+ Meer informatie

Kabinet vertraagt plan tegen files

Asfalt wint het van openbaar vervoer in strijd tegen opstoppingen

4 minuten leestijd

DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer moet nog twee weken wachten met de presentatie van haar antifileplan. Hoewel het kabinet op hoofdlijnen akkoord is, worstelen de ministers nog met de vereiste aanpassingen van het regeerakkoord, zo bleek gisteren.

In het regeerakkoord is afgesproken dat rekeningrijden in 2002 in de vier grote steden wordt ingevoerd, mits de tolpoortjes soelaas bieden tegen de files en er bestuurlijk draagvlak voor de maatregel is. De opbrengst ervan moet terug naar de burgers. Netelenbos wil de geschatte opbrengst tot 2010 -ongeveer 1 miljard gulden- nu echter naar de vier steden doorsluizen, omdat die anders niet akkoord gaan met rekeningrijden.

De minister heeft altijd ontkend dat ze het regeerakkoord gaat herschrijven. Volgens het plan, het zogenoemde bereikbaarheidsoffensief, voert Netelenbos rekeningrijden, betaalstroken en tolwegen in. Verder investeert ze in wegen en openbaar vervoer. Het Rijk betaalt zeker 9 miljard gulden, het bedrijfsleven ruim 3 miljard.

Verbreding van wegen en spoorlijnen is veelal dé methode in de strijd tegen de files in de Randstad. Met haar "antifileplan tot 2010" dat minister Netelenbos van Verkeer op 12 mei presenteert, investeert zij in beide ongeveer 5 miljard gulden.

De rest van de betaalstroken en tolwegen moet door het bedrijfsleven worden opgebracht. Om het verlanglijstje in zijn geheel uit te voeren, is er veel meer nodig dan het minimumbedrag van 3 miljard aan privaat geld. Door de financiering van de bedrijven, wordt er uiteindelijk echter veel meer geld gestoken in asfalt dan in openbaar vervoer.

Zo wordt het plan van VNO/NCW en de ANWB om van de A4 een doorstroomroute met betaalstroken te maken, gedeeltelijk overgenomen. In de spits zal hier behoorlijk voor betaald moeten worden door de automobilist.

Westrandweg

De plannen voor een vierbaans tweede Coentunnel en de Westrandweg langs de Amsterdamse havens naar Schiphol, komen ook eindelijk uit de pijp. Op die manier wordt de overvolle A10 ontlast.

In Amsterdam worden in ieder geval erg veel wegen aangepakt. Uitbreiding van de A8/A9 naar Zaandam en Alkmaar en verbreding van de A1 richting Amersfoort staan onder andere op het menu. Voor een snelle uitvoering is ook hier weer een publiek-private constructie vereist. Om de A6 op de A9 aan te sluiten, komt er een 13 kilometer lange tunnel onder het Gein en de Vecht van de hoofdstad naar Almere.

Rotterdam krijgt extra stroken langs de A13 en de A16 en speciale vrachtwagenbanen voor het havenverkeer. In Den Haag worden de noordelijke randweg en het Trekvliettracé verder uitgewerkt. Hierdoor krijgt de residentie een tweede snelweg de stad in. De enige tot nu toe, de A12 richting Utrecht, krijgt ook extra stroken in beide richtingen. In Utrecht wordt de ring rond de stad eindelijk gecompleteerd. Hierdoor zijn de A27 en de A28 ook op de A2 aangesloten. Die laatste snelweg wordt overigens verbreed en ten dele zelfs verlegd.

Wachten

De extra wegen en stroken zullen pas in de tweede helft van dit decennium worden gebouwd. Vanaf 2002 moet de automobilist het voorlopig doen met rekeningrijden. Bij de tolpoorten komen parkeerterreinen, vanwaar de reiziger het openbaar vervoer kan nemen. Nieuwe openbaar vervoersprojecten worden veelal uitgevoerd voordat de asfalteermachines hun werk beginnen.

Zo wordt er in Amsterdam een lightrailrondje aangelegd (Regionet) en zal uiteindelijk de noord-zuid-lijn worden doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp. De zuid-as, het drukbezette spoortracé rond station WTC, krijgt twee extra sporen, waarschijnlijk ondergronds. Er zal ook geld komen voor de stationsgebieden in de vier grote steden. Rotterdam en Den Haag zijn druk bezig met de ontwikkeling van Randstadrail. Deze snelle trams gaan ook in de regio Utrecht rijden, maar daar onder de naam Randstadspoor. Spoorverdubbeling staat daar ook op het programma. De rails vanuit de Domstad richting de hoofdstad zullen eerder dan gepland viersporig worden gemaakt. Een andere treinverbinding die wordt aangelegd is de Rijn-Gouwelijn; van Katwijk via Leiden naar Gouda. Wat begon als een leuk plannetje tegen files, is inmiddels uitgegroeid tot een megaproject, waarin het bedrijfsleven een sleutelpositie bekleedt.

Tol terug

Rekeningrijden is opnieuw onder vuur gekomen. Wie na de invoering ervan toch nog in de file komt te staan, zou geen tol meer hoeven te betalen. De overheid moet op die manier vertragingen vergoeden. Ook files op betaalstroken mogen niets kosten.

Dat vindt W. van der Ham, voorzitter van het Platform Stedelijke Distributie, waarin de ministeries van Verkeer, Milieu en Economische Zaken, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de provincies, het goederenvervoer en de detailhandel zitten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.