+ Meer informatie

Uitspelen

2 minuten leestijd

Rijkswaterstaat meent dat de "flitstrein" geen gebruik kan maken van de reeds bestaande spoorbanen, ook al omdat een omweg via Den Haag ongewenste vertraging zou opleveren. Voor aanleg van een aparte route heeft Rijkswaterstaat twee mogelijkheden geopperd. Variant A davert ten oosten van Zoetermeer, langs Benthuizen, Hazerswoude en Koudekerk, dwars door het Groene Hart van de Randstad Holland. Dit is de snelste en kortste route, die bovendien het gemakkelijkst is aan te leggen.

Variant B stuurt de flitstrein aan de westkant langs groeistad Zoetermeer, dwars door de bebouwde kom van Zoeterwoude-Rijndijk en Leiderdorp. Deze mogelijkheid, „die de stedelijke agglomeratie aantast", geniet de voorkeur van provincie, minister en Tweede Kamer, „want het Groene Hart is heilig, schijnt het wel". Beide varianten laten de HSL even ten noorden van Hoogmade over rijksweg A-4 heenduiken, waarna de trein zich een weg zoekt naar Schiphol.

„Het is altijd de tactiek van Rijkswaterstaat om verschillende mogelijkheden te opperen en dan de verschillende belanghebbenden tegen elkaar uit te spelen. Dat had hier ook gekund. Voor ons is variant B onaantrekkelijk en voor de gemeenten in het Groene Hart variant A. De belangenverenigingen sloegen echter de handen ineen en verklaarden zich tegen beide varianten. Wij vormen één blok naar Rijkswaterstaat toe. Naar onze mening is realisering van de HSL op het bestaande spoorwegnet heel goed mogelijk.

We hebben inmiddels de steun gekregen van de Zuidhollandse Milieufederatie, die onder andere advies uitbrengt aan de Tweede Kamer. Deze federatie is vanouds voorstander van het openbaar vervoer en dus ook van de HSL. Zij propageerde de HSL tot zij de tracénota van Rijkswaterstaat las. Toen verklaarde men zich mordicus tegen. Ik geef toe, veel leden van de milieufederatie konden de plotselinge ommezwaai moeilijk begrijpen. Het bestuur heeft veel moeite gedaan om uit te leggen waarom de door Rijkswaterstaat voorgestelde tracés niet kunnen.

Langzamerhand dringt ook het besef door dat op elk tracé de gewenste snelheid nooit geheel gehaald zal worden. Daarvoor is de afstand tussen Amsterdam en Rotterdam te kort. Bovendien reist iemand zo van Amsterdam naar Parijs met de HSL maar 20 minuten sneller dan anders. Om daarvoor zo'n aanslag te doen op het milieu of de stedelijke agglomeratie, is ronduit belachelijk. Dit gaat heel erg lijken op een prestige-project.

Rijkswaterstaat zegt dat Schiphol de mainport van Europa wordt en daarom een aansluiting op de HSL nodig heeft. Op zich is dat niet on

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.