Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed in Siberië voor Nederlandse jongeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed in Siberië voor Nederlandse jongeren

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vorige 'Daniël' hebben jullie het verslag kunnen lezen van ons bezoek aan Moskou. We hebben daar een konferentie gehad met enkele jeugdleiders over het jeugdwerk in Rusland en in Nederland. Na een hartelijk afscheid in Moskou, vervolgden we onze reis door het grote Russische land. De volgende stad die we wilden bezoeken, was Novosibirsk, één van de grootste industriesteden van Siberië.

Op vrijdagmiddag komen we met het vliegtuig aan in Novosibirsk. Ook hier worden we opgewacht door enkele jongeren van de gemeente. Met dc bus brengen ze ons naar het huis van de familie Pievnjov, waar we gastvrij ontvangen worden. De vrijdagavond wordt besteed met zingen en spreken met de jongeren van de gemeente.

Evangelisatietocht

Op zaterdagmiddag gaan wc met de jongeren mee op evangelisatietocht. Het is anderhalf uur rijden met de bus naar Koliwann. In een theatergebouw wordt de samenkomst gehouden, want er is geen kerkgebouw. Bij aankomst zitten al verschil-lende kinderen te wachten. Uit verschillende straatjes komen de mensen aanlopen. Er zijn ongeveer honderd mensen aanwezig.

Cornelis Krükcr, één van de oudsten van Novosibirsk, leidt de bijeenkomst. Op heel eenvoudige wijze spreekt hij naar aanleiding van een bijbelgedeelte. Hij vertelt dat God de wereld gemaakt heeft cn dat Zijn Zoon op de wereld gekomen is voor de zonden van Zijn volk.

Na het gebed zingt Dmitrij Schmygaljov een lied. Dmitrij heeft negen jaar in de

gevangenis gezeten en is daar tot bekering gekomen. Daar zingt hij nu van: „Ik heb gezocht en gestreden om de waarheid. Ik heb veel smart geleden. Maar ik heb vergeving gekregen. Mijn naam is geschreven bij God. Ik ben in Zijn beide handpalmen gegraveerd". Het is een echt Russisch lied. Veel van deze liederen zijn gemaakt ten tijde van beproevingen en vervolgingen.

Na Dmitrij zingen wij enkele psalmen voor de toehoorders. Wat ons al één van dc eerste dagen van ons verblijf in Rusland is opgevallen is, dat de Russen heel erg van zingen houden.

Hierna wordt er gesproken over de verloren zoon en over het niet bezorgd zijn voor het leven, omdat we de vogelen des hemels en de bloemen des velds veel meer te boven gaan. Na deze toespraken wordt er een oproep gedaan tot gebed. Vijf vrouwen komen naar voren om te bidden. Alle aanwezigen bidden met hen mee staande of geknield. Na afloop is cr een persoonlijk gesprek met deze vrouwen om te kijken of zc alles begrepen hebben.

Dan volgt een slottoespraak. Een jaar geleden zijn de jongeren van Novosibirsk ook in deze plaats geweest. De vraag wordt gesteld of ze het goed vinden als zc nog een keer langs zouden komen en of ze het afgelopen jaar in de Bijbel hebben gelezen. Als wc iedere zondag een kerkdienst zouden houden, zouden jullie dan komen? Op al deze uit één mond: „Ja". Nadat er met de kinderen een scheppingslied is gezongen, worden dc Bijbels onder het zingen van liederen, uitgedeeld. Iedereen die wil, ontvangt een Nieuwe Testament. Zo zijn wij getuige van evangelieverkondiging in deze plaats.

Een zondag in Novosibirsk

Een zondag in een gemeente in Rusland is een heel bijzondere ervaring. Door de geweldige toename van het aantal leden van de gemeente, heeft Novosibirsk inmiddels twee kerkgebouwen. We hebben in beide gebouwen een kerkdienst bijgewoond.

Mannen en vrouwen gescheiden tijdens de zitten dienst.

