Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kernbewapening.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kernbewapening.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onze tijd zien we twee machtsblokken tegenover elkaar staan, aan de ene kant het communistische, aan de andere zijde het westelijke. Beide zijn in het bezit van atoomwapens. De westerse kant zegt, dat zij nimmer als eerste deze wapens zal gebruiken. Alleen in het geval van een communistische aanval zullen wij ze gebruiken als vergeldingswapen. De vraag is nu: Kan en mag een christen hieraan meedoen?

De Bijbel leert ons, dat we onze naasten, ook de Russen moeten liefhebben. Kunnen we dan wel spreken over vergelding? Kunnen wij dan in ons geweten bereid zijn de middelen te maken om 200 miljoen naasten uit te roeien? We kiezen voor atoombewapening op praktische gronden, maar zijn dat ook christelijke?

Leidende figuren uit de Engelse kerken hebben een verklaring uitgegeven, waarin wordt aangedrongen op afschaffing van kernwapens.

In de West-Europese theologenwereld groeit een toenemend besef, dat het zo toch niet langer gaat.

Een conventionele oorlog kan nog verdedigd worden op grond van het feit, dat het recht moet zegevieren. Maar in een atoomoorlog gaat dat argument niet meer op, omdat dan de gehele wereldbevolking wordt uitgemoord.

438 Zwitserse predikanten hebben uitgesproken, dat atoomwapens niet de geschikte middelen zijn om het vaderland, het leven en de vrijheid te beschermen, omdat deze ook bij toekomstige generaties biologisch hun nadelige invloed zullen doen gelden.

Ook de Wereldraad van Kerken heeft zich met het vraagstuk beziggehouden. Zij vraagt zich af, of wel enige natie het recht heeft om op eigen verantwoordelijkheid wapens te gebruiken, wanneer de mensen in andere landen, die daarin niet hebben toegestemd, mogelijk cle gevolgen moeten dragen. Anderen zeggen, clat we ons net zo moeten bewapenen als de tegenstanders. Als het kan nog beter. Dan zal hij ons niet aanvallen. Het geeft een rustig gevoel, dat we over dergelijke wapens beschikken, maar dan als dreigement, niet als vergelding.

De Sowjet-Unie wil het westen — ons geloof, onze vrijheid, onze cultuur — vernietigen, hetzij op „vreedzame" wijze, hetzij militair door in eerste instantie West-Europa onder de voet te lopen. Dat dit nog niet is gebeurd, is te danken aan de atoomwapens van het westen. We zouden deze wapens dan kunnen gebruiken ter verdediging.

De Bijbel zegt duidelijk, dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt. Ontzegt men haar in de huidige wereld het „kernzwaard", dan kan zij haar taak — bescherming van de onderdanen — niet vervullen, dan gaat men aan deze goddelijke instelling voorbij en maakt die krachteloos.

Professor van Niftrik, kerkelijk hoogleraar aan de gemeentelijke universiteit van Amsterdam, sprak op de zomerconferentie van de C.H.U. te Zeist over het onderwerp: „Het dilemma met betrekking tot de kernwapenen." Voor zichzelf aanvaardde hij daarin de atomaire bewapening van het westen, echter in relatieve zin en niet absoluut. „In de gegeven omstandigheden zie ik geen andere weg."

Rusland kent alleen de taal van de macht. Een atoomoorlog betekent de kans op een totale vernietiging, maar een bezetting door het oosten is ook zo ongeveer het einde van alles. Bij een atoombewapening van het westen als evenwicht voor cle Russische druk is er beslist nog een kans voor onze kinderen. In christelijke ernst moeten wij dus kiezen vóór de bescherming, die het atoomschild van het westen ons biedt, aldus prof. v. Niftrik.

Ik acht dit onderwerp nu voldoende ingeleid om er over de diskussiëren. Mag een christen meedoen met cle kernbewapening?

We zagen, dat sommigen resoluut „nee" zeiden.

zeiden. Anderen wilden deze wapens gebruiken als vergelding, als dreigement, uit zelfverdediging of voor het vormen van een evenwicht tussen oost en west. Wat is uw mening?

De diskussie over de Morele Herbewapening heeft niets opgeleverd. We zullen dat maar schuiven op rekening van cle vakanties. Inzendingen over dit onderwerp zijn trouwens nog steeds welkom.

Nu de vakanties voorbij zijn, reken ik toch weer op een stroom van brieven over de kernbewapening. We hebben er allemaal mee te maken. U weet het nog: Schrijven aan dhr. Hoogendoorn, Ridder v. Catsweg 244a, Gouda. In de linkerbovenhoek van de enveloppe het woord „Diskussiehoek". Ik wacht gaarne af.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1962

Daniel | 8 Pagina's

Kernbewapening.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1962

Daniel | 8 Pagina's