Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wapenrusting Gods 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wapenrusting Gods 88

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Doet aan de gehele wapenrusting Gods".

(Efeze6: ll)

Neen het is geschreven; u^y kunnen het niet, en God wil het niet vernietigen. Gij kunt uw namen lezen op de lijst van die veroordeelde zielen, op wie Christus in vlammend vuur wraak komt oefenen, en die, naar de apostel ons mededeelt, , , God niet kennen en het evangelie onzes Heeren Jezus Christus niet gehoorzaam zijn", (2 Thessalonisensen 1:8). Laat dit dan u, van wat leeftij d of geslacht, van welke rang of staat gij ook zijt in de wereld, aansporen om in de vreze Gods te streven naar de zaligmakende kennis van God in Christus, wien te kennen het eeuwige leven is.

Zijt gij jong? Doe in tijds navraag naar God terwijl uw gaven en vermogens nog krachtig en fris zijn, het geheugen sterk is, eer gij door de drang van wereldse zorgen wordt afgeleid, of de begeerlijkheden des vleses u hebben verliederlijkt. De voeten der boze lusten, die reeds millioenen anderen in het verderf hebben begraven, staan gereed om u op dezelfde weg heen te brengen, indien de voorkomende genade Gods u niet uit hun handen verlost door uw hart te bereiden met de kennis Gods. Deze morgendronk kan voorkomen, dat gij besmet wordt door de boze geuren, die gij door het bedorven voorbeeld van anderen kunt ontvangen. Gij weet niet, hoelang uw verblijf in deze wereld nog duren zal - ziet of gij op de dodenakker geen graven van uw lengte kunt vinden, en zo gij sterft in onbekendheid met God en Zijn wet, wat zou er dan van u worden? Het kleine rijsje en het oude blok - jonge zondaren, en zij die gebogen zijn door ouderdom - ontmoeten zich en worden te zamen verbrand. Of, indien gij nog een wijle langer hier blijft, dan zou het wel kunnen wezen dat God, omdat gij thans niet wilt leren, u dan niet zal willen onderwijzen. Of zo gij al op hoge leeftijd met God bekend wordt dan is het toch treurig, dat gij uw zaad pas zaait, wanneer gij uw schoven reeds behoord in te zamelen; dat gij God pas leert kennen, als gij reeds de vertroosting moest smaken van de langdurige bekendheid met Hem en de omgang, die gij met Hem hebt gehad.

Zijt gij oud en onwetend? Helaas! arme schepselen! Uw leven reeds in de pijp des kandelaars, terwijl deze kaars des Heeren niet in uw verstand gezet en ontstoken is! Uw lichaam zich buigende naar het stof, en de natuur als het ware, reeds de klok des scheidens luidende, terwijl gij, als iemand, die in de donker loopt, niet weet, waar de dood u zal leiden of laten. Het kan wezen, dat de gebreken van de ouderdom u doen wensen dat uw lichaam ter ruste wordt gelegd in het graf; maar zo gij in die toestand sterft, dan zou uw arme ziel wensen, dat zij maar weder op aarde was, al zou zij de ouden last ook weder hebben te torsen. Pijn en gebreken van de ouderdom zijn smartelijk maar de veroordeelde zielen zouden God danken, indien Hij hun wilde zegenen met zulk een hemel, om hier diezelfde pijnen en ongemakken te verduren, zo zij slechts aan de pijniging van de andere wereld konden ontkomen. O denkt toch na, eer gij van hier gaat. Hoe minder tijd gij hebt, hoe naarstiger gij moet zoeken kennis te verkrijgen. Men zou denken, dat wij niet heel sterk behoeven aan te dringen bij een gevangene, die niet kan lezen, om te leren lezen, indien hij wist, dat hij zou gehangen worden, indien hij zijn galgepsalm niet las. Het is voorwaar niet de blote kennis der evangeliewaarheid, welke behoudt en zalig maakt; maar de grove onbekendheid er mede, zal de ziel heel zeker verdoemen.