Elke gemeente heeft zijn eigen koorgroep die tijdens de dienst liederen zingen. Het gebed gebeurt altijd staande of geknield. Het 'amen' wordt hardop door iedereen gezegd.

Tijdens elke dienst is er een oproep tot gebed. Dan mogen de mensen naar voren komen om te bidden. De heel gemeente bidt dan mee. Het is niet zo dat één voorganger een preek houdt. Diverse voorgangers van de gemeente mogen een preek houden. Wel leidt één voorganger de dienst, zodat alles met orde kan verlopen.

De preektrant is anders dan bij ons in Nederland. De Russische voorgangers spreken vaak aan de hand van een bijbelgedeelte waarbij ook persoonlijke ervaringen verteld worden. Je merkt duidelijk dat er bij hen ook sprake is van zondekennis en overtuiging door Gods Geest.

Ware bekering is onmisbaar en gaat vooraf aan de kennis van Christus. Alleen door de genade van de Heere Jezus kun je zalig worden. We moeten wel wennen aan de gang van zaken in dc samenkomst, want het lijkt totaal niet op onze kerkdiensten. Wij kennen een vaste orde. maar hier ligt dat geheel anders. Wel is het verblijdend dat we in Rusland dezelfde boodschap horen als in onze gemeenten.

En dat er ook mensen uit Rusland zullen komen tot de schare die niemand tellen kan.

Tussen de twee diensten eten we gezamenlijk met jongeren in een kerkzaal worden we geïnformeerd het jeugdwerk in de gemeente. door de en over

Tijdens de middagsamenkomst krijgt onze reisleider, de heer J. H. Mauritz, het woord om iets te vertellen over onze gemeenten. Hij vertelt dat er in Nederland meegeleefd is met de kerk in Rusland ten tijde van de vervolging. Dat er gebeden is om bewaring en dat we nu mogen zien dat de Heere ook in Rusland dc gemeenten bewaard heeft. Ook over onze gemeenten heeft hij iets verteld. Over Gods werk, waarvan we ook in Nederland iets mogen merken.

Maar ook over de zorgen die

er zijn. vooral als we denken aan de jongeren die de kerk verlaten.

Na de toespraak is het even stil. Dan staat er een vrouw op uit de gemeente. Ze vertelt dat haar man jarenlang in een strafkamp heeft gezeten en dat ze veel meeleven uit Nederland hebben ontvangen. Maar nu hoort ze dat er in Nederland veel jongeren zijn die de kerk vaarwel zeggen.

Onder tranen waarschuwt ze ons dat wc toch altijd trouw aan de Heere zouden blijven en aan Zijn Woord. Aan de voorganger vraagt ze of er in vervolg elke zondag gebeden kan worden voor de jongeren in Nederland. De voorganger knikt instemmend. Daarna zegt de vrouw tegen ons: „Als jullie terug zijn in Nederland en je komt jonge mensen tegen die nog niet helemaal verhard zijn. vertel ze dan dat er in Rusland voor hen gebeden wordt. Of de Heere hen zou willen bekeren.... Dat ze toch de Heere zouden zoeken, terwijl Hij nog te vinden is."

Aan het einde van de middagdienst spreekt David Pievnjov naar aanleiding van Openbaring 7:9. over de schare die niemand tellen kan. Door Gods genade zullen allerlei mensen in de hemel verenigd worden. Of ze nu blank of zwart zijn. uit Rusland of uit Nederland komen. Daar zullen zc allemaal geli jk zijn en de Heere groot maken.

Evangelisatie in de gevangenissen

Er is een grote drang tot evangeliseren in de gemeente van Novosibirsk. David Pievnjov zegt hierover tijdens dc dienst: „Wij zijn verantwoordelijk voor de mensen die nog nooit van God hebben gehoord. God zal deze mensen van ons eisen".

Er worden regelmatig evangelisten uitgezonden naar eenzame en afgelegen gebieden om daar het Woord van God te brengen. Dc mensen in de eigen omgeving worden echter ook niet vergeten. In de plaatselijke gevangen is wordt elke zondagmiddag een samenkomst gehouden voor

een groepje gevangenen. Eén van de voorgangers houdt een korte toespraak en dc jongeren van de gemeente zingen samen enkele liederen.

