede papier staan. Het is helemaal niet zeker dat die sergeant majoor alle gezindten kent. Daar staat in ons punt dat hij opgaven maakt van iedere gezindte volgens model no. IV. Wanneer ik nu dat model in mijn voorschrift raadpleeg 'dan staan daar verscheidene gezindten op maar de Gereformeerde Gemeenten mankeren. Ik heb dat altijd jammer gevonden. Men

gaat nu zo dikwijls fantaseren. Men noteert dan voor de Gereformeerde Gemeente vaak de Geref. Kerk. Dat is niet goed. Ik weet wel dat er. onder het model staat „enz." maar het is juist dat „enz." wat vergissingen in de hand werkt. Daarom ouders, Predikanten en ouderlingen wilt U toch op alle in te vullen stukken voluit de naam van onze Gemeenten zetten. Dat kan vergissingen voorkomen. Toen ik als jongen van 16 jaar in dienst ging heb ik dat zelf ondervonden. In welke vorm hoop ik U de volgende keer D.V. te vertellen. Voor deze week genoeg. Allen de hartelijke groeten van

„KRIJGSMAN".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 1952

Daniel | 12 Pagina's

VOOR ONZE Militairen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 1952

Daniel | 12 Pagina's