Zijt gij arm ? Het is niet uw armoede, die uw zonde en ellende is, maar uw onbekendheid met de plaats, waar de schat is verborgen. Indien gij Gods arme waart, rijk in kennis en geloof, dan zoudt gij gelukkig zijn. , , Beter is een arm en wijs jongeling, dan een oud en zot koning, die niet weet van meer vermaand te worden, " (Prediker 4 : 13); ja zó gelukkig, dat, indien de vorsten der wereld zichzelven goed kenden, zij veel liever in uw kleren zouden steken, hoe haveloos gij ook zijt, dan in hun eigen kostbaar gewaad. Er worden betere klederen voor u gemaakt in de hemel, waarmede gij bekleed zult worden, als zij tot hun schande van de hun zullen worden ontdaan. Dan zal het u niet kwellen of beroeren, dat gij in deze wereld arm zijt geweest; maar hen zal het pijnigen, dat zij zo rijk en zo groot waren, maar zo arm in God, en zo ellendig in hun ziel.

Zijt gij rijk? Streef naar de kennis van de Allerhoogste. Salomo bezat meer van de schatten der wereld dan duizenden van u te zamen, en toch vinden wij hem ijverig in het gebed, worstelende met God om kennis te verkrijgen (1 Koningen 3 : 9). Al deze uitwendige genietingen zijn slechts vagince bonorum (de omhulsels der zegeningen), gelijk de beproevingen de vagince malorum (de omhulsels van het kwaad) zijn. Ik vrees, dat velen zich door hun wereldse grootheid van die plicht ontslagen achten, alsof God gehouden en verplicht was om hen zalig te maken wijl zij rijk zijn. Helaas, mijn vrienden, het is niet waarschijnlijk, dat velen uwen daar zullen komen. Ik moet bekennen, dat het iemand zou kunnen doen sidderen; als hij bedenkt hoe klein een getal van onder de groten der aarde behouden zullen worden, opgesomd en aangeduid door deze woorden: Niet vele groten, niet vele rijken." Waarom worden er zo weinigen verlost? Omdat er zo weinigen zijn, die zaligmakende kennis bezitten. O wat Godloochening, wat onwetendheid, wat zotte barbaarsheid wordt er gevonden zelfs bij diegenen, die door de wereld worden toegejuicht en zelfs grotelijks vereerd vanwege hun akkers en hun bezittingen, terwijl zij toch niet in staat zijn om rekenschap te geven van hun geloof? Een arme, schamel geklede christen zal honderd van de zodanigen nog kunnen onderwijzen. Indien de hemel voor huizen en land gekocht kon worden, dan zouden zij hem de arme discipel van Jezus Christus nog ontroven - zij hebben altijd hun honderden en duizenden gereed om een aankoop te doen; maar dit geld is op de beurs des hemels niet gangbaar. „Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt."

Vraag. Maar hoe kan een onwetende ziel tot kennis komen.

Eerste antwoord. Wees ten diepste aangedaan door uw onwetendheid. Sommigen zijn blind, en, gelijk Laodicea, weten zij het niet, (Openbaring 3 : 17). Gelijk onwetendheid de geest verblind, zo is hoogmoed een blinddoek voor hun onwetendheid, zodat zij haar niet kennen. Deze hebben zulk een hoge dunk van zichzelf, dat zij het kwalijk zouden nemen, als iemand hen hiervan zou verdenken. Van alle mensen zijn dezen het verst verwijderd van de weg om tot kennis te komen; zij zijn te goed om van de mens te leren, denken zij, en te slecht om van God geleerd te worden. De deur van Christus school is laag, en de zodanigen kunnen zich niet bukken. De Meester zelf is zó nederig en ootmoedig, dat Hij geen hoogmoedige leerling wil onderwijzen. Zo wordt dan eerst een dwaas in uw eigen ogen.

Wordt vervolgd

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De wapenrusting Gods 88

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's