De Heere heeft dil werk ook willen zegenen. Tot de gemeente van Novosibirsk behoren drie jonge mannen die in de gevangenis tot bekering zijn gekomen, waaronder de eerder genoemde Dmitrij Schmygaljov.

Een ex-gevangene aan het woord

In Novosibirsk heb ik een gesprek gehad met Dmitrij over zijn verblijf in de gevangenis cn over zijn bekering. Hij is 26 jaar oud.

Zijn ouders hebben hem al vroeg versloten. Hij is opgegroeid in een kindertehuis. Daar heerste een voortdurende strijd tussen de opvoeders en dc kinderen. De kinderen gingen vaak de straat op en vervormden zich tot jeugdbendes. Dmitrij was 16 jaar toen hij in de gevangenis terechl kwam. Op mijn vraag hoe de situatie in een gevangenis is. antwoord! hij: „Een gevangenis is omringd met schrikdraad en wachttorens. Als iemand probeert te ontsnappen wordt hij gelijk doodgeschoten".

Vroeger was de situatie anders dan nu. Toen werd men kaalgeschoren en mocht men geen eigendommen hebben. Tegenwoordig mag men kort haar hebben en enkele bezittingen. Dmitrij heeft ook een tijd in een verbanningsoord gezeten.

Daar moest hij twee weken lang bijna dag cn nacht werken. Hij kreeg weinig loon. het eten was slecht en overal stonden kamera's. Dc gevangenen woonden in barakken met zestig tot honderd man op één etage. Bij het minste vergrijp werd men zwaar gestraft. Hoe vaker en langer je in de gevangenis zit. hoe hopelozer de situatie wordt.

Dmitrij is lot inkeer gekomen door hel lezen van het bock 'De Steenrots is Christus". Door middel van dit boek is hij op zoek gegaan naar gerechtigheid (naar God).

Korl voor zijn vrijlating kwam er een voorganger en enkele jongeren in de gevangenis om aan hen die geen uitzicht meer hebben te vertellen dat er een God is Die ook hun zonden wil vergeven. Tegenwoordig komt er in de gevangenis elke week een groep gevangenen bijeen.

Ze houden dan bijbelstudies en godsdienstoefeningen met behulp van een broeder van buitenaf. Het is nog niet toegestaan te dopen in gevangenis.

Als laatste vraag ik hem een slotopmerking te geven voor onze jongeren. Zijn antwoord daarop is: „Bedankt voor al de hulp en het werk dat de jongeren in Nederland gedaan hebben en nog doen.

Blijf bidden voor de mensen in de gevangenis. Ik had nooit gedacht dat ik zoveel vrienden zou mogen ontmoeten uit een ander land cn een andere kuituur. Dc Heere Jezus zal spoedig komen en zullen we elkaar dan in dc hemel ontmoeten? "

Wat een ernstige vraag voor j ons. Wat zal het erg zijn als J we aan het einde van ons leven tot de ontdekking ! zullen komen dat deze mensen ons voor zijn gegaan en wij voor eeuwig buiten | zullen staan. We hebben in Rusland mogen merken dat de Heere nog werkt en dat Hij ook uit dit land mensen toebrengt tot dc schare die niemand tellen kan. En die God is ook in Nederland nog Dezelfde.

Na ons verblijf in Novosibirsk vervolgen we onze reis naar Irkoetsk. waar we een jongerenbijeenkomst bijwonen. Na twee dagen vliegen we naar St. Petersburg, waar we een gebedsbijeenkomst meemaken.

Daarmee is aan deze indrukwekkende reis een einde gekomen. We hebben veel ervaringen opgedaan en veel indrukken te verwerken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1993

Daniel | 32 Pagina's

Gebed in Siberië voor Nederlandse jongeren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1993

Daniel | 32 Pagina's