Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons leven heiligen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons leven heiligen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Als wij eenmaal tot geloof in Jezus Christus zijn gekomen, gaat het er toch om dat wij ons leven heiligen en laten zien dat wij voor God leven? Waarom blijven sommige christenen zo steken bij de rechtvaardiging door het geloof?

Vriend! Je vraag raakt aan een onderwerp dat van groot belang is: vruchten dragen, heiligmaking, zonden overwinnen, als christen leven. Al dit soort woorden hoor je regelmatig vallen als je bij leeftijdgenoten van je het oor te luisteren legt. Het is goed dat jullie met elkaar in gesprek zijn over levensheiliging, juist ook nu er vanuit de wereld heel veel op jullie afkomt.
Verdiep je erin. Doe dat, zou ik zeggen, met hulp van goede, ambtelijke leiding. Laten we elkaar, als dat nodig is, opscherpen. Laten we bovenal bereid zijn onszelf te laten corrigeren door Gods Woord. De Bijbel maakt helder dat God wil dat wij rechtvaardig zijn. Hij wil in liefde met ons omgaan, op voorwaarde dat wij rechtvaardig zijn. Dat wij leven zoals God dat wil. Ben je rechtvaardig, dan heeft God je lief. Ben je het niet, dan rust de toorn van God op je. O, laten we er niet aan voorbijgaan.
De Bijbel maakt ook heel helder dat geen mens in zichzelf goed is. Het tegendeel is waar. Ik ben, in één woord, onrechtvaardig. Maar hoe moet het dan? Hoe kan ik Gods toorn ontvluchten? Hoe kan ik alsnog rechtvaardig worden? Dat is de allesbeslissende vraag. De Heere geeft er Zelf antwoord op. Niet in Zijn wet. In het Evangelie. Het Evangelie verkondigt ons dat God Zelf mens is geworden, de mens Jezus, om te doen wat wij nooit en te nimmer kunnen doen: leven in lijn met de Wet en sterven onder de vloek van de Wet.
Deze Heere Jezus wordt in het Evangelie aan zondaren, wie ook, aangeboden. Met de oproep erbij in deze Heere Jezus te geloven, dat wil zeggen: Hem te ontvangen en aan te nemen. Neem je Hem aan, dan hèb je Hem. Hèb je Hem, dan heb je alles. Dan is de Heere Jezus jouw Heere Jezus. Dan is Zijn kruisdood jouw kruisdood. Dan ben je rechtvaardig. Niet in jezelf. Verre van dat. Maar je bent rechtvaardig omdat je van Christus bent.
O, wat een Evangelie gaat er achter deze paar zinnetjes schuil! Als dit werkelijk gelooft, als de Heilige Geest je echt tot deze hoogte brengt, wordt alles één groot wonder. Wat een zeeën van liefde zijn er in het hart van God voor zondaren! Wat een fonteinen van ontferming! Dat God het allergrootste wil geven, Zijn eigen Zoon, aan mensen die het allerminste niet verdienen - is dat geen genade?
Oprecht geloof in Christus verwekt in je hart grote liefde tot God. Het leidt ertoe dat je de zonden gaat haten en dat je lief krijgt wat God lief heeft. Dat vloeit als vanzelf voort uit de genade die God je geeft. Hoe dichter je bij het Kruis van de Heere Jezus verkeert, hoe dieper je ervan doordrongen raakt wat je zonden Hem hebben gekost, hoe meer je jezelf voor Hem verootmoedigt, hoe meer vruchten je draagt. Je wordt in je doen en laten wie je bent: rechtvaardig. Dat is precies waarom God zondaren bij het Kruis van Christus wil brengen èn houden. Hij wil niet dat zij Golgotha achter zich laten, maar er dagelijks verkeren. Hij wil hen al dieper in de genade indringen. Hij wil dat ze keer op keer geloven: door Christus’ wonden ben ik zonder zonden en heb ik vrede met God. Hoe houdt de Heere Zijn kinderen bij Golgotha? De Bijbel zegt ons dat God dat doet door hen hoe langer hoe meer te laten zien wie zij in zichzelf zijn en blijven. Zij krijgen steeds scherper oog voor de zonde in hen. Meer en meer beseffen zij hoe zelfs hun allerbeste werken met zonden zijn besmet.
Juist zo kun je de genade nooit ontgroeien.
Keer op keer heb je nodig te geloven in de Heere Jezus. Keer op keer mag je dan horen dat God je rechtvaardig verklaart. Zo wordt de rechtvaardiging nooit iets dat je te boven komt. Het gevolg is je telkens in verwondering uitroept: „Wilt U, Heere, echt naar mij omzien? Neemt U dan mijn leven, laat het toegewijd zijn aan Uw eer." Leef bij de rechtvaardiging. Alleen dat leidt tot heiliging.

ds. B.L.P. Tramper, Driezum

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 januari 2013

Terdege | 92 Pagina's

Ons leven heiligen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 januari 2013

Terdege | 92 Pagina's